Wednesday, August 26, 2020

Kisah 'Ujian Saringan Tiga Kali' Kebijaksanaan Socrates Menutup Mulut Penyebar Berita Tidak Benar


Pada zaman Yunani kuno dahulu, Socrates merupakan seorang ahli falsafah yang terkenal dengan kebijaksanan dan pengetahuannya yang tinggi. Pada suatu hari, seorang lelaki berjumpa dengannya dan berkata, "Tahukah bahawa saya baru saja mendengar cerita mengenai salah seorang sahabat anda?"

Kisah Socrates Ujian Saringan 3 Kali

"Tunggu sebentar. Sebelum menceritakannya, saya ingin anda melalui sebuah ujian kecil, dinamakan Ujian Saringan Tiga Kali.

"Saringan tiga kali?" tanya lelaki tersebut.

"Ya," jawab Socrates.

"Sebelum anda menceritakan kepada saya mengenai sahabat tersebut, ada eloknya anda memperuntukkan waktu sejenak untuk menyaring apa yang akan anda katakan. Itulah kenapa saya sebut sebagai Ujian Saringan Tiga Kali."

"Saringan yang pertama adalah KEBENARAN. Sudah pastikah anda bahawa apa yang akan dikatakan kepada saya adalah benar?"

"Belum tentu benar," kata lelaki tersebut.

"Sebenarnya saya baru saja mendengarnya dan ingin memberitahu tentangnya kepada anda," kata lelaki tersebut.

"Jadi, anda benar-benar tidak tahu adakah perkara itu benar atau tidak."

"Sekarang, mari kita cuba saringan kedua iaitu KEBAIKAN. Apakah yang akan anda katakan kepada saya mengenai kawan saya itu adalah sesuatu yang baik?"

"Sebaliknya mengenai hal yang buruk," jawab lelaki itu.

"Jadi, anda ingin mengatakan kepada saya sesuatu yang buruk mengenai dia, tetapi anda tidak yakin kalau itu benar," balas Socrates.

"Anda mungkin masih boleh lulus ujian selanjutnya, iaitu KEGUNAAN. Apakah perkara yang anda ingin beritahu kepada saya tentang kawan tersebut akan berguna buat saya?"

"Tidak, sungguh tidak," jawab lelaki tersebut.

"Kalau begitu, jika apa yang anda ingin beritahu kepada saya tentang rakan saya tersebut TIDAK BENAR, TIADA KEBAIKAN, bahkan TIDAK BERGUNA, kenapa ingin menceritakannya kepada saya?" simpul Socrates.

Lelaki itu pun berlalu pergi sambil tersipu malu tanpa dapat menceritakan berita tidak berguna tersebut kepada Socrates.

Semoga memberi manfaat. Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon