Thursday, June 18, 2020

Ujian Menunjukkan Pesakit Covid-19 Yang Sembuh Tidak Sebarkan Virus


Pemantauan yang dilakukan oleh Kementerian Kesihatan mendapati pesakit COVID-19 yang sudah sembuh masih kekal menunjukkan keputusan positif dalam jangka masa yang panjang meskipun apabila mereka disahkan sembuh.

Covid-19 tidak berjangkit

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, ujian rt-PCR sememangnya sangat sensitif dalam mengesan kehadiran protein virus.

Bagaimanapun, Dr Noor Hisham berkata walaupun dikesan positif, mereka tidak bergejala, tidak jatuh sakit atau menyebarkan penyakit ini kepada keluarga terdekat.

Hasil kajian kultur yang dilakukan berulang kali menunjukkan virus COVID-19 gagal dibiakkan.

Justeru, KKM membuat kesimpulan bahawa keputusan positif COVID-19 bagi pesakit yang sudah sembuh adalah berpunca daripada virus atau fragmen virus (deoxyribonucleic acid atau DNA) yang sudah mati.

Penemuan serupa juga turut dilaporkan dari beberapa negara misalnya Korea, China, Singapura dan Jerman.

Kajian di China menunjukkan bahawa kebolehjangkitan berlaku 2.3 hari sebelum bermula gejala dan berada pada tahap tertinggi 0.7 hari sebelum pesakit menunjukkan gejala.

Kebolehjangkitan menurun ke tahap yang sangat rendah selepas tujuh hari, manakala kajian di Taiwan mendapati selepas lima hari pesakit dijangkiti COVID- 19, mereka tidak menyebarkan jangkitan kepada kontak rapat yang terdedah kepada pesakit ini.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: bharian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon