Friday, December 06, 2019

Panduan Menanam Buah Delima


Delima atau Punica granatum Linn, merupakan sejenis pokok buah-buahan tropika dan sub-tropika dari keluarga PUNICACEAE, dipercayai berasal dari kawasan Afghanistan dan Himalaya dan disebarkan ke kawasan lain diseluruh dunia. Buah delima terkenal di seluruh dunia kerana bijinya yang semacam biji delima atau 'diamonds'.

Menanam Buah Delima

Nama-nama lain bagi buah delima adalah Pomegranate (English), Granatepped (Belanda), Rodi ; Rodia (Itali), Anaar (India), Zakuro (Jepun), Dalimba (Canada), Kok Mak Pi La (Laos), Granada (Sepanyol), Delima; Granada (Filipina) dan Thap thim (Thailand).

Buah delima kurang popular di tanam dan di makan di Malaysia kerana tidak banyak di tanam dan sukar untuk mendapatkan buah delima segar dipasaran.

Buah delima dimakan segar, diproses untuk dijadikan jus, diekstrak untuk minyak dan juga dijadikan makanan kesihatan.

Pokok delima merupakan sejenis pokok renek dengan ketinggian yang mampu mencapai 3-6 meter walaupun ada juga spesies yang kerdil serta berduri pada hujung ranting.

Pokok delima mempunyai dahan dengan bunga 1-5 kuntum pada hujung ranting dan agak berlilin sama ada ianya berwarna merah atau kuning. Saiz bunga kira-kira 4-5 cm panjang.

Daun delima berwarna hijau dengan susunan yang bertentangan antara daun berukuran 5 cm panjang dan 2-3 cm lebar serta mempunyai permukaan atas yang berkilat.

Buah delima berbentuk bulat dengan berwarna hijau ketika muda bertukar kepada warna kuning, merah bercampur hijau apabila masak.

Buah delima mengandungi banyak biji yang diselaputi isi manis sama ada berwarna merah atau merah jambu yang lutsinar.

Penanaman

Delima memiliki banyak jenis, yang paling popular dan tampak menarik untuk di tanam adalah jenis Delima Merah.

Namun, jika anda tidak menyukai delima jenis ini maka ada banyak alternatif yang dapat dipilih untuk di tanam, seperti delima kuning dan delima Sepanyol.

Delima boleh ditanam menggunakan biji benih yang diambil dari varieti yang baik dan buah telah cukup masak.

Kaedah paling baik adalah dengan menggunakan KERATAN BATANG yang diperolehi dengan mengetut selepas 3-4 bulan.

Bibit buah delima boleh diperolehi dengan pelbagai cara. Ada yang menggunakan teknik cangkuk, menyemai biji dan yang paling mudah membeli bibit yang sudah siap tanam di pusat pertanian.

Bibit Delima paling baik di tanam saat ketinggianya setinggi lutut orang dewasa kerana batang dan juga akar pohon akan mudah terbiasa dengan likungan hidupnya yang baru.

Menanam Pokok Delima

Setelah bahan dan juga bibit sudah di perolehi, langkan penanaman boleh dengan segera anda lakukan.

Penanaman yang baik dapat di lakukan saat cuaca tidak terlalu terik namun juga tidak saat keadaan hujan kerana becak setelah hujan. Waktu pagi merupakan masa yang tepat untuk melakukan proses ini.

Buat lubang sedalam 30cm, bergantung bibit yang di tanam, masukan ke dalam lubang tersebut dan timbun kembali menggunakan tanah yang sudah di campur sedikit pasir.

Lazimnya anak pokok delima yang ditanam menggunakan benih keratan batang lebih cepat berbuah berbanding dengan pokok dari biji benih.

Jarak penanaman buah delima disyorkan adalah 3m x 3m bergantung kepada keadaan tanah dan cara pengurusan.

Berikan baja organik dalam lubang penanaman dan pastikan kawasan mempunyai saliran yang baik. Kawalan rumpai dijalankan secara manual dan kimia.

Pembajaan dijalankan menggunakan baja tumbesaran NPK 15:15:15 bersama baja organik mengikut jadual pembajaan.

Pembajaan untuk menghasilkan bunga dan buah delima dijalankan pada tahun ke 3-4 dengan baja NPK 12:12:17:2.

Kawalan musuh dan penyakit dijalankan mengikut kadar serangan. Terdapat sejenis rama-rama dimana ianya gemar bertelur pada daun dan ulatnya akan mengorek buah delima.

Serangga penghisap daun juga menjejaskan kualiti hasil dan perlu dikawal dengan racun kimia atau kawalan secara bersepadu.

Kulat Antraknos (Collectotricum spp) juga menyerang bahagian buah dan daun pokok delima.

Buah delima yang matang perlu dipetik apabila telah cukup masak. Buah yang tidak masak adalah masam dan tidak boleh dimakan segar atau dijual kecuali ada permintaan.

Khasiat

Kajian ahli saintis makanan mendapati setiap 100 gram bahagian buah delima mengandungi 78% air, 14.5% karbohiderat, 1.6% protin, 0.1% lemak, 5.1% serabut, 0.7% mineral, vitamin dan juga tenaga.

Buah delima mengandungi bahan TANIN dan ASID CITRIK yang mempunyai sifat antioksidan dan juga dipercayai mempunyai kesan anti-tumor.

Kandungan vitamin C yang tinggi dan Asid Borik menyebabkan buah delima ini ada kesan antiseptik yang baik untuk kesihatan manusia.

Buah delima boleh dimakan segar atau diproses untuk dijadikan jus, perasa minuman, sirap, sos, sayuran ulam atau rojak (yang muda).

Khasiat jus buah delima juga merawat batuk, demam panas, ulser mulut, melawaskan sistem penghadaman serta masalah cirit birit.

Air rebusan kulit buah delima juga berkesan untuk mengubati sakit perut, rawatan sakit kerongkong dan sebagainya.

Ada yang menumbuk halus bunga delima dan dicampur dengan minyak bijan bagi dijadikan tampalan pada kesan terbakar.

Biji delima yang dikisar dan ditelan bersama jus buah dapat mengatasi masalah cacing pita.

Bahagian daun buah delima juga jika direbus dan dicampur dengan kulit boleh digunakan untuk atasi masaalah cirit birit, hilangkan bau mulut dengan berkumur dan banyak lagi.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: animhosnan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon