Wednesday, January 15, 2020

G25: Kumpulan Liberal Pencetus Fitnah


Kumpulan bekas penjawat awam kanan, G25, yang terus menerus menyerang institusi agama dan mengelirukan masyarakat berkenaan kefahaman Islam dengan pandangan yang sesat amatlah berbahaya pada konteks akidah umat Islam.

G25 Liberal

Dalam wacana yang dilakukan, G25 terus mempertikaikan mengenai hukuman berkaitan murtad dengan alasan ia merupakan urusan peribadi seseorang dengan Tuhannya.

G25 turut menafikan hukuman duniawi ke atas kesalahan tersebut dengan berhujahkan bahawa hukuman ke atas murtad tidak terdapat ketetapan di dalam al-Quran.

Pemikiran songsang malah sesat ini amat bahaya kepada akidah umat Islam kerana kedangkalan dalam memahami syariat Islam malah wujud pengaruh 'anti hadis' kerana G25 tidak merujuk sumber hadis dalam hukuman ke atas kesalahan murtad.

G25 JAHIL

Kenyataan G25 bahawa urusan murtad adalah urusan seorang individu dengan Tuhannya sahaja menunjukkan kelompangan ilmu G25 mengenai hukum Islam.

Kenyataan G25 melalui Pengerusi Jawatankuasanya, Asiah bt Abu Samah, berkenaan murtad, mengatakan tidak ada hukuman duniawi yang diperuntukkan dalam al-Quran, jelas menunjukkan kefahaman yang jauh menyimpang dari fakta sebenar.

Kenyataan dangkal ini bukanlah baru memandangkan sebelum ini mereka telah mengeluarkan siri kenyataan jahil seperti mengatakan bahawa al-Quran tidak relevan dan kitab suci berkenaan sebenarnya turun di Mesopotamia dalam program anjuran Islamic Renaissance Front (IRF) dan kumpulan G25 pada tahun 2017. ( https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2017/08/257696/irf-g25-mahu-sebar-dakyah-liberal-sesat )

Kumpulan G25 juga pernah mengeluarkan kenyataan Paedophiles akan melanda Kelantan jika hudud dijalankan di negeri berkenaan menerusi kenyataan dari jurucakap kumpulan itu, Datuk Noor Farida Ariffin pada tahun 2015. ( http://english.astroawani.com/malaysia-news/paedophiles-will-flock-kelantan-if-hudud-enforced-20793 )

Dalam pada itu, mereka juga mengeluarkan kenyataan bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang tidak mahu bertoleransi dalam isu Syiah di Malaysia.

( https://www.g25malaysia.org/single-post/2019/10/28/Academic-Persecution-of-Syiahs-shows-Msia-becoming-an-intolerant-Muslim-nation )

Selain itu, kumpulan G25 mempertikaikan penubuhan Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Ugama Islam (MKI) dan JAKIM tidak mengikut Perlembagaan. ( https://www.malaysiakini.com/news/506732 )

Penubuhan MKI pada tahun 1968,yang mana ketika itu YAB PM diberi tanggungjawab sebagai Pengerusi, manakala unit JPM sebagai urus setianya.

Pertanggungjawaban ini adalah selaras dengan kuasa-kuasa eksekutif Persekutuan yang dijelaskan dalam Perkara 39 Perlembagaan Persekutuan.

Pada tahun 1984, BAHEIS (Bahagian Hal Ehwal Agama Islam) telah diwujudkan di bawah JPM yang kemudian distruktur dan dinaiktaraf menjadi Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) pada tahun 1997.

Kesimpulannya, penubuhan adalah selaras dengan Perkara 3, Perkara 12(2), Perkara 121(1A) dan Sumpah Yang Dipertuan Agong di bawah Perkara 37(1) Perlembagaan Persekutuan yang memanifestasikan bahawa pihak kerajaan mempunyai kuasa untuk menguruskan institusi berkaitan hal ehwal Islam.

Murtad adalah pengkhianatan terhadap agama, dengan itu Islam meletakkan hukumannya yang tersendiri sama seperti negara-negara berdaulat yang menetapkan hukuman yang keras kepada pengkhianat negara.

"Bersegeralah kamu beramal sebelum datangnya fitnah, seperti potongan malam yang gelap; seseorang menjadi Mukmin pada pagi hari tetapi kafir pada petang harinya, ia menjadi Mukmin pada petang harinya tetapi kafir pada pagi harinya; ia menjual agamanya demi meraih dunia." (Riwayat Muslim)

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

sumber: harakahdaily

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon