Jumaat, Mei 03, 2019

Khasiat Buah Delima Yang Disebut Dalam Al-Quran


Loading...

Delima, adalah buah yang sangat berkhasiat, disebutkan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam kitab-Nya dan Dia menjadikannya (buah Delima) sebagai buah Syurga dan ilmu pengetahuan moden telah datang untuk mengungkapkan kepada kita tentang beberapa rahsia yang ada pada buah luar biasa ini dan menjelaskan kepada kita tentang manfaat dan khasiatnya.

Khasiat buah delima
Buah Delima.

Kajian moden menjelaskan bahawa delima bermanfaat untuk banyak penyakit dan di antara kajian terbaharu adalah apa yang dinyatakan oleh ilmuwan Amerika dan Eropah tentang khasiat buah delima bagi wanita dan ibu-ibu mengandung.

Buah elima sangat kaya dengan antioksidan dan juga tinggi kandungan vitamin dan mineral yang mudah diserap.

Para pengkaji menegaskan bahawa pemakanan buah delima dengan kadar satu biji setiap hari selama sebulan atau lebih akan memberi manfaat untuk menyembuhkan anemia, arthritis (radang sendi) dan rematik, di samping manfaat kepada jantung dan arteri, yang mana ia mencegah pengerasan pembuluh darah dan mencegah stroke dengan pelbagai jenis penyakit.

Kajian lain menunjukkan bahawa khasiat buah delima mampu melindungi seseorang dari penyakit kanser dan ia adalah keperluan yang mendesak bagi wanita menyusukan anak, orang dewasa dan bayi kecil.

Dan mungkin dari sini kita mengetahui, kenapa Allah Subhanahu wa Ta’ala menyebutkan buah delima ini dalam kitab-Nya yang agung, Dia berfirman:

( ﻓِﻴﻬِﻤَﺎ ﻓَﺎﻛِﻬَﺔٌ ﻭَﻧَﺨْﻞٌ ﻭَﺭُﻣَّﺎﻥٌ * ﻓَﺒِﺄَﻱِّ ﺁَﻟَﺎﺀِ ﺭَﺑِّﻜُﻤَﺎ ﺗُﻜَﺬِّﺑَﺎﻥ ‏( ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ : 69-68

“Di dalam keduanya (ada macam-macam) buah-buahan, dan (lebih khusus ada) kurma dan delima. Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?”(QS. Ar-Rahman: 68-69)

Sesungguhnya manfaat dan khasiat perubatan yang Allah simpan di dalam buah delima menunjukkan betapa pentingnya buah ini dan bukan bererti bahawa para penghuni Syurga memerlukan rawatan.

Khasiat Buah Delima
Isi Buah Delima.

Akan tetapi Allah Subhanahu wa Ta’ala memuliakan buah delima dan menjadikan di dalamnya ubat bagi penghuni dunia ini dan menjadikan di dalamnya kelazatan dan kenikmatan bagi penghuni akhirat (Syurga).

Allah SWT berfirman, “Dan Dialah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan, maka Kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau. Kami keluarkan dari tanaman yang menghijau itu butir yang banyak; dan dari mayang kurma mengurai tangkai-tangkai yang menjulai dan kebun-kebun anggur dan (kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa. Perhatikanlah buahnya di waktu pohonnya berbuah dan (perhatikan pulalah) kematangannya. Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman.” (QS. Al An’am: 99)

Ayat lain menyebutkan, “Di dalam keduanya (syurga) juga ada buah-buahan dan pohon kurma dan delima.” (QS. al Rahman ayat 68).

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

sumber: islamituindah

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon