Tuesday, March 17, 2020

Lafaz Azan 'Solatlah Kalian Di Rumah' Ketika Zaman Rasulullah SAW


Media antarabangsa Middle East Eye melaporkan laungan azan yang berkemundang di negara itu telah diubah kepada perkataan "solatlah kalian di rumah", berbanding seruan asal iaitu "marilah kita solat", selepas arahan menutup sementara masjid di negara itu.

Solatlah kalian di rumah

Kementerian Hal Ehwal Awqaf dan Islam Kuwait membuat pengumuman tersebut pada Jumaat lalu (13/3/2020), selain beberapa video laungan azan yang mengarahkan umat Islam menunaikan solat di rumah turut tersebar di media sosial.

Menerusi sebuah rakaman yang tersebar, kedengaran suara seorang bilal membuat perubahan pada lafaz azan kepada "shollu fi rihaalikum" (solatlah kalian di rumah).

Ia menyentuh hati ramai pengguna media sosial, kerana pada seketika kedengaran seolah suara bilal berkenaan bergetar ketika melaungkan azan.

Difahamkan, perubahan tersebut berkuat-kuasa sehingga notis baharu dikeluarkan.

SUNNAH YANG HILANG

Namun, mengingat lafaz azan tambahan semacam ini jarang didengar masyarakat, sehingga dianggap asing atau bahkan dianggap ajaran sesat.

Sehingga mu'adzin enggan melantunkan lafaz itu ketika azan, kerana takut masyarakat akan menilainya sebagai ajaran sesat.

Tambahan Lafaz Azan Ketika Hujan

Terdapat banyak riwayat yang menunjukkan adanya perbezaan antara lafaz azan biasa dengan lafaz adzan ketika hujan.

Berikut beberapa riwayat yang menunjukkan hal tersebut:

Pertama, dari Nafi' dari Ibnu Umar,

"Ibnu Umar pernah azan untuk solat di malam yang dingin, anginnya kencang dan hujan, kemudian dia mengatakan di akhir azan;

Alaa shollu fi rihaalikum,
Alaa shollu fir rihaal'
[Solatlah di rumah kalian, solatlah di rumah kalian].

Kemudian beliau mengatakan, "Sesungguhnya Rasulullah SAW biasa menyuruh mu'adzin, apabila cuaca malam dingin dan hujan ketika beliau safar, untuk mengucapkan, 'Alaa shollu fi rihaalikum' [Solatlah di tempat kalian masing-masing]." (HR. Muslim no. 1633 dan Abu Daud no. 1062)

Kedua, dari Nafi', beliau menceritakan:

"Ibnu Umar pernah azan ketika solat di waktu malam yang dingin dan berangin. Kemudian beliau mengatakan 'Alaa shollu fir rihaal' [Solatlah di rumah kalian].

Kemudian beliau mengatakan, "Dulu Rasulullah SAW memerintahkan mu'adzin ketika keadaan malam itu dingin dan hujan, untuk mengucapkan 'Alaa shollu fir rihaal' [hendaklah kalian solat di rumah kalian]." (HR. Muslim no. 1632 dan Abu Daud no. 1063)

Ketiga, dari Ibnu Abbas r.a. beliau berpesan mu'adzin pada saat hujan:

"Apabila engkau selesai mengucapkan 'Asyhadu allaa ilaha illallaah, asyhadu anna Muhammadar Rasulullah', maka janganlah engkau ucapkan 'Hayya 'alash sholaah'. Tetapi ucapkanlah 'Sholluu fii buyutikum' [Solatlah di rumah kalian].

Masyarakat pun mengingkari perkataan tersebut, lalu Ibnu Abbas mengatakan, "Apakah kalian merasa hairan dengan hal ini, padahal telah dilakukan oleh orang yang lebih baik dariku (Rasulullah SAW)." (HR. Muslim no. 1637 dan Abu Daud no. 1066)

Dari riwayat di atas, dapat disimpulkan bahawa ada beberapa lafaz azan tambahan ketika hujan sebagai berikut:

('Alaa shollu fir rihaal' ertinya 'Solatlah kalian di rumah')
('Alaa shollu fi rihaalikum' ertinya 'Solat kalian di rumah kalian')
('Sholluu fii buyutikum' ertinya, 'Solatlah di rumah kalian')

Tiga lafaz di atas tidak dibaca semuanya, namun dipilih salah satu.

Letak lafaz tambahan 'Shollu Fii Buyuthikum' atau 'Ala Shallu fir rihaal'

Pertama, menggantikan lafaz 'Hayya 'alas sholaah' ini sebagaimana yang disebutkan dalam riwayat Ibnu Abbas di atas.

Kedua, diucapkan setelah selesai azan, sebagaimana yang dinyatakan dalam riwayat Ibnu Umar r.a.

Ketika menjelaskan hadis Ibnu Abbas, an-Nawawi mengatakan, "Dalam hadis Ibnu Abbas r.a., mu'adzin mengucapkan 'Alaa shollu fii rihalikum' di tengah azan.

Sedangkan dalam hadis Ibnu Umar, beliau mengucapkan lafaz ini di akhir azannya.

Kedua-dua cara seperti ini dibolehkan, sebagaimana ditegaskan Imam Syafi'i dalam kitab al-Umm pada Bab Azan, dan diikuti oleh majoriti ulama mazhab kami (syafi'iyah). (Syarh Shahih Muslim oleh an-Nawawi, 5:207)

Lebih lanjut, an-Nawawi menganjurkan agar dilakukan setelah azan, beliau mengatakan:

"Lafaz ini boleh diucapkan setelah azan mahupun di tengah-tengah azan, kerana terdapat dalil untuk kedua bentuk azan ini.

"Akan tetapi, sesudah azan lebih baik, agar lafaz azan yang biasa diucapkan, tetap ada." (Syarh Shahih Muslim oleh an-Nawawi, 5:207)

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon