Friday, June 19, 2020

Pelajar UMS Panjat Pokok Cari Line Internet, Tak Hairan Sebab Telco Malaysia Hanya Setanding Bangladesh!


Video tular seorang pelajar Universiti Malaysia Sabah (UMS), Veveonah Mosibin, yang terpaksa memanjat pokok di kampungnya di Pitas, Sabah demi mendapatkan talian Internet untuk menduduki peperiksaan dalam talian sepatutnya menjadikan 'kemaluan' pengendali telco di Malaysia.

Veveonah Mosibin
Veveonah Mosibin.

Video yang dimuat naik pada 13 Jun 2020 lalu dan boleh anda tonton di platform YouTube, Veveonah M, menerima lebih 484,303 tontonan ketika artikel ini ditulis dan dibanjiri reaksi serta komen positif selain turut dikongsi oleh UMS.

Kita bangga dan ucapkan tahnia dengan usaha gigih Veveonah tetapi sangat memalukan buat Malaysia kerana video ini  sedang tular di seluruh dunia dengan pelbagai reaction dari YouTuber.

Menerusi video yang dimuat naik, Veveonah yang berasal dari Kampung Sapatalang, meluahkan rasa gembira dengan sokongan dan motivasi yang diterimanya susulan perkongsian video tersebut.

"Hari ini adalah antara hari paling bersejarah, sebenarnya hari ini saya berasa sangat gembira dan teruja. Saya telah mempunyai lebih 1,330 subscribers.

"Saya sangat menghargai sokongan anda. Terima kasih sebab sokong saya punya video termasuk pihak universiti sendiri yang berkongsi video tersebut. Saya akan cuba untuk balas komen dan hasilkan lebih banyak video yang menarik," katanya.

Sebelum ini, Veveonah memuat naik video berdurasi 11 minit bertajuk, "24 hours on tree challenge" (cabaran 24 jam di atas pokok) memaparkan pengalaman dirinya yang perlu memanjat pokok demi mendapatkan capaian internet yang cukup kuat untuk menjawab peperiksaan dalam talian.

Pada awalnya, pelajar Asasi Sains itu telah membina sebuah pondok kecil berhampiran rumahnya untuk tujuan tersebut, namun pondok itu rosak disebabkan hujan beberapa jam sebelum peperiksaan bermula.

Berbekalkan kelambu, dua telefon bimbit, power bank, alat tulis serta makanan, Veveonah berjaya menjawab dua kertas peperiksaan sepanjang berada di atas pokok itu.

Sistem Internet Malaysia Setaraf Bangladesh dan Ethiopia! Projek Pendigitalan Kebangsaan Ketinggalan 20 Tahun

Tentu masih ramai ingat program berimpak tinggi yang membekalkan sekolah dengan komputer percuma. Ia sebahagian Pelan Pendigitalan Kebangsaan. Banyak publisiti diberi dalam usaha memperkasakan kegunaan komputer dalam pembelajaran.

Projek pendigitalan kebangsaan itu juga bertujuan menyenangkan pembelajaran dalam talian. Hasrat murni itu patut dipuji.

Malangnya, sistem pada masa itu belum tersedia. Ia gagal mengambil kira infrastruktur jalur lebar yang belum maju ketika itu (dan masih ditahap sama ketika ini), terutama di luar bandar.

Ditambah pula kurang perhatian diberi kepada kos pengendalian yang tinggi, tidak hairanlah komputer akhirnya terbengkalai hingga menjadi antara buangan elektronik bermasalah dan perlu ditangani dengan baik.

Dan ketika penularan COVID-19 mencengkam dunia, sektor pendidikan tidak terlepas daripada gangguan.

Dalam menyampaikan pelajaran, sangat rumit untuk mengamal penjarakan fizikal. Keperluan jalur lebar menjadi lebih terdesak.

Kelajuan memuat turun dan memuat naik maklumat menjadi lebih kritikal apabila pembelajaran dalam talian menjadi normal baharu.

Boleh dikatakan semua universiti menggunakan platform dalam talian, selain sebahagian sekolah. Di kawasan bandar, tidak banyak masalah, tetapi ia terserlah di luar bandar.

Sungguhpun jalur lebar banyak berubah sejak pengalaman pahit program Komputer Untuk Sekolah, pakar jalur lebar berpendapat sistemnya belum mampu menepati keperluan melonjak tinggi.

Bukan hanya sektor pendidikan memerlukan sokongan jalur lebar jitu, sebaliknya sektor seperti perdagangan, penghantaran makanan pesanan dan perbankan, semuanya memerlukan sokongan jalur lebar.

Beberapa tahun lalu, Akademi Sains Malaysia (ASM) membangkitkan isu jalur lebar untuk diberi perhatian. Malangnya, cadangan itu tidak diambil berat.

Menurut penilaian dunia terkini mengenai sistem internet sejagat, kedudukan negara tidak begitu memberangsangkan.

Kita di tangga 40 bersama Bangladesh dan Ethiopia, manakala antara negara di kedudukan teratas, termasuk Korea Selatan, Singapura dan Taiwan.

Apa yang sangat menyedihkan, ini berlaku 20 tahun sejak negara melancar projek berhasrat tinggi Koridor Raya Multimedia (MSC), iaitu kira-kira masa sama Korea Selatan melancar projek multimedia mereka.

Tambah menyedihkan, 20 tahun dulu kita berjaya menundukkan Korea Selatan dalam bola sepak melayakkan negara ke Sukan Olimpik di Munich.

Memang malu kerana kita masih terkebelakang berbanding Korea Selatan dalam sistem jalur lebar.

Bagaimanapun, masih belum terlewat melakukan sesuatu. Namun, kita harus bertindak segera.

Belanjawan 2021 yang akan dibentangkan tidak lama lagi perlu mengagihkan kewangan lebih bagi menaik taraf infrastruktur jalur lebar negara. Kita juga perlu menentukan pelaksanaannya cekap, tanpa apa-apa ketirisan. Tanpa rasuah!

Kita tidak boleh kekal di tangga bawah dalam kerangka pencapaian jalur lebar sejagat, jika ingin bersaing di persada dunia. Pendidikan sudah menjadi perdagangan antarabangsa yang kian berkembang.

Dilaporkan setiap tahun, negara berjaya meraih pendapatan hingga RM40 bilion daripada pelajar luar negara.

Ini dijangka meningkat ekoran ramai pelajar luar negara berhasrat beralih daripada destinasi tradisi pembelajaran di Australia, United Kingdom dan Amerika Syarikat.

Malaysia dan Korea Selatan disebut destinasi pilihan pelajar luar negara dan bagi menarik perhatian, kita perlu menaik taraf sokongan jalur lebar kerana kini pengajaran dilakukan secara dalam talian.

Jika jaringan jalur lebar mampu menandingi negara terbaik di dunia, pembelajaran akan lebih mesra dan mudah.

Sekarang, universiti sering menghadapi masalah sokongan jalur lebar kurang memuaskan di luar bandar. Malah, sekolah di luar bandar pun bermasalah mengendali kelas dalam talian.

Memang diakui, pelajar dan guru mesti dilatih menggunakan pelbagai platform dalam talian. Ini tidak sulit jika jaringan kita efisien.

Ramai mengakui banyak manfaat dapat diraih, manakala kos pengajaran lebih murah kerana kurang keperluan perjalanan.

Sekolah daif di luar bandar akan dapat berjalan lebih teratur dan lancar. Semua pelajaran dapat dipancarkan terus ke rumah masing-masing.

Seperti budaya kerja dari rumah, pembelajaran dari rumah sudah mula diterima sebagai normal baharu.

Ia juga sesuai kepada ibu bekerja. Impak sosial positif sangat ketara kerana keuntungan bagi pengurusan keluarga tidak ternilai harganya.

Memang diakui, melabur menaik taraf jaringan jalur lebar negara sungguh menguntungkan dan mampu menyediakan manfaat untuk masyarakat di luar jangkaan.

Cuma persoalannya, bila?

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

2 comments

  1. DAH duduk jauh kat pedalaman, memangla tak de lain. Aku sendiri masuk kat dalam hutan area bario - bakelalan, memang 3 hari "line hilang" apa pasal benda macam ni nak hairan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro. Mereka bukan tinggal dihutan tapi sebuah perkampungan. Terpaksa lari ke kebun pinggir hutan atas bukit semata mata nak cari line internet.

      Delete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon