Tuesday, March 31, 2020

Bagaimana Sabun Mampu Membunuh Covid-19?


Coronavirus mempunyai selaput lipoprotein (lipo = lipid), iaitu sejenis sebatian organik dan ini termasuklah lemak bagi melindungi genomnya (RNA) daripada persekitaran yang mungkin mengakibatkan ia tidak aktif.

Sabun Mampu Membunuh Covid-19

Selain itu, ia turut mempunyai struktur "spikes" glikoprotein yang memanjang keluar daripada kapsid iaitu pembentukan selaput protein.

Spike ini berfungsi sebagai sambungan yang membantu virus ini memasuki sel hidupan lain (termasuk manusia).

Persoalannya, bagaimana sabun mampu membantu membasmi dan membunuh Coronavirus?

Bentuk molekul sabun adalah seperti sperma atau berudu yang menjadikannya istimewa kerana molekul ini boleh dikatakan hibrid. Apa maksudnya?

Kepala molekul sabun adalah bersifat hidrofilik (sukakan air) manakala ekor molekul sabun bersifat hidrofobik (tak suka air tetapi sukakan minyak atau lipid.

Jadi, apabila bahagian ekor molekul sabun melekatkan dirinya pada dinding kapsid yang diperbuat daripada lipid itu tadi, molekul sabun akan menarik, seterusnya memecahkan lapisan kapsid yang melindungi genom Coronavirus.

Kemudian, kotoran pada tangan (kesan minyak dan sebagainya) serta bahagian-bahagian virus yang dipecahkan itu akan terperangkap dalam pembentukan buih kecil digelar micelle.

Apabila buih-buih sabun itu dibilas dengan air, kepala molekul sabun yang sukakan air sudah tentu akan "mengikut" kemana sahaja air pergi.

Ia seterusnya akan turut membawa pergi kotoran bersama-sama dengan bahagian-bahagian virus yang terperangkap di dalam micelle, seterusnya akan dimusnahkan.

Dan sebab itulah kenapa air basuhan baju dan sebagainya menjadi kotor, kerana molekul sabun telah menanggalkan kotoran dari apa yang kita basuh itu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon