Sunday, November 10, 2019

Benarkah Seks Oral Boleh Menyebabkan Kanser Tekak?


Andakah anda suka melakukan seks oral? Mungkin anda patut baca kajian ini kerana menurut laporan the Evening Standard, ada kaitan antara seks oral dengan kanser tekak. Malah, apa yang lebih mengejutkan, laporan itu mendapati lelaki yang merokok memiliki risiko yang lebih tinggi untuk terkena kanser tekak!


Laporan tentang kaitan antara kanser tekak dan seks oral ini berdasarkan satu kajian yang dilakukan pihak Amerika Syarikat.

Dalam kajian itu, seramai 9,425 individu berusia 20 hingga 59 tahun menjadi subjek kajian.

Kesemua subjek kajian mendedahkan sama ada mereka menggemari seks oral atau tidak. Lalu pengkaji akan menguji virus papilloma oral (HPV) pada mereka.

Bagaimana seks oral boleh menyebabkan kanser tekak?

HPV adalah sejenis virus yang mampu menjangkiti membran. Sesetengah HPV boleh meningkatkan risiko kanser serviks pada wanita.

Jika HPV dikesan dalam mulut, individu tersebut berisiko terkena kanser tekak dan kanser mulut.

Pengkaji mendapati hampir 6% lelaki dan 1% wanita berisiko membawa kesan HPV dalam mulut mereka.

Apabila individu yang membawa virus HPV ini melakukan seks oral, dia mampu menjangkiti pasangan dengan jangkitan STI dan perokok lebih berisiko membawa virus ini.

Walaupun kajian mendapati seks oral mampu menyebabkan kanser tekak, namun kajian tidak membuktikan seks oral adalah penyebab kepada kanser ini.

Kesimpulan tentang seks oral dan kanser tekak

Tapi jangan risau sangat. Kajian ini menyimpulkan virus HPV yang datang dari seks oral jarang berlaku malah, terdapat vaksin yang boleh mencegah virus HPV.

Kajian ini juga memiliki beberapa limitasi yang harus kita pertimbangkan contohnya, kajian ini hanya melihat data dari Amerika Syarikat.

Jadi, ia tidak boleh digunapakai terus untuk negara-negara lain dan yang pasti, lebih banyak kajian harus dilakukan untuk membuktikan perkara ini.

Namun, semua pasangan suami isteri digalakkan untuk mengamalkan gaya seksual yang selamat, bagi mengurangkan risiko terkena jangkitan STI.

Kajian juga mendapati seks oral yang menyebabkan kanser amat jarang berlaku, hanya 7 daripada 1,000 orang lelaki dan 2 dari 1,000 orang wanita yang terkena jangkitan ini.

Jadi, jangan risau sangat. Apa yang penting, anda perlu menjaga kebersihan dan mengamalkan gaya hidup yang sihat dan selamat.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: theasianparent

3 comments

  1. Saya baru belajar main blog niey , jadi saya nak minta tunjuk ajar

    ReplyDelete
  2. oral seks mungkin hampir semua pasangan pernah lakukan..tapi seeloknya diminimakan atau hindarkanlah

    ReplyDelete
  3. kalau dengan pasangan yang sah..kurang risiko..

    risiko menjadi tinggi apabila pada aktivti seks bebas

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon