Friday, June 12, 2020

Kajian Mendapati Vitamin D Mampu Mencegah Jangkitan Covid-19


Tahap vitamin D yang rendah di dalam badan seseorang boleh menyebabkan risiko kematian akibat jangkitan wabak Covid-19 yang lebih tinggi, demikian hasil satu kajian yang telah dijalankan, bagi melihat tahap purata vitamin D dari 20 negara Eropah dan dibandingkan dengan kadar jangkitan dan kematian koronavirus.

Vitamin D Fight COVID-19

Bagaimanapun, data tersebut belum dikaji semula dan diteliti oleh saintis dan penyelidik lain.

Sekumpulan saintis dari Hospital Queen Elizabeth, Hospital Foundation Trust dan University of East Anglia menulis dalam kajian itu, "Kami percaya dan boleh menasihatkan bahawa suplemen Vitamin D melindungi jangkitan SARS-CoV2."

Maklumat ini menyokong kajian dilakukan sebelum ini yang juga mendapati bahawa tahap vitamin D yang lebih tinggi dapat meningkatkan peluang seseorang untuk sembuh dari virus pembunuh itu.

Bagi menyokong hasil penemuan itu, University of Granada kini menjalankan percubaan selama 10 minggu untuk mengetahui lebih lanjut selepas Trinity College Dublin mendapati bahawa orang dewasa yang mengambil suplemen vitamin D telah menyaksikan penurunan 50 peratus jangkitan di bahagian dada.

Kajian terbaharu itu menggunakan data yang sudah dikumpul mengenai tahap pengambilan suplemen Vitamin D.

Ini termasuk penyelidikan dari kajian komprehensif pada tahun 2019 yang diketuai oleh Profesor Paul Lips yang merupakan pakar perubatan dalaman di Universiti Vrije Amsterdam, Belanda.

Kebaikan Vitamin D

Vitamin D Help Fight COVID-19

Kajian ini melihat tahap vitamin D di Eropah dan Timur Tengah dan beribu-ribu individu telah dikaji dan ujian tersebut melibatkan pengukuran tahap Vitamin D.

Vitamin D memasuki tubuh melalui makanan tertentu, seperti ikan dan cendawan, atau dengan mendedahkan kulit pada sinar matahari.

Namun, diingatkan terdedah kepada cahaya matahari terlalu lama tidak digalakkan, cukup lima hingga 10 minit di luar rumah setiap hari untuk menghasilkan Vitamin D.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mstar

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon