Friday, September 27, 2019

Mitsuhiro Iwamoto, Pelayar Buta Pertama Yang Berjaya Merentasi Lautan Pasifik


Seorang pelayar buta Jepun berjaya menamatkan pelayaran tanpa henti merentasi Lautan Pasifik dan menjadi orang hilang penglihatan pertama mencipta rekod dunia mengemudi sebuah kapal layar merentas lautan luas.

Mitsuhiro Iwamoto

Mitsuhiro Iwamoto tiba di sebuah pelabuhan di Fukushima dengan menaiki kapal layar sepanjang 12 meter selepas dua bulan berlepas dari California, Amerika Syarikat (AS).

Mitsuhiro Iwamoto, 52, berlayar dari bandar raya San Diego, AS, pada 24 Februari 2019 lalu bersama Doug Smith, seorang penunjuk arah yang membantunya secara lisan dengan membekalkan maklumat seperti arah tiupan angin.

Ia merupakan percubaan kedua Mitsuhiro selepas pelayarannya sebelum ini terpaksa dipendekkan kira-kira enam tahun lalu selepas kapal layarnya melanggar seekor paus lalu karam.

“Saya sudah pulang. Terima kasih,” kata Iwamoto semasa majlis sambutan kepulangannya selepas kapal layar itu memasuki Fukushima sekali gus menamatkan pelayaran sejauh 14,000 kilometer.

“Saya tidak menyerah kalah dan saya membuatkan impian menjadi kenyataan,” katanya yang dipetik akhbar Jepun, Kyodo News.

KyodIwamoto dan Smith

Ia adalah pelayaran rentas pertama oleh pelayar buta, menurut Kyodo News.

Mitsuhiro Iwamoto, hilang daya penglihatan pada usia 16 tahun, melakukan pelayaran itu untuk mengumpul derma kebajikan termasuk usaha mencegah masalah penglihatan, menurut laman webnya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon