Thursday, June 04, 2020

Bahaya Pembawa Senyap Covid-19 Dan Ketahui Bagaimana KKM Mengatasinya


Jumlah virus yang terkandung dalam badan individu tanpa gejala COVID-19 seperti demam, batuk, selesema dan sesak nafas setakat ini didapati rendah, sekali gus mengurangkan risiko penularan jangkitan.

Pembawa Senyap Covid-19

Bagaimanapun, jumlah atau muatan virus dalam badan individu yang turut dikategorikan sebagai 'pembawa senyap' itu dikesan meningkat secara mendadak, dua hari sebelum gejala COVID-19 mula menjelma.

Mendedahkan perkara itu, Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata individu tanpa gejala lazimnya berupaya menyebarkan wabak berkenaan pada minggu pertama tempoh pengeraman.

"Tetapi kalau kita asingkan mereka untuk tempoh lapan hingga 10 hari atau kuarantin 14 hari, maka kebolehjangkitan akan berkurangan atau hampir menjadi sifar selepas 14 hari.

"Jadi, sekarang kita kena bezakan yang tiada gejala ini, sama ada terus tiada gejala, tiada masalah sebab tiada kebolehjangkitan.

"Tetapi kita bimbang terhadap kes pragejala yang mana kebolehjangkitan mereka tinggi kerana virus banyak dalam badan mulai dua hari sebelum gejala dikesan," katanya pada sidang media harian COVID-19.

Beliau berkata demikian ketika mengulas perangkaan semasa kes yang menunjukkan golongan individu tanpa gejala, tetapi positif COVID-19 di Malaysia adalah lebih ramai, termasuk membabitkan kumpulan tahfiz, pasar awam, pusat jagaan warga emas, pekerja asing dan pendatang tanpa izin (PATI).

Statistik merekodkan 86 peratus individu dalam kumpulan tahfiz didapati tidak bergejala, pasar awam (86.4 peratus), pusat jagaan warga emas (84.6 peratus) dan PATI (kira-kira 80 peratus).

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon