Sunday, September 01, 2019

Pasangan Kekasih Menjadi Jutawan Selepas Menemui Harta Karun Bernilai £5 Juta


Sepasang kekasih di Britain menjadi jutawan sekelip mata selepas secara tidak sengaja menemui sejumlah duit syiling perak era Perang Hastings tahun 1066 yang dianggarkan bernilai £5 juta (RM25.7 juta), lapor akhbar The Sun.

Duit-syiling-perak

Penemuan itu dibuat oleh Adam Staples dan kekasihnya, Lisa Grace yang menggunakan alat pengesan logam semasa melakukan pencarian di sebuah padang di Somerset, barat daya England, Januari 2019 lalu.

Adam dan Lisa, kedua-duanya berumur 42 tahun berkata, penemuan sekali seumur hidup itu melibatkan sejumlah 2,571 keping syiling perak.

Syiling yang mereka temui itu berasal pada akhir era pemerintahan King Harold II dan semasa pemerintahan William the Conqueror selepas bangsa Norman yang berasal dari utara Perancis, menjajah England pada tahun 1066.

King Harold II pula merupakan raja berketurunan Anglo-Saxon terakhir di England.

Kebanyakan syiling yang ditemui itu berada dalam keadaan baik dan nilainya boleh mencecah antara £1,000 (RM5,158) dan £5,000 (RM25,793) bagi setiap keping.

Pakar-pakar berkata, duit syiling itu mungkin milik golongan bangsawan yang menanamnya untuk mengelak daripada dicuri.

Adam-Staples-dan-Lisa-Grace
Adam dan Lisa.

Adam dan Lisa memaklumkan penemuan mereka kepada pihak berkuasa tempatan sebagaimana yang termaktub di bawah undang-undang Britain.

Mereka turut menyerahkan duit syiling lama tersebut kepada Muzium British di London untuk penilaian.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon