Thursday, December 19, 2019

Sejarah Asal-usul Pulau Borneo


Borneo, pulau ketiga terbesar di dunia, dikongsi oleh tiga negara iaitu Brunei, Malaysia (Sabah, Sarawak) dan Indonesia (Kalimantan), terkenal dengan hutan tropikanya yang sangat luas dan tebal, salah satu hutan hujan tertua di dunia.

Pulau Borneo

Kira-kira 73% daripada pulau Borneo adalah wilayah Indonesia, manakala Sabah dan Sarawak di utara menduduki kira-kira 26% daripada pulau borneo dan Brunei, yang terletak di pantai utara, terdiri daripada kira-kira 1% daripada kawasan tanah Borneo.

Sebelum Perang Dunia ke II, Borneo Utara secara rasminya dikuasai oleh pihak British yang menjalankan pelbagai perdagangan dan sebahagian kecil kawasan dikuasai oleh Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu yang asalnya dari Kepulauan Sulu di bahagian barat Borneo dan selatan Filipina.

Manakala, Borneo Selatan secara rasminya dikuasai oleh pihak Belanda yang juga menjalankan pelbagai perdagangan, serta sebahagian kecil kawasan dikuasai oleh Kesultanan Banjar.

Dahulu, nama pulau ketiga terbesar di dunia ini adalah Warunadwipa yang ertinya Pulau Dewa Laut, secara keseluruhan disebut Borneo, sedangkan wilayah Indonesia disebut Kalimantan, lalu wilayah Malaysia disebut Sabah dan Sarawak, selain itu ada pula kesultanan Brunei.

Pada zaman dahulu, Borneo adalah nama yang digunakan oleh kolonial Inggeris dan Belanda, sedangkan nama pulau Kalimantan digunakan oleh penduduk Indonesia.

Dalam bahasa Indonesia dahulu, Kalimantan Utara adalah sebutan untuk Borneo Utara (Sabah), tetapi dalam pengertian sekarang Kalimantan Utara adalah Kalimantan Timur bahagian utara. Jadi, dalam erti luas, Kalimantan meliputi seluruh pulau Borneo, tetapi sekarang Kalimantan hanya mengacu pada wilayah Indonesia.

Borneo dikelilingi oleh Laut China Selatan ke utara dan barat laut, Laut Sulu timur laut, Laut Sulawesi dan Selat Makassar ke timur dan Laut Jawa dan Selat Karimata ke selatan. Untuk barat Borneo adalah Semenanjung Tanah Melayu dan Sumatera. Ke selatan Jawa. Ke timur Sabah, dan ke timur laut, Filipina.

Dengan kawasan seluas 743,330 kilometer persegi (287,000 batu persegi), ia adalah pulau ketiga terbesar di dunia. Titik tertinggi adalah Gunung Kinabalu di Sabah, Malaysia, dengan ketinggian 4,095 meter.

Sistem sungai terpanjang adalah Kapuas di Kalimantan Barat dengan panjang 1,143 km (710 batu). Sungai utama lain termasuk Mahakam di Kalimantan Timur (980 km panjang (610 km), Barito di Kalimantan Selatan (880 km panjang (550 km) dan Rajang di Sarawak (562.5 km (349,5 km).

Biodiversiti

Hutan hujan Borneo berusia 130 juta tahun menjadikan ia hutan hujan tertua di dunia. Terdapat kira-kira 15,000 spesies tumbuhan berbunga dengan 3,000 spesies pokok (267 spesies dipterokarpa), 221 spesies mamalia darat dan 420 spesis burung yang bermastautin di Borneo. Terdapat kira-kira 440 spesies ikan air tawar di Borneo (kira-kira sama sebagai Sumatera dan Jawa digabungkan).

Borneo sangat kaya dengan biodiversiti dibandingkan dengan kebanyakan kawasan lain. Terdapat sekitar 15,000 spesies tumbuhan berbunga dengan 3,000 spesies pokok (267 spesies Dipterocarpaceae), 221 spesies mamalia darat dan 420 spesies burung tinggal di Borneo.

Pulau ini juga merupakan pusat evolusi dan radiasi spesies endemik tumbuhan dan haiwan. Akibat pembasmian hutan secara meluas, hutan hujan Borneo ialah satu-satunya habitat alam yang tersisa untuk Orang Utan Borneo yang terancam pupus.

Borneo juga merupakan tempat perlindungan penting bagi banyak spesies endemik hutan, umpamanya Gajah Asia, Badak Kerbau Borneo, Harimau Dahan Borneo, Musang Hitam Pudar dan Cecadu Dayak.

Sebagai salah satu tempat yang mempunyai biodiversiti paling tinggi di bumi, World Wildlife Fund telah menyatakan bahawa 361 spesies haiwan dan tanaman telah dijumpai sejak tahun 1996 di Borneo, menekankan kepelbagaian hayatnya yang tidak tertandingi. Dalam jangka waktu 18 bulan dari Julai 2005 sehingga Disember 2006, 52 spesies baru lain juga berhasil ditemui.

Pulau ini secara sejarah meliputi hutan tropika yang luas, tetapi daerah hutan menyusut dengan cepat kerana pembalakan besar-besaran untuk keperluan industri papan lapis Malaysia dan Indonesia.

Selain itu, ladang kelapa sawit dengan cepat menjarah sisa-sisa terakhir hutan primer. Hutan hujan juga musnah oleh sebab kebakaran hutan tahun 1997 hingga 1998, yang bermula daripada usaha penduduk tempatan untuk membersihkan hutan untuk perkebunan dan seterusnya dilanjutkan oleh musim kemarau El Niño yang sangat kering selama tempoh itu.

Dalam rangka memerangi penduduk berlebihan di Jawa, kerajaan Indonesia pada tahun 70-an dan 80-an memulakan projek transmigrasi bagi petani-petani miskin dan tanpa tanah ke Kalimantan.

Pokok-pokok ditebang dan ladang-ladang dibuka, menyebabkan hasil kesuburan tanah menyusut dan berlaku hakisan kerana tanah terbuka hanyut dihanyutkan oleh hujan tropika.

Sejarah Awal

Menurut manuskrip Cina, India dan Jawa kuno, bandar-bandar pantai barat Borneo telah menjadi pelabuhan perdagangan, sebahagian daripada laluan perdagangan mereka, sejak milenium pertama.

Dalam manuskrip China, emas, kapur barus, cengkerang kura-kura, enggang, gading, tanduk badak, kren puncak, melilini, lakawood (kayu wangi dan kayu akar satu liana tebal, Dalbergia parviflora), darah naga, sarang rotan, burung yang boleh dimakan ini dan pelbagai rempah adalah antara barangan paling berharga dari Borneo.

Orang India menggelar Borneo dengan nama Suvarnabhumi (tanah emas) dan juga Karpuradvipa (Camphor Island). Orang Jawa menyebut Borneo sebagai Puradvipa atau Diamond Island.

Penemuan arkeologi di delta sungai Sarawak mendedahkan bahawa kawasan itu pernah menjadi pusat perdagangan yang berkembang maju antara India dan China dari 500 sehingga kira-kira 1,300 Sebelum Masihi.

Salah satu bukti terawal pengaruh Hindu di Asia Tenggara adalah tiang-tiang batu yang mengandungi inskripsi dalam tulisan Pallava yang ditemui di Kutai, sepanjang Sungai Mahakam di Kalimantan Timur, bertarikh sekitar separuh abab kedua 300 Sebelum Masihi.

Dalam abad ke-14, hampir semua bahagian pantai Borneo adalah di bawah kawalan kerajaan Majapahit seperti yang ditulis dalam dokumen Nagara kretagama Jawa (sekitar 1365) dan ia dipanggil Nusa Tanjung Nagara.

Nama sebuah bandar pelabuhan perdagangan di Borneo adalah Tanjung Pura di Nagara kretagama, nama yang sama ditulis dalam dokumen lain iaitu Pararaton Jawa (ca. 1355).

Dalam abad ke-15, pemerintahan Majapahit memberi pengaruh di Borneo. Puteri Junjung Buih, ratu kerajaan Hindu Dipa Negara (yang terletak di kawasan Candi Agung Amuntai) berkahwin dengan seorang putera Jawa, Putera Suryanata, dan bersama-sama memerintah kerajaan yang merupakan jajahan Empayar Majapahit (1365). Dengan cara ini, ia menjadi sebahagian daripada Nusantara.

Sepanjang pemerintahan, kuasa Negara Dipa menjadi lemah dan telah digantikan oleh pemerintah baru, Negara Daha. Apabila putera Samudra (Putera Riau) Negara Daha memeluk agama Islam dan membentuk kerajaan Islam Banjar, ia mewarisi beberapa kawasan yang sebelum ini diperintah oleh kerajaan Hindu Negara Daha.

Kesultanan Brunei, semasa zaman kegemilangan dari abad ke-15 hingga abad ke-17, memerintah sebahagian besar utara Borneo.

Pada tahun 1703 (sumber-sumber lain mengatakan 1658), Kesultanan Sulu dikatakan menerima Borneo Utara dari Sultan Brunei, selepas Sulu menghantar bantuan ketika perang Saudara di Brunei.

Pada tahun 1450-an, Shari'ful Hashem Syed Abu Bakr, yang dilahirkan di Johor, tiba di Sulu dari Melaka dan pada tahun 1457, beliau mengasaskan Kesultanan Sulu, kemudian menamakan semula dirinya sebagai, "Paduka Maulana Mahasari Sharif Sultan Hashem Abu Bakr".

Pada abad ke-14, hampir keseluruhan Pulau Borneo diperintah oleh Kesultanan Brunei tetapi tidak keseluruhan hanya dipersisiran pantai, kerana dikawasan pendalaman ramai suku etnik dayak yang mengamalkan aktiviti memburu kepala yang dikenali sebagai aktiviti ngayau.

Sebelum Perang Dunia II, Borneo Utara secara rasminya dikuasai oleh pihak British yang menjalankan pelbagai perdagangan, dan sebahagian kawasan dikuasai oleh Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu yang asalnya dari Kepulauan Sulu di bahagian barat Borneo dan selatan Filipina.

Sedangkan dalam pada itu, Borneo Selatan secara rasminya dikuasai oleh pihak Belanda yang juga menjalankan pelbagai perdagangan, serta sebahagian kecil kawasan dikuasai oleh Kesultanan Banjar.

Selepas HM Sultan Jamalul Kiram Ahlam (1863-1881), Sultan ke 29 Sulu, menyerahkan sebahagian Borneo Utara pada tahun 1878 kepada Gustavus Baron de Overbeck dan Alfred Dent yang mewakili Syarikat Borneo Utara British dalam apa yang kini merupakan negeri Sabah di Malaysia, syarikat itu juga mengenakan kawalan ke atas wilayah pedalaman yang didiami oleh puak-puak tempatan.

Pada tahun 1842, James Brooke telah diberikan sebahagian besar Sarawak, selepas membantu gabenor memadamkan pemberontakan tempatan dan akhirnya memerintah Sarawak selama seratus tahun serta menjadi terkenal sebagai White Rajahs.

Beliau telah diberi kuasa oleh Raja Muda untuk memerintah kawasan Sarawak sekitaran Sungai Sarawak yang berpusat di Kuching.

Borneo merupakan tapak utama konfrontasi antara Indonesia dan Malaysia antara tahun 1962 dan kira-kira 1969, serta pemberontakan komunis untuk mendapatkan kawalan seluruh kawasan.

Sebelum pembentukan Persekutuan Malaysia, Filipina mendakwa bahawa negeri Sabah termasuk dalam wilayah mereka berdasarkan fakta sejarah, perjanjian pajakan Sulu dengan Syarikat Borneo Utara.

Suku Kaum

Borneo diduduki oleh pelbagai kaum yang datangnya dari Brunei, Malaysia, Indonesia dan Filipina. Penduduk Borneo juga terdiri daripada kumpulan etnik asli Kedayan (Brunei), dan orang-orang Cina yang awalnya berhijrah dari China tenggara.

Borneo memiliki penduduk 15,721,384 (banci Januari 2005), dengan kepadatan penduduk 16 orang per km persegi. Sebahagian besar penduduk tinggal di bandar-bandar persisiran, walaupun pedalaman pun ditempati iaitu di bandar-bandar kecil dan kampung-kampung di sepanjang sungai.

Penduduk utama terdiri daripada kumpulan suku Dayak, Cina dan bangsa Melayu. Orang-orang Cina yang membentuk 29% daripada penduduk Sarawak dan 17% daripada penduduk Kalimantan Barat, awalnya berhijrah dari China tenggara.

Majoriti penduduk di Kalimantan beragama Islam atau animisme. Sekitar 15% Dayak beragama Kristian, agama yang diperkenalkan oleh para misionari di abad ke-19.

Di Kalimantan Tengah juga ada minoriti kecil pengamal agama Hindu Bali. Di pedalaman Kalimantan juga terdapat suku Penan, yang beberapanya masih mengutamakan amalan memburu-mengumpul, dalam mencari sumber rezeki mereka.

Di beberapa daerah pesisir dengan petempatan kecil dapat dijumpai suku Bajau, yang sekian lama tinggal berdekatan laut sebagai nelayan dan hidup secara nomad.

Di barat laut Borneo, kumpulan suku Dayak terbesar ialah Iban dengan jumlah hampir sejuta orang.

Kenapa Kalimantan disebut Borneo?

Pulau ini mempunyai banyak nama berlainan. Di peringkat antarabangsa, ia disebut sebagai Borneo. Borneo ini diambil daripada nama Negara Brunei Darussalam, yang ketika dulu menguasai pulau tersebut, dan dipanggil Borneo oleh pihak Europah ketika Zaman Penjelajahan.

Nama Brunei mungkin berpunca dari perkataan Sanskrit 'váruṇa' (वरुण), yang bermaksud "air" ataupun Varuna, nama dewa hujan Hindu.

Penduduk di Indonesia memanggil pulau tersebut Kalimantan, yang berpunca dari perkataan Sanskrit Kalamanthana, bermaksud "pulau cuaca bakar" (untuk menerangkan tentang cuacanya yang panas dan lembap).

Selain itu, menurut catatan dari seorang utusan kerajaan China, pada abad ke-8 hingga ke-9, Kalimantan dikenali sebagai Po-Po-Li, Po-Ni atau Bun-Lai.

Jelas sekali terdapat kemiripan nama Bun-Lai dan Brunei sehingga kemungkinan memang nama ini sudah digunakan sejak masa itu.

Terdapat juga pendapat lain menyatakan bahawa nama Borneo berasal dari nama salah satu pohon yang banyak tumbuh di kepulauan tersebut pada abad ke-15.

Pohon ini bernama Borneol atau nama latinnya dikenali sebagai pohon Dryobalanops camphora, lalu pemberian nama Borneo ini berasal dari bangsa Eropah yang ketika itu banyak menemui pohon tersebut di wilayah Kalimantan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2 | 3

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon