Ahad, September 15, 2019

6 Jenis Kucing Yang Sesuai Dengan Personaliti Anda


Loading...

Jika anda merancang untuk membela kucing tetapi tidak tahu bagaimana cara memilih kucing yang sesuai, di sini terdapat beberapa personaliti kucing yang mungkin berpadanan dengan apa yang anda inginkan.

Kucing (atau kucing-kucing) yang sesuai untuk anda akan membawa keceriaan, kemesraan dan tenaga positif pada seisi rumah anda.

Sebelum kita teruskan, anda harus ingat bahawa personaliti kucing tidak hanya bergantung pada jenis baka.

Seperti juga manusia, faktor-faktor lain seperti genetik, latar belakang peribadi, tahap keyakinan dan kepandaian akan mempengaruhi kelakuan seseekor kucing di rumah anda.

Terdapat banyak kucing liar dan tidak bertuan yang menjadi manja serta suka bermain sebaik sahaja dibiasakan berinteraksi dengan manusia, dan sebaik sahaja dimandulkan.

Kita disarankan membela kucing yang berada di pusat perlindungan haiwan dan bukan membelanjakan wang untuk membelinya.

1. Personaliti: Peramah

American Shorthair

Cadangan baka: Maine Coon, American Shorthair, Burma, Bombay

Banyak kucing yang memiliki sifat ramah dan setia — mereka boleh bergaul dengan sesiapa sahaja; muda atau tua, dan bertoleransi dengan haiwan peliharaan lain samada anjing, ikan emas mahupun kucing lain.

Kucing dengan personaliti ramah biasanya berperwatakan lembut dan sesuai untuk semua jenis rumah.

Namun jika anda berkongsi tinggal di rumah sewa , mungkin akan ada rungutan-rungutan dari rakan serumah. Maka lebih eloklah jika anda tinggal di pangsapuri studio jika ingin memelihara kucing.

2. Personaliti: Lincah

Bengal Cat

Cadangan baka: Abyssinian, Bengal, Egyptian Mau, Siam

Jika anda memilih baka kucing yang lincah, ini bermakna anda bersedia untuk menjaga seekor kucing yang berkelakuan seperti anjing.

Kucing yang lincah sukakan rangsangan — mereka berlari, memanjat, melompat, berjalan-jalan dengan tali cawak dan belajar membuat aksi apabila disuruh.

Kanak-kanak dan orang dewasa menggemari kucing yang seperti ini kerana boleh diajak bermain dan sama-sama mempelajari aksi baru.

Sesetengah baka seperti Bengal lebih sesuai menjadi haiwan peliharaan tunggal.

Cuma ingat, fikir betul-betul sebelum mengambil kucing yang aktif seperti ini!

3. Personaliti: Lembut

Birman Cat

Cadangan baka: Parsi, Birman, Chartreux, Manx

Walaupun kucing yang sudah biasa dengan manusia menjadi ramah atau aktif, ada juga yang masih berperwatakan lembut.

Kucing begini akan melarikan diri apabila suasana menjadi bising. Mereka tidak sesuai untuk isi rumah yang bingit dengan teriakan kanak-kanak dan jeritan orang dewasa.

Kucing bersifat lembut akan rapat dengan manusia yang menjaga mereka dengan hormat dan cermat, membalas budi dengan menyelit dan berkepit dengan anda di atas sofa untuk tidur.

4. Personaliti: Tenang

Selkirk Rex Cat

Cadangan baka: Russian Blue, British Shorthair, Selkirk Rex, Li Hua

Jika kucing berperwatakan lembut mudah terganggu dengan kekecohan, kucing yang tenang pula akan melihat kekecohan itu dari jauh.

Kali pertama anda membawa pulang kucing jenis ini ke rumah, usah harapkan apa-apa selain renungan kosong yang bermaksud, "Hei, saya belum kenal kamu, relakslah dulu okey?"

Setelah ia biasa dengan rumah anda, ia akan menjadi manja dan lembut. Jika anda berparti dengan rakan-rakan di rumah, ia mungkin mahu turut serta.

Jangan terkejut jika anda rasa sentiasa diekori, kerana ada seekor kucing yang ingin tahu setiap perkara yang anda lakukan di rumah.

5. Personaliti: Pemalu

Exotic Shorthair Cat

Cadangan baka: Exotic Shorthair, Himalaya, Parsi, Korat

Kucing yang pemalu sesuai untuk rumah tanpa kanak-kanak atau bunyi bising. Pasangan warga emas, penghuni tunggal dan pasangan yang tidak bercadang untuk memiliki anak amat cocok untuk kucing jenis ini.

Sebaik sahaja kucing pemalu menyedari yang ia dijaga rapi secara eksklusif, ia akan menjadi mesra dan bermanja dengan anda, tidur di atas riba atau mahu didakap.

Baka kucing seperti kucing Korat pula akan 'menyuarakan' pujian buat anda apabila berpuas hati.

6. Personaliti: Nakal

Scottish Fold Cat

Cadangan baka: Singapura, Bali, Scottish Fold, Cornish Rex

Kucing nakal bersifat ingin tahu dan peramah. Mereka juga bersifat penyayang dan mudah mesra dengan tuan mereka.

Mereka mahukan perhatian apabila anda tidak mengendahkan mereka; melompat ke riba anda ketika anda sedang bekerja, menonton TV atau tidur.

Apabila anda membersihkan kotak pasir atau mengelap lantai, mereka sentiasa mahu membantu (baca: menyibuk).

Jika anda tidak mahu kerap menukar tisu tandas dan kusyen sofa, pastikan mereka tak dapat bermain dengan barang-barang tersebut atau latih kucing anda untuk tidak menyentuhnya — tetapi ini memerlukan kesabaran dan kepintaran.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iP

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

1 comments so far

comel je . boleh dijadikan panduan . terima kasih

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon