Monday, June 22, 2020

10 Ahli Sukan Paling Hebat Sepanjang Zaman


Siapa ahli sukan terbaik sepanjang zaman yang menjadi idola di seluruh dunia? Sebenarnya, sangat ramai ahli-ahli sukan yang hebat dari dahulu hinggalah sekarang, tetapi pasti ada yang bergelar paling hebat dan terbaik diantara yang terbaik kan?

Berdasarkan pemilihan Dewan Kemasyhuran oleh akhbar The Sun, berikut adalah 10 senarai legenda sukan sepanjang zaman, mereka digelar Best of The Best.

1. Muhammad Ali

Ahli Sukan Paling Hebat

Dia menggelarkan dirinya "Yang Terhebat" dan tidak ada sesiapa mampu menafikannya.

Ali adalah juara tiga kali tinju heavyweight yang memenangi beberapa pertarungan hebat - termasuk 'Rumble in the Jungle' menentang George Foreman dan "Thrilla in Manila' menentang Joe Frazier, serta kejutan ke atas Sonny Liston untuk merebut gelaran itu buat julung kalinya.

Berasal dari generasi hamba abdi di Kentucky, Ali menjadi lelaki paling terkenal di dunia, bukan saja berjuang di dalam gelanggang tinju, tetapi turut memperjuangkan kepercayaan agama dan politiknya.

2. Don Bradman

Ahli Sukan Paling Hebat

Pemain kriket Australia ini mungkin tidak sehebat legenda dalam sukan utama lain, tetapi rekodnya dalam sukan kriket melayakkannya berada di tangga kedua senarai ini.

Don Bradman mengakhiri karier antarabangsanya dengan membimbing Australia dalam jelajah England pada 1948.

3. Pele

Ahli Sukan Paling Hebat

Hanya ada tiga nama yang mampu menyaingi kehebatan Pele - Maradona, Messi dan Ronaldo.

Tetapi sumbangan besar Pele untuk kejuaraan Brazil pada Piala Dunia 1958 (pada usia 17 tahun) dan pada edisi 1970, serta rekod jaringannya, menjadikannya pemain bola sepak terulung.

Pele meledak 1,281 gol, walaupun rekod dalam perlawanan rasmi dikatakan hanya 767 gol.

4. Tiger Woods

Ahli Sukan Paling Hebat

Walaupun Jack Nicklaus masih mendahului dalam jumlah gelaran Major - 18 berbanding 15 - Woods masih merekodkan karier lebih gemilang berbanding mana-mana pemain golf.

Tidak ada pemain yang lebih dominan berbanding Tiger Woods di kemuncak kariernya, memenangi keempat-empat gelaran major serentak selepas menyarung jaket hijau Masters pada 2001.

5. Roger Federer

Ahli Sukan Paling Hebat

Berdasarkan rekod 20 kejuaraan Grand Slam perseorangan lelaki, termasuk lapan gelaran Wimbledon yang belum diatasi, Federer adalah legenda sepanjang zaman di gelanggang tenis.

Keupayaannya memenangi tiga gelaran Major pada usia 35 dan 36 tahun, selepas pulih daripada kecederaan lutut dan belakang, membuktikan kegemilangannya yang melangkaui usia.

6. Michael Jordan

Ahli Sukan Paling Hebat

Michael Jordan adalah pemain bola keranjang terhebat yang mampu mengubah mana-mana pasukan biasa kepada pasukan hebat, seperti Maradona dalam bola sepak.

Dia memenangi enam gelaran NBA dengan Chicago Bulls pada era 90-an, dengan lima anugerah Pemain Paling Bernilai dan 10 gelaran jaringan.

7. Jesse Owens

Ahli Sukan Paling Hebat

Tidak ada atlet dalam sejarah yang merakam kemenangan lebih besar berbanding Owen, apabila dia menggondol empat pingat emas di Berlin ketika era Adolf Hitler pada Olimpik 1936.

Atlet berkulit hitam Amerika Syarikat itu mengatasi kesombongan bangsa Aryan yang didakwa Nazi sebagai bangsa terulung apabila menguasai acara 100m, 200m, pecut berganti-ganti dan lompat jauh.

Pencapaian Owen itu hanya dapat diulangi oleh Carl Lewis pada 1984.

8. Lionel Messi

Ahli Sukan Paling Hebat

Seorang lagi bintang bola sepak Argentina dan mungkin pemain paling berbakat pernah wujud dalam sukan ini.

Tidak seperti Maradona, Messi belum pernah memenangi Piala Dunia dan hanya bermain untuk satu kelab, Barcelona.

Dia meledak 627 gol dalam 718 penampilan untuk kelab dan menjadi penjaring terbanyak La Liga sepanjang zaman.

Messi mengumpul 34 trofi utama bersama Barca, termasuk empat Liga Juara-Juara, dan memegang gelaran terbanyak Ballon d'Or sebanyak enam kali.

Walaupun dia bersaing hebat dengan Cristiano Ronaldo, Messi sentiasa menjadi pilihan berbanding pesaing dari Portugal itu.

9. Diego Maradona

Ahli Sukan Paling Hebat

Tidak ada pemain bola sepak lain dalam sejarah mampu menjulang pasukan seperti bintang Argentina ini.

Kemenangan Argentina pada Piala Dunia 1986 boleh dianggap hasil kelincahan Maradona dan gol keduanya ketika suku akhir menentang England dilabel sebagai gerakan solo terbaik dalam sejarah (selain hasil kerja tangannya untuk gol pertama).

Dia turut membantu Napoli menjuarai Serie A sebanyak dua kali ketika Itali dianggap sebagai liga terkuat di dunia.

10. Usain Bolt

Ahli Sukan Paling Hebat

Lapan pingat emas Olimpik dan 11 gelaran Kejuaraan Dunia meletakkan pelari pecut Jamaica ini sebagai atlet olahraga terbaik.

Rekod dunianya dalam acara 100 meter pada catatan 9.58 saat sudah bertahan lebih sedekad.

Lebih menarik lagi adalah, Usain Bolt juga mengatasi pelari pecut lain apabila tidak pernah dipalit skandal penggunaan steroid.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: bharian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon