Tuesday, March 03, 2020

Alangkah Mahalnya Darah Belangkas Bernilai Puluhan Ribu!


Belangkas atau nama saintifiknya tachypleus gigas bukan saja dianggap hidupan eksotik, spesies unik ini telah wujud lebih 200 juta tahun mendahului dinosaur dengan fosil tertua berusia kira-kira 475 juta tahun.

Darah Belangkas

Belangkas adalah haiwan unik daripada keluarga Limulidae, hidup di laut dan paya air payau, tergolong dalam kumpulan 'arachnids' iaitu labah-labah berikutan mempunyai sedikit persamaan pada bahagian kaki.

Secara fizikalnya, bentuk badan Belangkas seakan-akan topi besi yang digunakan tentera zaman dahulu dan juga mempunyai ekor yang panjang dan tajam.

Malah, Belangkas boleh mencapai saiz sehingga 51 sentimeter, selain anggotanya yang putus boleh tumbuh semula serta mempunyai sistem imun yang menakjubkan.

Tidak seperti darah manusia dan haiwan lain yang berwarna merah, darah belangkas sebaliknya berwarna biru, terhasil akibat kandungan tembaga dalam darahnya.

Tidak hairanlah jika haiwan ini sangat bernilai tinggi dalam sektor perubatan berikutan bendalir terkandung dalam badannya boleh digunakan untuk mengesan virus, bakteria dan toksin.

Peranannya berfungsi seperti sel darah putih yang menangkap mikro organisma jahat.

Buktinya, kit antitoksin menggunakan belangkas sudah lama berkembang di Eropah, Amerika Syarikat, Jepun dan Asia Barat.

Selain itu, apa yang membuatkannya begitu berharga adalah kandungan ejen pembekuan khas darah dalam darah belangkas ini.

Kandungan itu membolehkan para saintis membuat sejenis ramuan yang dipanggil Limulus amebocyte lysate atau singkatannya LAL.

Kepentingan LAL Dalam Bidang Perubatan

Darah Belangkas

Sebelum penciptaan LAL, para saintis dan doktor tidak mempunyai cara dan prosedur mudah untuk mengenalpasti sekiranya sesuatu vaksin atau alat perubatan sudah tercemar dengan bakteria seperti E-Coli dan salmonella.

Prosedur ini sangat penting bagi mengelakkan vaksin tercemar tersebut digunakan pada manusia dan bagi memastikan ianya benar-benar selamat.

Sebelum penciptaan LAL, saintis akan menyuntik vaksin pada beberapa ekor arnab dan menunggu sekiranya vaksin tersebut memberikan apa-apa simptom kepada arnab-arnab tersebut.

Masalahnya, cara ini adalah kurang efektif kerana mengambil masa yang lama selain simptom yang ditunjukkan oleh arnab mungkin tidak begitu jelas.

Segalanya berubah apabila LAL secara rasminya diperkenalkan dan dibenarkan penggunaannya pada tahun 1970.

Cuma titis sedikit cecair LAL pada alatan perubatan atau vaksin dan cecair ini akan menunjukkan tanda-tanda alat atau vaksin tersebut sudah tercemar dengan bakteria.

Walaupun LAL tidak mampu membunuh bakteria-bakteria tersebut, ianya berfungsi memberikan amaran kepada saintis bahawa alat atau vaksin itu sudah tercemar dan tidak selamat lagi untuk digunakan.

Paling penting, keputusan yang diperoleh adalah begitu pantas sebaik sahaja cecair LAL dititiskan.

Bagi setiap belangkas, tidak semua darahnya akan diambil sebaliknya hanya sekitar 30% sahaja darahnya akan disedut, sebelum dilepaskan kembali ke habitat asalnya.

Berapa Harga Darah Belangkas?

Dan mungkin ramai yang tidak tahu bahawa darah belangkas tersangat mahal kerana begitu penting dalam bidang perubatan.

Mengikut harga semasa, harga untuk seliter darah belangkas mampu mencecah sehingga RM61,000!

Bagaimana Darah Belangkas Disedut?

Darah Belangkas

Nilai tinggi darah berwarna biru yang dihasilkan Belangkas menyebabkan ia menjadi rebutan, dengan permintaan tinggi di seluruh dunia terutama di Amerika Syarikat.

Namun, untuk menghasilkan seliter darah biru belangkas, sekurang-kurangnya 150 ekor diperlukan dan antara 10 hingga 30 peratus darah diambil daripada setiap seekor belangkas yang dibawa ke makmal.

Secara praktikal, darah biru belangkas disedut keluar tanpa perlu membunuhnya kerana belangkas yang dilepaskan semula ke habitat asal mampu menghasilkan darah berkualiti untuk digunakan semula pada masa depan.

Spesies Belangkas

Terdapat empat spesies belangkas dengan tiga daripadanya membabitkan tachypleus tridentatus, tachypleus gigas dan carcinoscorpius rotundicauda hanya boleh didapati di Malaysia.

Spesies belangkas tridentatus terdapat di Asia dengan tachypleus gigas banyak ditemui di kawasan perairan negeri ini terutama di Pontian dan Sedili.

Didapati bahawa, belangkas bukan saja berdepan kepupusan, tetapi ia juga mengambil masa yang lama untuk matang dan proses bertelur selepas mencecah usia 10 tahun.

Dalam tempoh sembilan tahun, belangkas akan bersalin kulit dan hanya pada tahun ke 10, ia baru mencari pasangan untuk mengawan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon