Sunday, November 03, 2019

Adakah Anda Tetap Salah Jika Terlanggar Belakang Kereta Depan Yang Cuai?


Pasti ramai pernah berada dalam situasi ketika mana anda sedang memandu kereta, tiba-tiba kereta depan berhenti secara mengejut dan anda terdengar bunyi dentuman yang kuat datang dari luar kereta anda.

Langgar belakang kereta

Setelah keluar dan berjumpa pemandu kereta depan, belum sempat tegur anda dah dengar, "Bukan salah saya! Awak yang langgar dari belakang, jadi awak la yang salah ni."

Bagi anda yang terkena situasi ini, mohon bertenang dan jangan mengamuk. Fahami perkongsian ini.

Betul ke kereta belakang automatik akan bersalah?

Menurut Seksyen 22 Kanun Lebuhraya Malaysia (diterjemah daripada Bahasa Inggeris):

"Penunggang atau pemandu kenderaan yang berhemah hendaklah membenarkan sekurang-kurangnya jarak sebuah kenderaan antara kenderaannya dan kenderaan di hadapan bagi setiap 10km/j kelajuan. Contohnya, pada kelajuan 30km/j sepatutnya jarak ialah 3 kenderaan antara kenderaannya dan kenderaan di hadapan.

"Sekiranya penunggang atau pemandu kenderaan melanggar bahagian belakang atau tepi kenderaan di hadapannya, itu merupakan kesalahannya sendiri dan ini bermakna penunggang atau pemandu kenderaan tersebut mengikut terlalu dekat."

Kanun Lebuhraya kini digunakan dalam ujian memandu telah dikutakuasa melalui seksyen 68 Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Jadi, pemandu di belakang perlu lebih berhati-hati menjaga jarak dengan kenderaan di hadapan. Jika tidak, anda mungkin menjadi mangsa.

Namun, ia tidak semestinya menjadi kesalahan pemandu di belakang secara menyeluruh jika pemandu kereta di hadapan cuai atau leka.

Menurut ASKLEGAL, laporan dari pihak polis mengatakan bahawa sebahagian besar kes kemalangan bukan dari kesalahan pemandu di belakang, ia terjadi akibat dari pemandu di hadapan yang menukar lorong dengan cuai.

Dalam situasi begini anda berkemungkinan tidak bersalah jika perkara begini berlaku.

Dari segi undang-undang jalan raya, secara teknikalnya anda tidak bersalah, asalkan anda berada dalam laluan memandu yang betul dan bukannya menukar lorong secara tiba-tiba.

Jadi, jangan takut dan cuba berkonfrontasi. Keluar kereta dengan tenang, beri salam dan cakap; "Boleh kita settle kat balai?"

Jangan sesekali minta maaf kerana itu hanya menunjukkan anda bersalah, sekali gus membuatkan pelanggar cuba menguasai anda.

Tips ringkas menghadapi kemalangan

Sekiranya anda terlibat dalam apa-apa kemalangan jalan raya, kenalpasti semua faktor yang boleh mengakibatkan kemalangan tersebut.

Merakam insiden kejadian menggunakan dashboard camera sangat membantu kerana kemungkinan kemalangan yang berlaku bukan salah anda sepenuhnya, ataupun anda memang tidak bersalah.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: zine

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon