Saturday, December 28, 2019

Apa Itu Virus Influenza, Punca, Simptom Dan Rawatannya


Influenza atau flu sering dianggap sebagai selesema biasa, malah ramai yang masih keliru antara kedua-duanya, namun hakikatnya flu adalah jauh lebih berbahaya kerana dapat menimbulkan pelbagai komplikasi berbanding selesema biasa kerana boleh menyebabkan kematian.

Virus Influenza

Di negara Barat, influenza berkait dengan musim sejuk, dengan jumlah kes dan kematian akibat flu akan meningkat ketika musim sejuk.

Namun, sebaliknya di Malaysia, sebagai negara tropika, ia adalah penyakit tidak bermusim dan boleh berlaku pada bila-bila masa.

Kebiasaannya, jenis influenza H1N1 dan H3N2 menjangkiti manusia dan dikenali sebagai influenza bermusim.

Jenis-jenis Influenza

Secara umumnya, virus influenza boleh terbahagi kepada beberapa jenis dan dikategorikan sebagai influenza A, B dan C;
  • Jenis A : Boleh menjangkiti manusia dan haiwan, epidemik sangat teruk dan berbahaya.
  • Jenis A (H1N1): Boleh menjangkiti manusia dan haiwan, kadangkala pandemik (seperti pada 2009 dan 2013) dan amat berbahaya.
  • Jenis B: Boleh menjangkiti manusia kerana ia sering berlaku dan kesannya berubah-ubah di mana ada kalanya tidak teruk, ada kalanya berbahaya dan tidak pandemik.
  • Jenis C: Boleh menjangkiti manusia. Ringan, jarang berlaku dan bukan epidemik.

Virus influenza tersebar melalui pembawaan udara terutamanya di tempat sesak dan tertutup, manakala ia juga berlaku melalui hubungan secara langsung dengan titisan cecair yang tersebar semasa batuk dan bersin serta tangan yang tercemar.

Jangkitan influenza ini hanya boleh disahkan melalui sampel cecair hidung, namun adakalanya ujian saringan sedemikian tidak 100 peratus tepat.

Simptom

Tanda dan gejala influenza tidak sama dengan selesema biasa, kerana flu biasanya lebih serius dan mungkin memerlukan pesakit berehat daripada tugas harian.

Gejala influenza pada kebiasaannya muncul secara tiba-tiba. Pesakit biasanya menghidap demam yang tinggi, batuk, sakit kerongkong, berhingus, sakit otot dan badan, sakit kepala dan keletihan. Gejala ini juga boleh membawa kepada kemurungan.

Kesan Terhadap Tubuh

Komplikasi yang disebabkan influenza antara lain termasuk pneumonia (jangkitan paru-paru), sinus dan telinga.

Jangkitan ini juga boleh memburukkan penyakit kronik sedia ada seperti asma, kegagalan jantung atau kencing manis.

Komplikasi ini boleh membawa maut dan menyebabkan pesakit dimasukkan ke hospital untuk rawatan.

Malangnya, jangkitan virus pernafasan akut yang boleh membawa maut seperti influenza sering diabaikan oleh rakyat di Malaysia.

Jangkitan influenza perlu diawasi kerana membawa banyak kesan buruk namun masih ramai yang bersikap sambil lewa terhadap penyakit itu.

Walaupun komplikasi influenza lebih teruk terhadap kumpulan berisiko tinggi seperti warga tua lebih 60 tahun, kanak-kanak lima tahun ke bawah, wanita hamil dan penghidap penyakit jangkitan paru-paru atau penyakit jantung, orang dewasa yang sihat juga tidak terlepas daripada jangkitan influenza.

Ada virus yang lebih teruk daripada influenza seperti virus korona yang menyebabkan penyakit MERS dan SARS.

Influenza dan selesema agak sukar dibezakan secara klinikal. Doktor tidak akan terus mengatakan ia sebagai influenza sebab ia sukar dibezakan.

Jika simptom atau kesakitan yang dialami amat teruk, pengamal perubatan hanya boleh syak saja kerana kebiasaannya tiada ujian di klinik untuk mengesan influenza sebaliknya ia perlu diuji di makmal.

Rawatan

Rawatan influenza adalah menerusi ubat antivirus. Sekiranya doktor di klinik dapat me­ngesan virus yang menyebabkan influenza, antivirus boleh diberikan terus kepada pesakit.

Berbeza dengan demam biasa, hanya parasetamol diberi untuk mengurangkannya dalam tempoh kurang seminggu.

Untuk individu sihat, influenza boleh sembuh dalam masa beberapa hari sehingga kurang dari dua minggu tetapi sebilangan akan mendapat komplikasi.

Siapa Berisiko Dijangkiti?

Influenza akan memberi kesan buruk kepada mereka yang dalam kelompok berisiko tinggi namun semua orang ada potensi dijangkiti.

Mereka yang berisiko tinggi akan dijangkiti dengan lebih teruk manakala individu sihat mungkin secara umumnya akan dapat kesan yang lebih ringan, tapi bergantung kepada respon imun badan masing-masing.

Kesan virus Influenza bergantung kepada status kesihatan seseorang secara umum. Kalau kita sihat, gejalanya tidak akan teruk, selain bergantung sama ada kita ada antibodi atau tidak terhadap influenza.

Terdapat dua cara penghasilan antibodi sama ada individu pernah dijangkiti influenza sebelum ini atau dengan pengambilan vaksinasi.

Vaksin influenza di negara ini biasanya diberi kepada golongan dewasa yang berisiko tinggi, berbanding di Amerika Syarikat yang mengesyorkan vaksinasi influenza rutin kepada semua individu berusia enam bulan ke atas, kecuali yang ada masalah tidak membenarkan mereka mengambil vaksin.

Di Malaysia, bila disebut influenza, masih terlalu kurang tahap kesedaran terhadapnya atau kita tidak menganggapnya sebagai sesuatu yang serius, mungkin disebabkan kurangnya penyebaran data mengenai virus berbahaya ini.

Salah satu faktor juga adalah, tiada ujian makmal di klinik yang boleh mendapat keputusan penyakit ini serta merta, selalunya darah akan diambil terlebih dahulu sebelum diuji di makmal, yang dalam beberapa hari baru dapat keputusan ujian.

Langkah Pencegahan

Sebenarnya, influenza memberi implikasi tinggi dan serius, maka pengambilan vaksin adalah penting sebagai langkah pencegahan.

Kekurangan pengambilan vaksin influenza disebabkan kurangnya maklumat dari pihak berkuasa terhadap risiko dijangkiti influenza sedangkan penyakit ini memberi kesan serius terhadap mereka yang dijangkiti hingga boleh membawa maut.

Boleh dikatakan ramai yang tidak sedar atau tidak tahu langsung mengenai influenza dan perbezaannya dengan selesema biasa sehingga mengabaikan langkah pencegahan termasuk pengambilan vaksin influenza.

Bagaimanapun, vaksin influenza memberi perlindungan selama satu tahun saja.

Oleh kerana virus influenza mudah tersebar, maka pengamal perubatan di klinik kesihatan perlu memberi maklumat yang tepat dan jelas kepada masyarakat.

Disebabkan virus ini sentiasa menjalani mutasi, kandungan vaksin juga berubah setiap tahun. Oleh itu, kita disyorkan untuk mengambil vaksin ini setiap tahun untuk perlindungan yang optimum.

Orang awam boleh mendapatkan nasihat daripada doktor klinik kerajaan atau swasta.

Selain itu, kebersihan yang baik boleh membantu mencegah demam dan menghalang penyebaran virus influenza. Ia termasuk mengelak bersentuhan dengan individu yang dijangkiti demam atau selesema.

Orang ramai juga perlu sentiasa mengamalkan amalan mencuci tangan dengan sabun dan mengelakkan memegang bahagian hidung atau mata tanpa membasuh tangan.

Berikut antara 5 tips yang boleh diikuti supaya tidak dijangkiti virus influenza:

1. Jaga kebersihan

Sering kali kita terlihat, ramai orang yang menutup mulut atau hidungnya ketika bersin dan juga batuk.

Tetapi perlu diingatkan juga supaya mencuci tangan dengan sabun dan air bersih yang mengalir supaya kuman di tapak tangan tidak tersebar di merata tempat.

Secara tidak langsung dapat mengelakkan virus influenza ini dijangkiti.

2. Pakai topeng muka

Tutup mulut atau hidung dengan tisu kering apabila batuk atau bersin. Selain itu, pakai topeng muka supaya titisan cecair dari mulut dan hidung tidak tersebar ke orang lain.

3. Jauhi tempat sesak

Apabila terkena jangkitan selesema ataupun flu, jauhkan diri daripada tempat yang sesak.

Juga elakkan diri daripada mendekati orang-orang yang batuk atau selesema dan hindari bersentuhan dengan orang luar negara atau pelancong asing yang dijangkiti influenza atau flu burung.

4. Pemakanan dan diet sihat

Jamah hidangan mengikut piramid makanan seimbang dan tidak membeli makanan luar yang terdedah di persekitaran kotor.

Selain itu, galakkan diri untuk lebih aktif bergerak dan berpeluh dalam kehidupan seharian.

5. Vaksin flu

Ibu bapa perlu prihatin terhadap anak-anak yang berumur di bawah lima tahun kerana kelompok itu lebih berisiko berbanding kategori yang lain.

Kanak-kanak yang sedang membesar memerlukan lebih banyak udara, makanan dan minuman mengikut kuantiti pembesaran serta pertumbuhan diri.

Cara paling berkesan untuk mengubatinya ialah melalui vaksinasi kerana ia lebih selamat dan berkesan untuk kanak-kanak, malah pendekatan itu sudah digunakan sejak lebih 60 tahun.

Kesimpulan

Kelompok remaja dan dewasa dinasihatkan supaya sentiasa sedar dan menjaga kesihatan agar tidak dijangkiti virus influenza.

Bila imuniti badan rendah, kita senang dijangkiti penyakit. Imuniti badan boleh rendah jika kita kurang rehat, stres, pemakanan dan diet yang tidak seimbang serta waktu tidur yang tidak cukup.

Sehubungan itu, ibu bapa dan penjaga perlu ingat, jika keimunan kanak-kanak dibawah lima tahun dan warga tua berusia 65 tahun ke atas ini pada tahap rendah, akan lebih senang dijangkiti demam, juga batuk dan selesema.

Jadi, amalkan gaya hidup sihat, dapatkan vaksin supaya kita dapat mengurangkan komplikasi dan tidak mudah dijangkiti virus influenza.

Mencegah itu lebih baik daripada mengubati.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon