Wednesday, February 12, 2020

Dysorgamia Rasa Sakit Ketika Orgasma Yang Anda Wajib Tahu


Pernahkah anda mengalami rasa kejang selepas berhubungan intim dengan suami? Sebenarnya, rasa kram atau sakit selepas seks ini dikenali sebagai dysorgamia, iaitu rasa sakit yang anda rasa semasa atau selepas orgasma.

Sakit Ketika Orgasma

Dr. Christine Greves, seorang OB-GYN di Hospital Wanita dan Bayi di Winnie Palmer menyatakan,

Rasa kejang yang muncul selepas orgasma ini biasanya sama seperti sakit semasa senggugut. Rasa kejang ini biasanya anda rasa di kawasan vagina, di bawah perut atau punggung. Kram ini terjadi sejurus selepas seks dan berlanjutan sehingga beberapa jam, tambahnya.

Semasa wanita mengalami orgasma, otot pada rahim akan menegang, sama seperti apa yang berlaku pada otot selepas anda bergerak atau bersenam.

Ini kerana biasanya, anda akan merasa otot anda tegang dan tidak selesa selepas bersenam.

Selain itu, perkara ini terjadi disebabkan beberapa sebab.

Masalah kesihatan seperti radang pelvik, endometriosis, kista ovarium dan lain-lain boleh menyebabkan anda rasa sakit selepas seks.

Jika anda mempunyai masalah pada organ reproduksi, rasa sakit akan menjadi lebih parah disebabkan oleh gesekan semasa seks.

Tetapi biasanya, kejang yang dialami selepas seks tak mempunyai kaitan dengan masalah ini.

Sakit TAK BOLEH diabaikan

Seks tidak sepatutnya menyakitkan dan jika perkara ini baru pertama kali terjadi kepada anda, adalah lebih baik jika merujuk doktor secepat mungkin.

Jika anda memang tidak ada masalah kesihatan, tapi masih rasa kejap selepas berhubungan intim, anda boleh meminta ubat tahan sakit daripada doktor atau menekan bahagian pelvik anda dengan benda panas untuk mengurangkan rasa sakit.

Anda juga disarankan agar selalu memeriksa jika anda mengalami masalah pada organ reproduksi.

Biasanya, sakit yang anda rasakan merupakan tanda masalah kesihatan lain yang tersembunyi.

Tanda-tanda Isteri Puas

Banyak faktor yang mendorong ke arah kegagalan nikmat persetubuhan di mana ramai suami masih samar sama ada pasangannya sudah mengalami orgasma atau tidak.

Namun, apabila tanda-tanda berikut berlaku kepada pasangan maka sebenarnya, anda telah berjaya menemui ‘kunci’ rangsangan dalam hubungan asmara.

Antaranya ialah:
  • Keluar suara meneran yang agak kuat dan berlaku secara spontan.
  • Badan menjadi tegang.
  • Tubuh menjadi gementar.
  • Nafas kencang dengan tiba-tiba.
  • Kaki dan tangan merangkul tubuh suami dengan erat.
  • Di peringkat kemuncak, isteri akan berasa seluruh tubuhnya kaku (seolah-olah tidak sedarkan diri) kerana 99 bahagian nafsunya sudah menguasai diri.

Wanita sememangnya lambat terangsang, dan sebab itulah juga mereka memerlukan sedikit masa untuk mengendurkan semula otot-otot yang tegang selepas orgasma.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: theasianparent

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon