Tuesday, December 15, 2020

Semakan Bantuan Tunai Prihatin (RM300) COVID-19 Negeri Sabah


Rakyat Sabah adalah dipelawa untuk menyemak status pembayaran bagi pemberian Bantuan Tunai Prihatin COVID-19 yang telah diberikan oleh Kerajaan Negeri Sabah susulan peningkatan kes COVID-19 di negeri ini.

Sabah Prihatin

Pemberian Bantuan Tunai Prihatin COVID-19 ini adalah bantuan tambahan yang diumumkan oleh Kerajaan Negeri Sabah pada 28 Oktober 2020 lalu yang mana penerima layak akan menerima bantuan berjumlah RM300 seorang.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Mohd Noor berkata, bantuan ini akan memberikan manfaat kepada golongan sasar yang terlibat dalam sektor pertanian, pelancongan, pengangkutan, anak yatim, ibu tunggal dan OKU.

TIDAK PERLU MEMOHON

Bantuan ini tidak melibatkan permohonan baharu kerana data penerima diambil daripada pelbagai kementerian seperti Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am Sabah, Jabatan Hal Ehwal Wanita Sabah, Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (MAFI) dan lain-lain agensi.

Oleh kerana itu, para pemohon hanya perlu menyemak status mereka sama ada LAYAK menerima Bantuan Tunai Prihatin COVID-19 atau TIDAK.

Bantuan COVID-19 Sabah

Bantuan Prihatin COVID-19 adalah sebahagian daripada Bantuan COVID-19 Sabah yang diumumkan oleh Ketua Menteri dengan peruntukan keseluruhan sebanyak RM160 juta.

Selain Bantuan Tunai Prihatin COVID-19, kerajaan negeri turut mengagihkan Bantuan Bakul Makanan berjumlah RM34.86 juta melibatkan 169,345 penerima.

Disamping itu, Kerajaan Negeri Sabah juga memberikan bantuan lain seperti pengecualian sewa gerai penjaja dan pengecualian sewa Projek Perumahan Rakyat bermula tiga bulan bermula bulan Oktober hingga Disember 2020.

Semakan Bantuan Tunai Prihatin

Semakan bagi Bantuan Tunai Prihatin COVID-19 ini boleh dibuat melalui langkah-langkah mudah berikut:
Status Keputusan

Penerima yang layak menerima Bantuan Tunai Prihatin ini akan menerima dua bentuk paparan keputusan, sama ada mereka perlu mengambil wang di bank atau wang tersebut terus dikreditkan ke dalam akaun bank.

Contoh paparan bagi penerima yang layak adalah seperti di bawah:
  • Penerima Bantuan PRIHATIN COVID-19:
    • [RM300] Sila tuntut di cawangan Bank Simpanan Nasional berhampiran anda, mulai 23 Nov 2020 (Isnin); atau
    • Pembayaran telah dikreditkan: (SUCCESS 'Tarikh dikreditkan')

  • Namun, pemohon yang tidak layak akan menerima paparan berikut:
    • Pemohon bukan berdaftar dengan Jabatan/Agensi di bawah MAFI; atau
    • Dukacita dimaklumkan bahawa permohonan DITOLAK: Bukan klien Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am (JPKA).
    • Permohonan tidak lulus (JHEWA).
    • Tiada rekod permohonan.
Pertanyaan Lanjut

Orang ramai yang mempunyai pertanyaan lanjut mengenai bantuan ini, sila hubungi Kementerian Pembangunan Luar Bandar Sabah di talian 088-223 536 etx. 236 (Roshidi)/ 236 (Norsafi)/ 250 (Sukari).

Segala pertanyaan berkenaan dengan Bantuan COVID-19 boleh diajukan melalui laman Facebook Jawatankuasa Pengurusan Bencana Covid-19 Negeri Sabah.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: SO

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon