Wednesday, May 27, 2020

Kenapa Hormon Testosterone Penting Untuk Lelaki Dan 6 Jenis Makanan Untuk Meningkatkannya!


Testosterone ialah sejenis hormon lelaki yang dihasilkan oleh sel-sel Leydic di testis dari kumpulan Androgen dan merupakan HORMON SEKS utama lelaki, adalah penting untuk nafsu keinginan seksual, ketegangan zakar dan pancutan sperma.

Hormon Testosterone

Antara kepentingan tahap testosterone yang optimum adalah kerana peranannya yang penting dalam pembangunan tisu pembiakan seperti testis dan prostat, serta ia dapat menjaga kesihatan libido, meningkatkan pembinaan otot yang kuat dan kesihatan serta kekuatan tulang.

KENAPA HORMON TESTOSTERONE BEGITU PENTING KEPADA LELAKI?

Kerana melalui kajian yang dilakukan dalam tempoh 20 tahun di negara barat untuk menilai paras testosteron dan hubungkait dengan penyakit-penyakit yang boleh membawa kematian, mendapati bahawa lelaki yang mempunyai paras Testosteron yang rendah, 40% berisiko lebih tinggi untuk mati lebih awal berbanding mereka yang mempunyai paras testosteron normal tanpa mengira usia dan kandungan lemak badan.

APA AKAN BERLAKU KALAU TESTOSTERONE MENURUN?

Tahap Testosteron

Malangnya ramai juga antara kita yang kurang sedar yang kadar pengeluaran hormon semakin menurun apabila umur semakin meningkat setiap tahun sebaik saja memasuki usia 30 tahun.

Apa akan berlaku kalau hormon testosteron menurun?
  • Sentiasa lesu dan kurang stamina.
  • Sukar menumpukan perhatian.
  • Selalu tertekan, cepat marah dan gangguan tidur.
  • Peningkatan lemak dalam badan.
  • Kegemukan, perut mudah buncit dan boroi.
  • Risiko penyakit diabetes.
  • Masalah pada jantung.
  • Sakit sendi tulang.
  • Penurunan kepadatan mineral pada tulang.
  • Tidak bernafsu untuk seks.
  • Sukar mencapai orgasme & hilang ghairah seks.
  • Kurang daya tahan ketika bersama.
  • Gangguan ereksi zakar.

APA PUNCA TESTOSTERON MENURUN?

1. Obesiti

Obesiti atau berat badan berlebihan adalah antara puncanya.

Kajian dalam Clinical Endocrinology Journal mendapati, lelaki obes berumur 14-20 mempunyai testosterone 50% lebih rendah.
 
Bayangkan sekiranya mereka berumur antara 30-60 tahun. Berapa peratuslah yang tinggal.

2. Kurang Tidur

Dalam kajian lain mendapati, lelaki yang tidur kurang dari 5 jam, level testosteronenya menurun 15%. ​Lebih teruk lagi bagi mereka yang tidur di bawah 4 jam.

Menariknya setiap jam tambahan pada waktu tidur mampu meningkatkan testosterone sebanyak 15%.

Kalau tidur 6 jam, 15% hormon testosterone lebih tinggi. Kalau tidur 7 jam tambah lagi 15%.

3. Stres

Stres juga menurunkan tahap testosterone. Sebabnya apabila stres, hormone stres iaitu kortisol akan dikeluarkan. Lebih tinggi kortisol lebih rendah testosterone.

6 MAKANAN YANG TERBUKTI BOLEH MENINGKATKAN TESTOSTERON BADAN ANDA

Kebiasaannya, seseorang yang mempunyai kadar testosteron secara semulajadi cenderung mempunyai badan yang tegap dan kuat dan lebih berotot dari orang yang mempunyai kadar testosteron rendah.

Masalahnya bila usia kita menjangkau lewat 20an, kadar testosteron semulajadi kita mula menurun sedikit demi sedikit, menjadikan kita lemah, cenderung untuk menambah lemak, dan membuatkan kita susah untuk membina otot.

Terdapat suplemen dipasaran yang direka untuk membantu menambah kadar testosteron, namun sesetengah orang agak skeptikal samada suplemen itu betul-betul boleh membantu atau tidak.

Dan berita baiknya, samada anda semakin tua atau anda memang dilahirkan dengan kadar testosteron yang rendah, anda boleh menambah kadar testosteron anda hanya dengan memakan makanan yang betul.

Disini kita akan lihat 6 jenis makanan yang telah terbukti secara drastik boleh menambah kadar testosteron dalam secara semulajadi hanya dalam berberapa minggu.

1. UDANG

Udang adalah sajian terbaik untuk melonjakkan kadar hormon semulajadi dalam badan anda, khasnya testosteron. Salah satu sebab utamanya ialah kerana udang kaya dengan vitamin D, yang mana ia membantu mengisi semula testosteron. Vitamin D adalah nutrien penting untuk membantu badan menyerap mineral Kalsium.

Berberapa kajian yang dijalankan selama berberapa tahun bagaimanapun, mendedahkan kekurangan vitamin D banyak berkait rapat dengan kadar testosteron rendah.

Bukan itu sahaja, kajian juga mendapati individu yang mengambil makanan tinggi vitamin D juga menampakkan peningkatan kadar testosteron semulajadi selepas berberapa minggu.

Jadi, udang adalah sumber ideal kerana ia kaya dengan vitamin D, dan tambahan pula ia juga kaya dengan protein dan asid amino, juga berkait dengan pengeluaran testosteron.

2. TIRAM

Tiram dianggap sebagai afrodisiak semulajadi dan salah satu sebab utamanya kerana ia membantu menambah kadar testosteron, yang mana ia memainkan peranan penting terhadap libido dan kesihatan seksual dan fungsi.

Tiram kaya dengan berberapa jenis mineral termasuk selenium, magnesium dan zink, dimana kesemuanya didapati sangat berguna apabila kita memperkatakan tentang peningakatan testosteron secara semulajadi dalam badan. Ia juga kaya dengan protein dan asid amino.

3. PISANG

Pisang juga adalah salah satu sumber ideal kerana berberapa sebab tertentu. Pisang mengandungi apa yang dikenali sebagai enzim bromelain, potasium dan vitamin B. kesemua nutrien ini membantu meningkatkan testosteron dalam secara semulajadi.

4. TELUR ORGANIK

Meskipun banyak orang berkata tentang kuning telur dan kolestrol, mengatakan bahawa tidak boleh mengambil banyak setiap hari/minggu, 2-4 biji kuning telur sehari tidak akan memudaratkan langsung kadar kolestrol badan anda.

Malah, kajian terbaru mendapati kolestrol yang terdapat di dalam kuning telur boleh membantu merendahkan kadar kolestrol jahat (LDL) dalam badan anda.

Telur organik sangat baik bagi kadar testosteron kerana ianya kaya dengan protein dan didatangkan lengkap dengan segala profil asid amino, melebihi jumlah asid amino dari apa jua makanan lain (SUPERFOOD!).

Gabungan protein dan asid amino seperti yang kita tahu dapat melonjakkan kadar testosteron, ditambah pula dengan vitamin dan mineral yang cukup banyak dalam kuning telur (putih telur hanya mengandungi protein semata-mata), ianya memastikan meter RPM testosteron anda sentiasa berada pada red line!

5. DAGING MERAH KURANG LEMAK

Daging merah kurang lemak adalah salah satu makanan paling berkesan untuk meningkatkan kadar testosteron kerana bukan sahaj ianya tinggi protein dan asid amino, tetapi juga sejumlah besar mineral seperti zat besi dan zink, seperti yang mungkin anda sedia maklum, sangat bagus untuk menigkatkan kadar testosteron.

Bukan itu sahaja, zinc yang terkandung dalam daging merah adalah dalam bentuk mudah terserap oleh badan, membolehkan ia bertindak balas dalam badan.

6. HALIA

Kalau anda suka herba sebagai alternatif, ashwaganda dan halia adalah terbaik, kerana kajian mendapati ashwagandha dapat meningkatkan testosterone sebanyak 17% pada lelaki dan meningkatkan sperma sebanyak 167%.

Pada masa yang sama, ia menurunkan hormon stres iaitu kortisol sebanyak 25%.

Jadi, pastikan sekurang-kurangnya satu dari enam makanan ini ada dalam menu harian anda.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2


Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon