Monday, December 30, 2019

Berapa Banyak Kalsium Diperlukan Untuk Kesihatan Dan Menambah Ketinggian Badan?


Menurut pakar nutrisi, 3 tahun pertama selepas seseorang remaja itu akil baligh merupakan waktu yang paling sesuai untuk menambah ketinggian. Pengambilan kalsium harus dititik beratkan pada waktu ini bagi memastikan tumbesaran tulang yang pesat dan sekaligus merangsang perkembangan dan ketinggian anak-anak remaja kita.

Keperluan Kalsium

Pengambilan ini perlulah kerap sehigga mencapai umur 20 tahun, kerana Kalsium adalah mineral yang paling banyak diperlukan oleh tubuh kita, dengan 99% kalsium berada pada tulang dan gigi dan selebihnya berada di dalam darah dan sel-sel tubuh.

Keperluan harian kalsium adalah:
  • 800 mg untuk dewasa di atas 25 tahun
  • 1.000 mg setelah usia 50 tahun.
  • 1.200 mg Ibu hamil dan menyusu

Keperluan kalsium kanak-kanak dan remaja meningkat sesuai usia:
  • Bayi berumur sehingga 5 bulan : 400 mg
  • Bayi 6 bulan - 1 tahun : 600 mg
  • Kanak-Kanak 1 - 10 tahun : 800 mg
  • Remaja 11 -24 tahun: 1.200 mg

Fungsi kalsium bagi tubuh

Pembentukan dan pemeliharaan tulang dan gigi. Kanak-kanak memerlukan kalsium untuk pertumbuhan tulang dan gigi mereka. Kekurangan kalsium dapat mengakibatkan pertumbuhan tulang anak tidak sempurna dan menderita penyakit rickets.

Orang dewasa memerlukan kalsium untuk terus-menerus menguatkan sistem tulang dan giginya. Mineral di tulang dan gigi kita diganti 100% setiap tujuh tahun sekali.

Mencegah osteoporosis. Bila tidak mendapat cukup kalsium dari makanan, tubuh akan mengambilnya dari “bank kalsium” pada sendi tangan, kaki dan tulang panjangyang lain. Kekurangan pengambilan kalsium dalam jangka masa yang lama akan mengakibatkan tubuh mengambilnya dari tulang-tulang padat.

Hal ini mengakibatkan tulang keropos dan mudah patah (osteoporosis). Bila seorang wanita dari umur 20 tahun setiap harinya mengamalkan kalsium 400 mg lebih rendah daripada yang diperlukan, pada umur 55 tahun tulang keropos adalah sebanyak 1/3.

Penyimpanan glikogen. Kalsium berperanan dalam proses penyimpanan glikogen. Bila tidak ada kalsium, tubuh akan merasa lapar terus-menerus atas sebab tidak dapat menyimpan glikogen.

Melancarkan fungsi otot, otak dan sistem saraf. Otot, otak dan sistem saraf memerlukan kalsium agar dapat berfungsi secara optimum. Kekurangan kalsium dapat menyebabkan kejang otot dan gangguan fungsi otak dan sistem saraf.

Punca kehilangan kalsium dalam badan

Minum berlebihan dan melakukan olahraga yang berat juga akan membuang banyak kalsium dan magnesium dari tubuh. Oleh itu tambahkan pengambilan kalsium setelah bekerja dan berolah raga berat dan jangan minum berlebihan.

Terlalu banyak kalsium juga membahayakan tubuh.Tubuh tidak dapat menyerap kalsium bila tidak memiliki cukup magnesium dan fosforus.

Magnesium dan fosforus mengubah bentuk kalsium sehingga dapat diserap tubuh. Kalsium dan magnesium diedarkan oleh tubuh melalui albumin dalam darah.

Terlalu banyak kalsium akan membuat magnesium terdesak dari albumin sehingga tidak tersalur ke dalam darah dan tubuh akan kekurangan magnesium.

Bila tidak cukup mendapat magnesium, ginjal tidak dapat memproses kalsium sehingga terjadi endapan batu ginjal. Selain fosforus dan magnesium, vitamin D, zinc dan zat besi juga diperlukan dalam pengolahan kalsium.

Pengambilan kalsium, magnesium, fosforus, vitamin D, zinc dan zat besi harus seimbang agar tubuh tetap sehat.

Supplement kalsium pilihan saya adalah Ostematrix kerana ia lengkap dgn unsur kalsium, magnesium, dan Vitamin D. Vitamin D dan Magnesium penting bagi memastikan penyerapan kalsium dalam darah lebih efektif.

Bagi mengalakkkan pertumbuhan tulang anda perlu mengelakkan pengambilan kafein, garam, gula, makanan bergoreng (minyak berlebihan) kerana ia akan mengganggu proses penyerapan kalsium untuk tubuh.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

1 comment

  1. Jika macam saya dah berumur tak ada harapan sda nak tinggi kan..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon