Monday, December 30, 2019

Sidang Kemuncak KL (Dialog Perdana), Persidangan Negara-negara Islam Di Malaysia


Pentas Sidang Kemuncak Kuala Lumpur (Sidang Kemuncak KL) 2019, merupakan persidangan pertama dianjurkan Malaysia, bagi mengetengahkan isu-isu hal ehwal umat Islam, dengan para peserta berusaha menentukan hala tuju dunia Islam.

Sidang Kemuncak KL Dialog Perdana

Pandangan terarah kepada perbincangan yang berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC), diterajui Perdana Menteri dan Pengerusinya Tun Dr Mahathir Mohamad, yang terkenal dengan pandangan mengenai isu-isu mengenai dunia Islam.

Turut menyertai beliau pada persidangan itu ialah Emir Qatar Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani, Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan serta Presiden Iran Hassan Rouhani.

Indonesia diwakil Naib Presiden Ma’ruf Amin manakala Uzbekistan oleh Penasihat Negara kepada Presiden, Rustam Kasimov.

Kira-kira 450 wakil dari 56 negara Islam menghadiri sidang kemuncak ini yang akan melihat isu seperti kebangkitan Islamophobia, penahanan umat Islam di seluruh dunia dan penghijrahan besar-besaran umat Islam akibat perang saudara.

Bagaimanapun, negara yang rapat dengan Arab Saudi tidak menghadirinya.

Sebelum sidang bermula, tekanan Arab Saudi – yang memiliki pengaruh yang kuat ke atas kerajaan-kerajaan Islam termasuk menerusi bantuan-bantuan lumayan serta kawalan ke atas Makkah dan Madinah yang membolehkan ia menentukan kuota haji tahunan – memaksa puluhan pemimpin negara Islam menjauhkan diri.

Riyadh juga mendakwa sidang kemuncak itu cuba menjadi platform pilihan kepada Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) yang dipimpin negara kaya dengan minyak tersebut.

Dr Mahathir bagaimanapun menafikan tuduhan Riyadh.

Dalam ucapannya, Mahathir menyangkal dakwaan bahawa sidang itu mahu menggantikan platform sedia ada umat Islam.

"Kami di sini bukan untuk menggantikan mana-mana platform Muslim.

"Kami juga tidak berniat mewujudkan kategori atau kelas berbeza bagi negara Muslim atau menjejaskan negara lain.

"Ia perkumpulan beberapa negara Muslim, di mana sebahagian pemimpinnya mahu berkumpul untuk membincangkan beberapa perkara yang mungkin boleh diwujudkan kerjasama, yang pertamanya akan memberi manfaat kepada negara terlibat dan kemudian dibawa ke platform lebih besar dan kerjasama yang memberi manfaat kepada dunia Islam secara keseluruhan," katanya lagi.

Tema

Para peserta sidang kemuncak itu, yang membawa tema 'Peranan Pembangunan dalam Akses Kedaulatan Negara', terdiri daripada pemikir, intelektual, ahli politik dan pemimpin masyarakat.

7 Teras Utama

Sidang Kemuncak memberi tumpuan kepada tujuh teras utama iaitu pembangunan dan kedaulatan negara, integriti dan tadbir urus yang baik, kebudayaan dan identiti, keadilan dan kebebasan, keamanan, keselamatan dan pertahanan, perdagangan dan pelaburan serta teknologi dan tadbir urus Internet.

Sebagai pengiktirafan kepada pentingnya belia di dunia Islam, buat julung kalinya Sidang Kemuncak Belia KL 2019​​​​​​, diadakan untuk membincangkan peranan belia dalam pembangunan negara-negara Islam.

Bertemakan “Pemberdayaan Belia dalam Menghadapi Cabaran Global”, sidang kemuncak berakhir membincangkan enam sesi dialog kluster.

Persidangan itu bertujuan untuk memperkukuhkan kesejahteraan belia dalam sektor pendidikan, memantapkan ekonomi digital, memperkukuhkan masa depan belia dalam politik, ekonomi dan kelestarian, cabaran IR 4.0 dan menyebarkan integriti dan ketelusan dalam memastikan tadbir urus yang baik.

Resolusi Sidang Kemuncak Belia KL akan dibentangkan kepada pemimpin menghadiri Sidang Kemuncak KL.

Dinar Emas

Idea menggunakan dinar emas sebagai mata wang diutarakan Dr Mahathir Mohamad seawal 2003 dan selepas sedekad, ia masih kekal sebagai cadangan yang belum terlaksana.

Namun, di akhir Sidang Kemuncak Kuala Lumpur, perdana menteri berkata, peserta persidangan itu sedang melihat kemungkinan menggunakan dinar emas sebagai mata wang secara serius.

"Perbincangan kami juga menyentuh berkenaan mata wang dan cara kita akan melakukan perdagangan.

"Saya mencadangkan agar kami melihat semula idea melakukan urusan perdagangan menggunakan dinar emas dan sistem barter dalam kalangan kami.

"Kita sedang melihat kepada kemungkinan ini secara serius dan berharap dapat mencari mekanisme bagi melaksanakannya," kata Mahathir dalam ucapan penutup persidangan berkenaan.

Sebelum ini perdana menteri berkata, dengan menjadikan dolar AS sebagai mata wang, ada kecenderungan untuk negara tertentu sengaja merendahkan mata wang mereka untuk bersaing dalam perdagangan.

Keadaan itu, katanya, boleh memburukkan lagi keadaan ekonomi global dan memusnahkan perkembangan ekonomi negara tertentu.

Justeru beliau mencadangkan agar dinar emas digunakan sebagai ganti dolar AS.

Namun kata Dr Mahathir, penggunaan dinar emas perlu diterima hanya untuk perdagangan antarabangsa, bukan menggantikan mata wang domestik.

Sidang Kemuncak KL mendapat liputan meluas daripada hampir 800 pengamal media tempatan dan antarabangsa.

Dialog Perdana Mulai 2020

Sidang Kemuncak Kuala Lumpur 2019 akan dijenamakan semula sebagai Dialog Perdana bermula tahun 2020.

Malaysia menjemput semua negara Islam dan pihak berkaitan untuk turut serta memberi sumbangan idea serta usaha dalam sidang berkenaan bagi menjayakan perbincangan masa depan.

Malaysia komited untuk melaksanakan penyelesaian pragmatik seperti yang disokong dalam persidangan dengan pandangan bertujuan memulihkan tamadun Islam yang dihormati.

Ia termasuk untuk memperbaiki keadaan semasa ummah selain memperluaskan jangkauan perkembangan ekonomi, sains, teknologi dan inovasi untuk manfaat generasi akan datang.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon