Friday, July 10, 2020

Perbezaan Barah (Kanser) Dan Tumor


Barah atau kanser merupakan klasifikasi penyakit yang merujuk kepada keadaan sel yang membesar secara diluar kawalan, pencerobohan dan pemusnahan tisu biologi dan metastasia dan ketiga-tiga ciri-ciri barah ini berbeza daripada tumor bukan barah, yang merupakan penyebaran terhad dan bukan metastasia.

Sel kanser

Kebanyakan barah menyebabkan tumor, akan tetapi seperti leukemia, sesetengah barah tidak dan bidang perubatan yang menjalankan penyelidikan, diagnosis, rawatan dan pencegahan barah dikenali sebagai onkologi.

PERBEZAAN

Istilah tumor dan kanser sering digunakan secara bebas tanpa mengikut disiplin maksud asalnya dan walaupun nampak serupa, sebenarnya ada perbezaan dari maksudnya.

Tumor ialah istilah umum bagi ketumbuhan

Perkataan tumor berasal dari bahasa Latin yang membawa maksud to swell atau bengkak atau ketumbuhan.

Dalam ilmu perubatan, tumor berlaku apabila terdapat perkembangan sel tertentu dalam tubuh di luar kawalan.

Setiap sel mempunyai kapasiti untuk berkembang biak, kecuali sel jantung dan otak dan perkembangan tersebut dikawal oleh faktor tertentu.

Apabila diperlukan, bilangan sel tertentu akan bertambah dan berhenti jika tidak diperlukan.

Bagaimana Tumor Terhasil?

Sebagai contoh, apabila kulit luka sel kulit di bahagian tersebut akan mati lalu tubuh akan menghantar isyarat agar sel kulit baru dihasilkan untuk menggantikan sel mati.

Apabila bilangan sel diganti sudah mencukupi, isyarat untuk berhenti pula dihantar.

Malangnya, tumor berlaku apabila sel berkembang biak tanpa kawalan atau keperluan sehingga terkumpul dan menghasilkan ketumbuhan. Ia berlaku disebabkan mutasi pada DNA sel terbabit dan setiap sel berpotensi membentuk tumor.

Terdapat Dua Jenis Tumor: Malignan dan Benigna

Apa itu Kanser

1. Malignan (Barah, Kanser)

Malignan mempunyai potensi untuk menembusi membran dasar (basement membrane) yang memisahkan antara sel dan struktur di bawahnya.

Kesannya, sel malignan tersebut boleh merebak (metastasise) ke bahagian lain, paling kerap paru-paru, tulang, hati dan otak. Kebiasaannya, tumor sudah berada di tahap lanjut apabila sudah merebak.

Selain malignan, kanser/barah juga merujuk kepada maksud yang sama.

2. Benigna (Tumor)

Benigna pula tidak boleh menembusi membran dasar dan tidak merebak ke bahagian lain dan kurang berbahaya berbanding malignan.

Simptom dan komplikasi mungkin berlaku disebabkan fizikal tumor tersebut yang menghimpit struktur di sekelilingnya.

Kesimpulan

Jadi, apabila bercakap tentang kanser atau barah, ia membawa maksud malignan, manakala benigna adalah tumor, istilah yang lebih umum bagi ketumbuhan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: majalahsains

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon