Sabtu, Mac 14, 2020

Zirafah Putih Terakhir Bakal Pupus Dari Muka Bumi

Zirafah putih terakhir di dunia dan anaknya dilaporkan telah ditemui mati dibunuh oleh pembunuh haram di Ishaqbini Hirola Conservancy, Kenya, merupakan dua daripada hanya tiga zirafah terakhir di dunia.

Zirafah Putih

Pengurus tempat dimana zirafah putih ini dilindungi, Mohammed Ahmednoor berkata, "Kami adalah satu-satunya komuniti di dunia yang menjaga (dan memiliki) zirafah putih.

"Kejadian ini adalah satu tamparan bagi memastikan langkah-langkah luar biasa yang akan diambil oleh komuniti untuk memulihara spesies unik ini dan ia juga wake up call untuk usaha pemuliharaan."

Mohammed turut memberitahu bahawa, zirafah itu ditemui mati dalam keadaan hanya tinggal rangka selepas dibunuh oleh pemburu haram.

Zirafah Putih Dibunuh

Zirafah dari spesies putih ini ditemui pada tahun 2017 di pusat pemuliharaan dan dijumpai kali kedua pada Ogos 2019 ketika ia melahirkan anak.

Warna putih zirafah ini adalah disebabkan oleh kejadian yang dipanggil Leucism, satu keadaan di mana warna pigmen di dalam badan zirafah hilang.

Kita sering dimomokkan oleh pemanasan global dan beberapa kejadian yang terjadi akibat daripada alam sekitar, namun apa yang jelas, ramai orang tidak benar-benar peduli tentang alam semula jadi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon