Friday, January 31, 2020

Cara Menanam Kunyit Paling Mudah


Pokok kunyit memerlukan kawasan yang mempunyai sinaran matahari melebihi 6 jam dan tanah yang tidak ditakungi air, dan sekiranya ditanam dalam pasu, pastikan pasu diletakkan pada kawasan yang terkena cahaya matahari yang cukup, kerana ia memerlukan cahaya yang penuh untuk pertumbuhan yang baik.

Pokok Kunyit

Kunyit sesuai ditanam di tanah lom, alluvium (telah di gembur) serta mempunyai pengairan dan saliran yang baik. Ia juga memerlukan PH tanah di antara 4.3 hingga 7.4. Taburan hujan di antara 1,000 hingga 2,000 mm setahun, adalah faktor pengalak untuk menghasilkan pengeluaran kunyit yang sihat.

CARA-CARA MENANAM KUNYIT

Rizom kunyit

1. Memilih Bibit

Kunyit ditanam dari cebisan rizom yang telah matang yang berukuran 4 cm. Rizom yang terpilih perlu cukup tua, sihat dan mempunyai 2 hingga 3 tunas.

Bagi memastikan hanya rizom yang terbaik dipilih, ia perlulah direndam di dalam larutan racun kulat (benomyl atau 1% larutan Bordeaux) selama 15 hingga 30 minit dan kemudian dikeringkan.

Untuk mendapatkan tunas, anda perlu mendapatkan rizom ibu kunyit atau mana-mana bahagian tunas dan balut dengan menggunakan suratkhabar yang lembap dan letakkan dikawasan yang teduh dan lembap. Lepas 2-3 minggu, tunas akan mula keluar.

Anda juga boleh meletakkan rizom kunyit diatas tanah yang telah dilembabkan dan tutup (sungkup) dengan karung atau kain yang tidak lagi digunakan. Siram diatasnya dan letakkan di bawah tempat yang teduh dan tidak terkena sinaran matahari sepanjang hari.

2. Menanam Kunyit

Kunyit tumbuh subur pada tanah gambut. Tanah yang di cangkul baik dengan elok akan menghasilkan umbi kunyit yang melimpah.

Untuk mendapatkan kunyit yang 'gemuk', gunakan tanah yang longgar dan tak padat. Pastikan tanah sentiasa lembap namun elakkan dari bertakung, dengan memastikan saliran air sentiasa dalam berkeadaan yang baik.

Rizom yang telah bertunas perlulah di tanam dalam tanah sedalam 6 hingga 8 cm dan jarak antara 1 pokok kunyit ialah antara 2-3 kaki.

Kunyit akan mula bercambah pada minggu kedua hingga minggu ke empat selepas penanaman. Daun kunyit yang berwarna hijau akan tumbuh dan mengeluarkan aroma yang wangi.

Bunga dan rizom akan mula tumbuh pada minggu ke lima dan ke tujuh dan akhirnya ia aktif membentuk kunyit selama 7 hingga 10 bulan bergantung kepada variasi kunyit.

3. Pembajaan dan Penjagaan

Kunyit memerlukan baja organik (tahi ayam) pada 3 hingga 5 hari sebelum penanaman. Baja perlulah digaul dalam tanah di batas. Selain itu, baja NPK Biru juga perlu di tabur di sekeliling pangkal rumput kunyit.

Selepas pembajaan, pangkal kunyit perlulah ditimbun tanah bagi mengurangkan hakisan baja dan mengelakkan rizom yang bercambah muncul dipermukaan tanah.

Pengurusan ladang perlu dilakukan dengan sistematik bagi mengurangkan persaingan tumbuhan dengan rumpai dan selepas 9 – 10 bulan di tanam, kunyit boleh dituai dengan menggali menggunakan cangkul.

4. Penyakit

Antara serangga yang sering di dapati menyerang tanaman kunyit adalah ulat pengorek batang (Dichrosis sp) yang menyerang bahagian pangkal akar menyebabkan tunas menjadi layu, kering dan membusuk.

Belalang hijau yang akan memakan bahagian pucuk daun menyebabkan pokok kelihatan tidak sihat.

Racun Malathion 0.1% perlu di sembur di bahagian pokok dan bahagian yang terjejas perlu dibuang bagi mengelakkan dari berjangkit kebahagian pokok yang lain.

Selain itu, Bintik Daun (Colletorichum sp) dan Reput Rizom (Phytium sp) adalah 2 lagi penyakit yang sering berlaku dihadapi oleh tanaman kunyit.

Bintik daun yang menyerang daun kunyit yang tua menyebabkan daun kunyit berwarna karat di bahagian sisi atas dan bawah daun manakala reput rizom menyebabkan kulit akar mengering, mengelupas dan membusuk.

Oleh itu, racun kimia Dithane M-45 atau campuran Bordeaux boleh digunakan dengan merendamkan benih rizom sebelum proses penanaman.

5. Menuai Hasil

Kunyit boleh dituai apabila genap 9 bulan. Cara mengetahui pokok kunyit sudah boleh dituai ialah melihat daun-daun yang sudah mula mengering.

Sekiranya anda mahu menggunakan kunyit muda, tuai apabila kunyit genap 6 bulan. Jika mahukan yang matang pula tuai setelah genap 9 bulan.

6. Bagaimana mahu mendapatkan ubi kunyit?

Apabila daun mulai menguning dan batang kunyit mulai kering, ianya petanda ubi kunyit telah matang.

Mudah sahaja, hanya korek keseluruhan tanaman termasuk bahagian akar. Ambil bahagian yang diperlukan, dan bahagian yang bertunas boleh terus ditanam semula.

CARA TANAM KUNYIT DALAM PASU

Menanam kunyit dalam pasu dengan cara yang betul memerlukan ilmu yang sesuai dan praktikal. Ini kerana pokok kunyit ini kalau tidak ditanam dengan betul, bukan sahaja akan kurang subur dan tidak berhasil tetapi akan mencacatkan permandangan.

Untuk mereka yang tinggal di bandar yang kekurangan tanah atau dimana dihalaman rumah sudah habis di simen, maka kaedah alternatif yang boleh digunakan adalah menanam di dalam pasu.

Kalau hendak menggunakan pasu boleh guna pasu biasa atau pasu plastik atau bekas plastik minyak masak dengan media tanaman yang dijual dipremis semaian.

Menanam kunyit dalam pasu biasanya umbisi tidak mahu membesar seperti menanam di kebun. Bagaimanapun, jika kena cara amalan agronominya yang betul maka ia tidak lagi menjadi masalah.

Kalau anda menanam kunyit dalam pasu dan tiada umbisinya pun tidak mengapa kerana boleh di petik daunnya untuk kegunaan masakan.

Kalau hendak tanam kunyit dalam pasu pastikan ada 3 perkara iaitu Pasu, Media Tanaman dan Benih Kunyit.

Pilih benih kunyit tua yang sihat, tidak berpenyakit dan saiz yang sesuai untuk dijadikan benih. Sebaiknya pilih benih ubi kunyit yang mempunyai tunas besar berwarna keputihan di hujung ibu kunyit atau ia adalah mata tunasnya. Warna putih-putih itu sebenarnya menunjukkan ubi kunyit itu bersedia untuk tujuan mengeluarkan daunnya.

Pastikan menyediakan saiz pasu sesuai dan media tanaman seperti jenis tanah campuran (3:2:1) yang sesuai. Tanah yang bagus untuk diisi dalam pasu adalah tanah yang mana ia mempunyai campuran tanah pasir, tanah bakar dan sabut kelapa@cocopeat.

Beli saja tanah di nursery bunga atau di pasaraya bahagian barang-barang perkebunan. Masukkan tanah ke dalam pasu dan buat lubang dalam kedalaman 2-3 inci.

Masukkan benih kunyit tadi dan pastikan mata tunas ibu kunyit yang berwarna keputihan menghala kebahagian atas. Ia kemudian ditimbus dengan paras tanah dan pastikan sentiasa disiram tetapi jangan berlebihan air sehingga akan menebabkan benih busuk.

Kebiasaaanya mata tunas kunyit tadi akan mengeluarkan tunas berdaun untuk tumbuh dalam masa 1-2 minggu. Pasu yang ada pokok kunyit boleh juga anda letakkan di bawah pencahayaan yang optimum.

Tapi untuk rumah teres atau kondominium di bandar, anda boleh meletakkannya di bawah tempat separa berbumbung seperti di tepi balkoni atau bucu bumbung. Kalau letak di tempat yang terlalu teduh menyebabkan daun yang tumbuh tidak akan lebar dan lazimnya ia akan tumbuh kecil dan kurus sahaja.

Pastikan air siraman tidak bertakung kerana pokok ini tidak suka tanah yang lembap. Sebaiknya di siram 2 kali sehari di awal pertumbuhan. Bila pokok sudah besar maka bolehlah di siram hanya sekali sehari samada di awal pagi atau petang.

Anda juga boleh menggunakan 'plant gel' dalam media tanaman dan tidak perlu disiram selalu dan kalau ditinggalkan tanpa disiram berminggu pun pokok tidak akan mati kerana gel tersebut mampu menyimpan air. Kaedah pembajaan pula cukup sekadar baja organik di awal penanaman.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon