Saturday, June 06, 2020

Bahaya 'Baby Walker' Yang Ramai Ibu Bapa Tak Tahu


Secara lazimnya, ramai menyangka bahawa baby walker digunakan bertujuan untuk menguatkan otot kaki pada kanak-kanak supaya mereka cepat berjalan namun begitu, melalui perkongsian oleh doktor Ahmad Luqman Bukhari, lain pula yang dihujahkannya.

Bahaya Baby Walker
Gambar hiasan.

Menurutnya, baby walker sebenarnya tidak memberi manfaat langsung pada perkembangan fizikal. Malah, ia sebenarnya boleh membuatkan rangsangan pada otak dan otot kaki semakin berkurangan.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, ikuti penjelasannya seperti berikut:

Saya yakin tak ada mak ayah yang sanggup nak biarkan anak kecil dalam baby walker kalau pernah nampak macam mana seksanya baby meraung kesakitan akibat melecur tersimbah air panas yang dia capai sendiri masa tengah naik walker tu.

Ada setengah kes tu, ibu bapa sendiri yang menangis sampai bengkak dua-dua belah mata bila tengok si comel pengsan tak bergerak lepas terjatuh dari walker.

Bila dah siap buat CT scan kepala, baru tahu rupa-rupanya ada bleeding pada otak anak dan retak dekat tempurung kepala. Masa tu menyesal pun dah tak guna.

Cuma realiti yang berlaku, ramai mak ayah yang tak pernah diuji dengan benda ini, dia pandang remeh bila kita nasihat supaya elakkan penggunaan walker ni.

Di Kanada, baby walker sudah pun diharamkan sepenuhnya. American Academy of Pediatrics pun siap suruh buang lagi walker kalau ada kat dalam rumah atau mana-mana pusat penjagaan kanak-kanak.

Doktor-doktor semua dah tak sanggup nak tengok ribuan kes baby tercedera termasuklah kes melecur, kes trauma dan tersepit yang dikejarkan ke jabatan kecemasan setiap tahun.

Lagi satu, mana yang kata dia beli walker supaya anak cepat berjalan, nak beritahu juga yang fakta tu salah sebenarnya.

Baby Walker tu sebetulnya tak memberi manfaat pun pada perkembangan fizikal anak kita, bahkan ia membuatkan rangsangan pada otak dan otot kaki anak kita menjadi semakin berkurang.

Kalau betul nak anak kita cepat berjalan, biarkan je dia berguling, bermain dan merangkak atas lantai dalam rumah kita tu sebab itulah sebenarnya aktiviti yang bagus untuk kuatkan fizikal dia.

Mana yang dah baca ni, bantu saya kongsikan info penting ni pada mak ayah yang lain ye. Lagi-lagi yang tengah tunggu nak timang cahaya mata tu.

Lebih baik gunakan duit yang ada untuk beli benda yang lebih penting daripada belanjakan untuk benda yang berisiko tinggi untuk cederakan anak kesayangan kita.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: siakapkeli

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon