Tuesday, October 29, 2019

Kenapa Tenggiling Sangat Bernilai?


Melihat keunikan pada sisik luarannya, mungkin ramai yang menyangka haiwan ini adalah spesies garang apatah lagi memiliki kuku yang panjang dan tajam namun, tanggapan salah sama sekali kerana tenggiling adalah haiwan pemalu dan akan melindungi dirinya dengan menjadi bulat seperti bola apabila dihampiri dan disentuh manusia.

Tenggiling mahal

Tenggiling atau nama lainnya Manis javanica turut dikenali sebagai Malayan pangolin.

Terdapat lapan spesies tenggiling di dunia tetapi Malayan pangolin adalah satu-satunya spesies yang ditemui di Malaysia selain Thailand, Indonesia, Vietnam, Laos, Kemboja dan Singapura.

Haiwan yang tergolong dalam keluarga mamalia ini mendiami hutan tropika dan sub tropika, hutan kayu kering dan kawasan savana terbuka.

Tenggiling memiliki perisai unik keras pada sisik di badannya, manakala kukunya yang besar dan tajam bagi memecah sarang dan busut selain lidah melekit bagi menjilat serangga seperti semut dan anai-anai.

Telinga dan kelopak mata tenggiling boleh ditutup untuk mengelak serangan semut.

Jika berasa terancam, haiwan mamalia ini akan menggulungkan dirinya seperti bola sehingga menyukarkan gigi haiwan liar untuk menembusi dagingnya.

Malangnya, mekanisme pertahanan itu juga membuatkan ia lebih mudah bagi pemburu haram mengutip dan memasukkannya ke dalam guni.

Pemerdagangan

Tenggiling dilindungi sepenuhnya di Semenanjung Malaysia di bawah Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 (Akta 716).

Justeru, Tenggiling tidak boleh dipelihara atau diniagakan malah tiada permit pemilikan dikeluarkan Jabatan Perhilitan untuk orang ramai.

Tenggiling menghadapi ancaman manusia akibat kemusnahan habitat selain menjadi buruan pemburu haram.

Ia mudah tertekan dan meskipun diselamatkan, kebanyakan tenggiling akan mati semasa proses memburu dan pemerdagangan.

Selepas ditangkap, haiwan itu diletak dalam guni tanpa sumber makanan dan boleh menyebabkannya mati.

Meskipun usaha penguatkuasaan berterusan, penyeludupan tenggiling masih berleluasa. Rampasan yang dilaporkan mungkin kecil berbanding jumlah pemerdagangan sebenar.

Permintaan tinggi dari restoran di luar negara terutamanya di China menyebabkan harga daging tenggiling melambung tinggi sehingga melebihi RM800 sekilogram di pasaran gelap yang didalangi sindiket tertentu sama ada dalam dan luar negara.

Sisik Tenggiling

Selain daging, sisik tenggiling juga tergolong di dalam larangan import mengikut Jadual Ketiga, Akta Perdagangan Antarabangsa Mengenai Spesies Terancam 2008 (Akta 686) kecuali dengan permit.

Sisik Tenggiling di pasaran gelap dianggarkan bernilai AS$3,000 sekilogram.

Mengapa Tenggiling Menjadi Buruan?

Jika berbalik kepada mitos, Tenggiling dicari kerana memiliki manfaat kesihatan - daging, sisik serta organ dalaman.

Pengamal perubatan tradisional percaya ia mampu mengubati pelbagai penyakit termasuk kanser manakala dagingnya dijadikan sajian eksotik, menguatkan tenaga syahwat lelaki, memanaskan suhu badan dan kulitnya dijadikan barangan kasut, beg dan tali pinggang.

Kebanyakan permintaan tenggiling ini adalah kerana daging dan sisiknya yang dipercayai mempunyai nilai yang tinggi.

1. Sisik Tenggiling

Sisik tenggiling dipercayai memiliki kelebihan untuk membantu kesihatan manusia. Ia dipercayai boleh meningkatkan susu ibu, mengeringkan nanah, memulihkan penyakit kulit dan penyakit dalam badan.

Apa yang lebih mengejutkan pada tahun 2015, sisik tenggiling merupakan salah satu perubatan tradisional yang dilindungi oleh insurans perubatan di Vietnam.

2. Daging Tenggiling

Di China dan Vietnam, Tenggiling merupakan daging termahal yang dipercayai memiliki kelebihan nutrisi yang bagus khususnya untuk buah pinggang.

Oleh sebab daging tenggiling sangat mahal, orang kaya di negara tersebut akan memesan daging tenggiling untuk menunjukkan "kemewahan" yang mereka miliki.

Terdapat juga dakwaan bahawa dagingnya Tenggiling mampu menguatkan tenaga syahwat lelaki serta memanaskan suhu badan.

3. Minuman 'wine' Tenggiling

Ia terhasil daripada air rebusan tenggiling bayi yang dipercayai boleh menyembuhkan penyakit kulit dan memperbaiki pernafasan.

4. Darah Tenggiling

Juga dipercayai menyembuhkan penyakit kulit dan memperbaiki pernafasan.

5. Kulit Tenggiling

Kulitnya dijadikan barangan kasut, beg dan tali pinggang.

Pusat Perlindungan Tenggiling Di Malaysia

Penubuhan Institut Penyelidikan dan Perlindungan Tenggiling Sabah (Sapsari) mampu memastikan habitat dan spesies tenggiling yang menjadi haiwan dilindungi sepenuhnya dapat dikawal daripada ancaman kepupusan.

Penubuhan Sapsari adalah satu inisiatif yang dinanti-nantikan, memandangkan haiwan Tenggiling Sunda di Sabah, semakin terjejas akibat aktiviti pemburu haram.

Sapsari atau Sabah Pangolin Sanctuary and Research Institute akan dibangunkan di kawasan Taman-taman Sabah (TTS) Tawau memandangkan kawasan itu terdapat habitat Tenggiling Sunda yang banyak.

Institut ini akan dibuka kepada orang awam dan pelancong untuk datang sebagai akses terhadap pendidikan terhadap haiwan terancam itu.

Selain itu, dengan adanya pusat ini juga mampu memberi maklumat kepada orang ramai bahawa haiwan ini adalah sepsies yang dilindungi sepenuhnya kerana mengalami ancaman kepupusan akibat aktiviti penyeludupan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2 | 3

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon