Saturday, June 27, 2020

7 Kebaikan Chia Seed Untuk Ibu Hamil


Keperluan nutrisi bagi wanita hamil adalah lebih banyak berbanding orang lain dan jika anda sukar untuk mendapatkan makanan berkhasiat yang boleh memenuhi keperluan nutrisi itu, ambil sahaja chia seed kerana pastinya anda akan terpukau dengan senarai khasiat dan kebaikan yang diberikan oleh bijirin kecil itu kepada tubuh badan.

Chia Seed Untuk Ibu Hamil

Secara umumnya, tiada masalah untuk ibu-ibu mengandung untuk mengamalkan chia seed sepanjang tempoh kehamilan jika tidak mempunyai sebarang alahan kepada bijirin atau kekacang, namun sebaik-baiknya anda minta pandangan doktor terlebih dahulu.

Menurut kajian yang terbitan Journal of Food Science and Technology, chia seed membekalkan asam lemak omega-3 yang sangat penting untuk perkembangan otak dan sistem saraf bayi serta membantu meningkatkan sistem kekebalan tubuh mereka.

Manakala penyelidikan yang diterbitkan dalam Nutrients pada 2015 pula melaporkan bahawa amalan memakan minyak chia seed selama tiga bulan pertama menyusukan bayi dapat meningkatkan pengeluaran susu dan meningkatkan kandungan omega-3 dalam air susu.

Namun, bilakah masa terbaik untuk makan chia seed?

Anda boleh ambil satu sudu kecil chia seed pada waktu pagi dan satu sudu kecil pada waktu malam sebelum tidur, dengan mencampurkan chia seed ke dalam makanan atau minuman yang anda ambil.

KHASIAT CHIA SEED UNTUK IBU MENGANDUNG

1. Mengurangkan Kekejangan

Kekejangan, terutamanya pada kaki selalunya dikaitkan dengan kekurangan magnesium. Ia juga boleh berlaku pada otot badan yang lain seperti perut. Chia seed dikatakan mengandungi 15 kali lebih magnesium berbanding brokoli.

Selain kekejangan, antara simptom kekurangan magnesium adalah timbulnya rasa loya dan muntah-muntah. Sesetengah kajian juga mendapati chia seed mampu mengurangkan kontraksi awal pada rahim, sekaligus mengurangkan risiko kelahiran pramatang.

2. Mengurangkan rasa lapar

Menyusukan bayi membuatkan kaum ibu mudah berasa lapar. Rasa lapar ini berpunca daripada jumlah kalori yang banyak digunakan untuk menghasilkan susu.

Dalam situasi ini, chia seed boleh dijadikan alternatif untuk menghilangkan rasa lapar sekali gus memberi zat tambahan memandangkan ia dapat memberikan 139 kalori bagi setiap dua sudu makan pengambilannya.

3. Mencegah Sembelit

Tubuh badan melalui pelbagai perubahan fizikal dan juga hormon ketika hamil. Disebabkan itu, pelbagai masalah kesihatan yang muncul, contohnya sembelit.

Chia seed adalah sumber serat tidak larut yang dapat membantu mencegah masalah tersebut. Hanya dengan 2 sudu bijian ini setiap hari, chia seed mampu memenuhi 38% daripada jumlah fiber yang diperlukan oleh tubuh.

4. Meningkatkan protein

Bayi memerlukan protein untuk tumbesaran dan untuk bayi yang masih menyusu, sumber protein mereka datangnya daripada susu ibu.

Journal of Food Science and Technology menerusi sebuah kajian yang dilakukan pada tahun 2016 menjelaskan kandungan protein chia seed adalah sekitar 18.8 hingga 21.5% per auns.

Satu portion makanan dengan chia seed mampu memenuhi sekitar 15% keperluan protein harian pada wanita hamil, satu pertiga keperluan serat harian dan hampir semua keperluan kalori tambahan sepanjang trimester pertama.

5. Kaya Omega-3

Chia seed kaya dengan asid lemak Omega-3 yang penting untuk kesihatan otak dan perkembangan bayi.

Selain itu, ia juga dapat membantu kesihatan rambut, kulit, dan kuku ibu mengandung agar lebih berseri-seri.

6. Tinggi Kalsium, Menguatkan tulang dan gigi bayi

Chia seed mengandungi 268 miligram kalsium bagi setiap tiga sudu besar. Database Produk Makanan USDA menjelaskan jumlah tersebut hampir sama dengan pengambilan segelas susu.

Khasiat kalsium yang disalurkan menerusi air susu ibu membantu menguatkan tulang dan gigi si kecil. Bagi si ibu pula, chia seed membantu meremajakan tulang selepas kehamilan dan melahirkan.

Malah, ada kajian yang disiarkan melalui HuffingtonPost ini yang mendakwa bahawa jumlah kalsium dalam chia seed adalah 5 kali lebih tinggi berbanding susu.

7. Meningkatkan Zat Besi Dalam Darah

Semasa hamil, isipadu darah dalam tubuh wanita hamil boleh meningkat sehingga 50%. Untuk menyokong pertambahan sel darah merah, zat besi amat diperlukan agar ia dapat membawa oksigen ke seluruh tubuh dengan efisyen.

Selain itu, zat besi juga berfungsi untuk membantu ibu hamil berasa segar lebih bertenaga sepanjang hari!

KEBURUKAN CHIA SEED

Biarpun memiliki banyak khasiat untuk kesihatan, chia seed juga boleh mendatangkan kesan sampingan.

1. Masalah Perut

Masalah gastrointestinal merupakan kesan sampingan paling umum yang boleh dialami akibat pengambilan chia seed yang berlebihan dan antara kesannya ialah sembelit, najis keras dan kembung perut.

2. Meningkatkan risiko kanser prostat

Chia seed mengandungi zat alfa-linolenat dalam jumlah tinggi, dan menurut beberapa kajian, jumlah ini mampu meningkatkan risiko kanser prostat.

3. Menurunkan tekanan darah

Kandungan omega-3 dalam chia seed boleh menurunkan tekanan darah secara semula jadi, selain berperanan sebagai pencair darah semula jadi. Oleh itu, jika anda menggunakan ubat mencairkan darah seperti warfarin, hindari chia seed.

Anda juga tidak digalakkan untuk mengambil chia seed ketika baru menjalani pembedahan bagi mengelakkan pendarahan.

4. Menyebabkan sakit tekak

Amalan memakan chia seed boleh menyebabkan sakit di bahagian tekak kerana saluran tenggorok akan mengalami penyempitan akibat penyumbatan makanan.

Chia seed adakalanya mampu mengeringkan air di sekitar saluran esofagus sehingga menyebabkan makanan tersekat.

5. Tidak sesuai untuk orang kurus

Chia seed memiliki kemampuan untuk membakar lemak dan menahan rasa lapar sehingga sesuai dijadikan menu diet sihat.

Namun, individu yang berbadan kurus tidak disarankan untuk memakan chia seed kerana boleh menyebabkan kehilangan nafsu makan dan menimbulkan masalah kesihatan yang lain.

CARA MAKAN CHIA SEED

Chia seed kering juga boleh ditambah untuk dijadikan:
  • Smoothies
  • Jus buah-buahan
  • Dicampur menjadi yoghurt
  • Dicampur dalam oat
  • Ditabur atas salad

RESEPI PUDING CHIA SEED

Anda juga boleh mencuba cadangan resepi di bawah:

Bahan-bahan:
  • 1¼ cawan susu
  • ¼ cawan chia seed
  • 3 camca makan serbuk koko
  • 1 camca makan madu
  • Sedikit garam
  • Hirisan dark chocolate untuk hiasan

Cara menyediakannya:
  • Masukkan semua bahan ke dalam bekas bertutup.
  • Kacau sebati.
  • Tutup bekas dan goncang bekas kuat-kuat.
  • Setelah itu, masukkan bekas tersebut ke dalam peti ais selama semalaman atau sekurang-kurangnya 4 jam.
  • Tekstur makanan akan berubah seperti puding.
  • Sedap dimakan ketika sejuk.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon