Ahad, Januari 19, 2020

Oman: 85 Fakta Menarik Tentang Negara Ini

Oman adalah sebuah negara yang terletak di Timur Tengah, bersempadan dengan Arab Saudi di sebelah Barat, Yaman disebelah barat daya dan UAE di sebelah barat laut, manakala disebelah tenggara adalah Laut Arab dan disebelah timur lautnya adalah Teluk Oman.

Fakta Negara Oman

Pada akhir abad ke-17, Oman merupakan sebuah kesultanan kuat yang bersaing dengan Portugal dan Inggeris untuk menguasai Teluk Parsi dan lautan Hindi.

Pada zaman kemuncaknya iaitu abad ke-19, Kesultanan Oman memiliki pengaruh yang luas dan kawalan terhadap selat Hormuz sehingga ke Iran dan Pakistan, malah hingga ke kepulauan Zanzibar (Kepulauan di sebelah timur pesisir Afrika).

Namun, kekuatan Kesultanan Oman menurun pada abad ke-20, menjadikannya salah satu kesultanan yang dikuasai oleh Britain.

Walau bagaimanapun, Kesultan Oman tidak pernah menjadi negara jajahan atau koloni Great Britain.

FAKTA MENARIK NEGARA OMAN

1. Oman adalah salah satu tempat tertua di bumi yang didiami oleh manusia, yang dianggarkan sudah dihuni selama 106,000 tahun yang lalu.

2. Oman adalah negara merdeka terawal di tanah Arab.

3. Hari kemerdekaan Oman jatuh pada 18 November, yang merayakan kemerdekaan Oman dari Portugis pada tahun 1650.

4. Kijang Oryx Arab adalah binatang kebangsaan Oman.

5. Manakala burung kebangsaan negara Oman adalah helang.

6. Salah seorang sejarawan awal Rom bernama Yalainous yang hidup dari tahun 23-79 M, adalah sejarawan yang menyebut Oman dalam bukunya dengan sebutan Omana.

7. Bangsa Babilon dan Assyiria pernah menguasai Oman kerana mahu mengawal laluan perdagangan yang menghubungkan Asia ke laut Mediteranian.

8. Ada lebih dari 100 makam yang seluruhnya berbentuk sarang lebah berada di puncak dataran tinggi di Oman utara. Makam ini dipercayai peninggalan dari tahun 3000 – 2000 SM. Makam ini dimasukkan ke dalam senarai World Heritage Site pada tahun 1988.

9. Berdasarkan "Undang-undang Dasar Negara" tahun 1996, Oman adalah negara Monarki (kesultanan).

10. Ibu kota Oman adalah Muscat.

11. Kota Muscat dikuasai Portugis selama 140 tahun (1508-1648), sebelum digantikan oleh Ottoman dan pernah dikuasai oleh Parsi. Pada waktu itu, negara ini dikenali dengan nama Muscat dan Oman.

12. Pada tahun 1749, dinasti Al Bu Said berkuasa di Oman, dan sejak itu Oman diperintah oleh seorang Sultan.

13. Pada tahun 1970, Qaboos bin Said memecat ayahnya dari takhta dan dia menjadi Sultan.

14. Sultan Qaboos, pemimpin paling lama di dunia Arab moden yang meninggal dunia pada usia 79 tahun, tidak berkahwin dan tiada anak, sekali gus tidak meninggalkan pewaris untuk takhtanya.

15. Sultan Qaboos lahir pada 18 November 1940, adalah individu penting di belakang modernisasi Oman. Dia mulai berkuasa pada 23 Julai 1970.

16. Simbol kebangsaan Oman adalah sepasang Khanjar yang bersilang. Simbol ini juga terdapat di bendera Oman. Khanjar adalah simbol kejantanan dan keberanian.

17. Istana Sultan dibangunkan di bekas kedutaan besar Inggeris.

18. Jebel Shams dengan ketinggian 3,000 meter adalah puncak tertinggi di Oman.

19. Sebelum Islam masuk ke Oman, pendudul Oman menganut Ibadhisme, iaitu amalan yang mengamalkan praktek toleransi.

20. Di Oman ada kota bernama Bahla yang terkenal sebagai pusat barang-barang tembikar.

21. Di Oman kita boleh melihat kehadiran burung dari tiga benua, Asia, Eropah dan Afrika.

22. Oman juga digelar "the best-kept secret in the world of birdwatching" (tempat terindah di dunia untuk melihat burung).

23. Menara Jam Muscat adalah monumen tertua Negara Oman moden.

24. Di Oman, hampir seluruh papan tanda tersedia dalam dua bahasa, iaitu bahasa Arab dan Inggeris.

25. Percaya atau tidak, Oman adalah negara yang tidak pernah terjadi jenayah.

26. Mountain Dew adalah minuman paling laris di Oman. Di sana tidak ada Coca-Cola.

27. Orang Oman adalah peternak kuda Arab yang handal dan terjual dengan harga yang tinggi di seluruh dunia.

28. Zaad Al Rakeb, adalah kuda pertama di Arab dan kuda Oman adalah keturunannya.

29. Sehingga tahun 1970, di Oman tidak ada hotel, namun sekarang ini, pelancongan adalah industri utama di Oman.

30. Minyak dan gas adalah eksport utama Oman, disamping tembaga namun dalam jumlah yang sedikit.

31. Universiti pertama di Oman adalah Sultan Qaboos University, yang dibuka pada tahun 1986.

32. Tradisi di Oman dalam menghormati tetamu adalah dengan menghulurkan semangkuk kurma, qahwa (kopi dengan kardamom) dan buah.

33. Di Oman, Ramadhan (bulan puasa) dan festival Islam lainnya adalah sangat penting.

34. Di Oman, kaum wanita memakai hijab dan abaya.

35. Kebanyakan wanita tidak membuka tudung di pejabat.

36. Wanita Oman juga memakai pakaian dengan warna yang cerah pada festival keagamaan seperti hari raya.

37. Lelaki Oman biasanya memakai Dishdasha, iaitu jubah sehingga ke pergelangan kaki. Kepalanya memakai serban.

38. Lelaki Oman biasanya menyarung dan membawa pisau bengkok yang dikenali dengan nama Khanja.

39. Wanita di Oman jarang dilihat di tempat umum. Kebanyakannya tinggal di rumah mengurus rumah tangga.

40. Rokok tradisional di Oman adalah Shisha, yang juga dikenali dengan nama pipa Hookah atau hubbly bubbly. Namun, nama yang tepat adalah Nargile.

41. Di Oman, terdapat salah satu pasar tertua di dunia, iaitu Souq Mutrah.

42. Di Oman, ada Souq khusus untuk wanita sahaja yang dibuka Pada setiap hari Rabu di kota Ibra.

43. Masjid paling besar di Oman adalah Masjid Agung Sultan Qaboos di kota Muscat, yang dibangunkan dengan 300,000 tan pasir. Pembinaannya memakan waktu selama 6 tahun 4 bulan.

44. Daging babi dilarang di Oman kerana haram dalam agama Islam.

45. Di Ras Al Jinz, Oman, setiap tahun kita boleh menyaksikan migrasi ribuan kura-kura ke pantai. Bermacam-macam spesies, seperti kura-kura hijau, kura-kura Loggerhead dan kura-kura Leatherback.

46. Perfume paling mahal di dunia, Amouage, diproduksi dan dijual di Oman. Bahannya berasal dari pohon yang dikenali dengan nama pokok Frankincense.

47. Di dataran tinggi Oman, terdapat sistem irigasi pengairan yang mengalirkan air dari gunung. Irigasi ini telah dimasukkan ke dalam senarai UNESCO World Heritage Site.

48. Di Oman setiap dua tahun, akan diadakan pemilihan oleh UNESCO kepada orang yang paling berjasa terhadap masyarakatnya. Setelah terpilih, individu tersebut juga akan mendapat hadiah lumayan dari Sultan Oman.

49. Ibu kota Oman, Muscat, memadukan suasana khad Arab dengan keramahan metropolis. Kombinasi antara warna biru Teluk Oman dengan pergunungan Al Hajr Al Sharyi, menampilkan harmoni antara budaya tradisional, makanan, seni dan arkitektur, dengan energi kehidupan moden.

50. Bahla adalah salah satu benteng bersejarah di kaki gunung Djebel Akhdar, yang dibangunkan pada abad ke-13 dan 14, ketika oasis Bahla mengalami kemakmuran di bawah kekuasaan suku Bani Nebhan. Benteng ini tersenarai di dalam UNESCO World Heritage Site pada tahun 1987.

51. Benteng Nakhal adalah benteng besar di wilayah Al Batinah, Oman, yang diambil sempena nama wilayah Nakhal. Di dalamnya terdapat muzium yang dikelola oleh kementerian sejarah. Muzium ini menayangkan senjata dan senapang bersejarah.

52. Bait Al Zubair adalah muzium yang menyimpan barangan warisan budaya Oman, seperti peralatan tradisional, perabot, wang lama dan lain-lain.

53. Di Oman, terdapat istana Jabrin yang dibina pada tahun 1675 oleh Imam Bil-Arab bin Sultan. Istana ini berfungsi sebagai pusat penting pengajaran astrologi, kedoktoran, dan hukum Islam.

54. Istana Taqah di pintu masuk Mirbat dibangunkan pada abad ke-19 sebagi tempat tinggal Sheikh Ali bin Al Ma’shani Timman. Istana ini mempunyai muzium etnografik menarik, yang memaparkan beragam aspek kehidupan dan budaya dari wilayah tersebut.

55. Di Oman, ada Wadi Bani Khalid dan Gurun pasir Wahiba. Di sana kita boleh menikmati hamparan pasir sambil menyusuri gundukan pasir dengan menggunakan kenderaan sehingga ke oasis Wadi Bani Khalef untuk menikmati sumber air segar dan pohon palma.

56. Pada abad ke-7, kota Nizwa menjadi ibu kota Oman. Sekarang, kota ini terkenal dengan bentengnya yang dibangunkan pada abad ke-17 atas perintah Sultan bin Saif Al Ya’ribi.

57. Semenanjung Musandam terletak di Oman utara dan sangat terpencil, yang terpisah dari semua wilayah Oman oleh UAE. Tempat ini dihuni oleh penduduk yang tinggal di desa-desa bergunung-ganang dan tepi pantai. Pemandangan teluknya sangat menawan.

58. Di bahagian selatan Oman, terdapat Salala yang dikenali sebagai kota kedua selepas Muscat. Salalah menjadi penting kerana menjadi tempat kelahiran Sultan Qaboos dan menjadi tempat pemerintahan sejak tahun 1970. Di sana terdapat istana Sultan dan kota tua Haffa dengan rekabentuk yang menarik.

59. Pulau Masirah adalah tempat paling sesuai untuk berjemur di tepi pantai dan menyaksikan hidupan liar dan sejarah Oman. Pulau ini menjadi pangkalan tentera udara Oman.

60. Kota kecil Misfat al Abryeen, adalah kota yang bersuasana tradisional. Kota pergunungan ini terdiri dari bangunan batu dengan dominasi warna oren dan coklat.

61. Di Oman, terdapat makam Job, tokoh dalam Bibel dari Kitab Job dari Perjajian Lama. Di luar makam terdapat kotak berisi telapak kaki. Seluruh kawasan ini menjadi tempat ziarah umat Islam. Dalam agama Islam, Job adalah seorang nabi dalam bahasa Arab bernama Ayub. Tempat ini berada di pergunungan di wilayah Salalah.

62. Sumhuram adalah peninggalan abad ke-3 SM sehingga abad ke-5 M. Inilah salah satu tempat penting sebelum datangnya Islam. Tempat ini adalah salah satu pusat pengeluaran Frankincense di Arab Selatan.

63. Al-Baleed adalah pusat arkeologi yang berada di pantai, berhampiran kota Salalah. Ibnu Batutah mengunjungi tempat ini pada tahun 1329 dan kagum akan keindahannya. Sebahagian besar bentengnya dibangunkan dengan gaya arkitektur khas wilayah Dhofar, iaitu menggunakan campuran kayu dan batu.

64. Istana Samail adalah istana yang sangat indah di Oman, dikelilingi pergunungan dan banyak pohon kurma. Ada oasis di tengah gurun.

65. Pulau Telegraf adalah secuil daratan di tengah-tengah air yang mengelilingi semenanjung Musandam. Pada abad ke-19, ia digunakan sebagai pusat perhubungan telegraf Inggeris sepanjang jalur kabel Teluk Persi, sebahagian dari kabel telegraf London-Karachi. Sekarang hanya beberapa bangunan yang tinggal, tetapi sangat menarik untuk snorkeling.

66. Haat adalah perkampungan di pegunungan Jebel Akhdar. Di sana terdapat beberapa rumah batu yang dikelilingi pohon kurma. Ada sungai kecil, sistem irigasi Falaj, dan tangki air yang selalu dijaga oleh penduduk setempat. Di sana juga ada kolam renang kecil yang berpunca dari air alam yang mengalir dari sumbernya di gunung.

67. Al Hazm adalah misteri sejarah yang hilang, seperti benteng besar dan runtuhnya perkampungan kuno dan makam kuno di puncak bukit. Pemandangannya indah, dengan kombinasi gurun pasir dengan pohon kurma yang menghijau.

68. Perjalanan menuju ke pantai Sadah, pemandangannya sangat mengagum dan menakjubkan. Perkampungan Sadah dikelilingi laut dan pergunungan batu hitam.

69. Bukit pasir Ramlat As Sahmah adalah penghujung dari gurun besar Rub Al Khali dari Arab Saudi.

70. Fuhud adalah pusat utama ladang minyak Oman yang terletak di gurun pasir.

71. Ras-Hilf adalah ibu kota pulau Masirah dan meskipun kurang menarik, tetapi pantainya terdapat pemandangan banyak kapal yang sudah lama ditinggalkan.

72. Pemandangan pantai Ras Madrakah sangat indah. Di sana terdapat ribuan kepiting yang hidup liar.

73. Jika ingin membeli alkohol di Oman, anda perlu mendapat kebenaran. Orang Oman dibenarkan membelinya tetapi tidak lebih dari 10% dari pendapatan bulanannya untuk membeli minuman beralkohol.

74. Orang Oman sangat pakar membuat perahu. Mereka menggunakan Coir, iaitu sabut yang dibuat dari serat kulit kelapa, untuk mengikatkan papan perahu.

75. Grand Hyatt Muscat adalah hotel paling besar dan mewah di Oman. Hotel ini terletak di bahagian pantai yang indah di ibu kota.

76. Oman adalah salah satu negara Arab yang bebas dari ancaman terorisme.

77. Oman adalah salah satu negara di dunia yang tidak mempunyai hutan.

78. Oman adalah salah satu negara di dunia yang tidak mempunyai rel kereta api.

79. Makanan tradisional Oman adalah Madrouba dan nasi Biryani.

80. Oman, kerajaan kesultanan Islam dengan populasi lebih 3.6 juta penduduk, adalah destinasi pelancongan pilihan ramai sekitar negara Teluk dan Eropah.

81. Lebih dikenali sebagai "Switzerland Negara Teluk", Oman cukup terkenal disebabkan keadaan cuaca sederhana ketika musim panas serta landskapnya yang subur.

82. Oman, antara negara yang dikategorikan selamat dikunjungi, aman damai dan bersih sehinggakan Duta Besar Amerika Syarikat ke Oman boleh bersiar-siar bebas di Muscat tanpa seorang pun pengawal pengiring.

83. Di Oman, sukar untuk melihat sampah sarap bertaburan walaupun di pasar basah, remaja melepak dan berpakaian menjolok mata.

84. Kebanyakan rakyat Oman berpakaian tradisi menutup aurat, baik lelaki mahupun perempuan sama ada untuk bersiar-siar atau bekerja.

85. Keistimewaan negara Oman bukanlah kerana kaya dengan sumber minyak dan gas, sebaliknya kejayaannya mengimbangi nilai tradisi budaya Arab dan ajaran Islam dalam kemajuan negara yang mengamalkan dasar pemodenan dan keterbukaan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon