Wednesday, September 11, 2019

Gula-gula White Rabbit Tiada Halal JAKIM, Brunei Isytihar Haram


Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) setakat ini, tidak pernah menerima sebarang permohonan sijil halal terhadap gula-gula susu 'White Rabbit' yang diimport dari China dan sememangnya popular dikalangan kanak-kanak sejak tahun 90an lagi.

Gula-gula White Rabbit Haram
Gula-gula White Rabbit.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata, pengimport gula-gula White Rabbit itu seharusnya membuat permohonan tersebut, yang akhirnya dapat menghentikan polemik berhubung status halal gula-gula berkenaan.

Pihak Jakim turut diminta untuk membuat siasatan dan ujian makmal terhadap gula-gula White Rabbit itu bagi menentukan status halalnya, kerana telah lama diperkatakan dalam media sosial, menyebabkan umat Islam berada dalam keadaan dilema dan tidak pasti.

Status halal gula-gula White Rabbit yang popular di China, sering menjadi perdebatan dan dipersoalkan di laman sosial, terutamanya selepas jabatan agama sebuah negara jiran, mengesahkan ia sebagai tidak halal kerana salah satu bahan yang digunakan.

Pada perkembangan lain, Fuziah yang juga Ahli Parlimen Kuantan menafikan khabar angin bahawa Bahagian Pengurusan Halal JAKIM, akan diletakkan di bawah Perbadanan Pembangunan Industri Halal (HDC).

Mengandungi Protein Babi

Aiskrim White Rabbit Haram
Aiskrim White Rabbit.

White Rabbit menjadi gula-gula paling popular di Asia Tenggara apabila kenaikan popularitinya yang disebabkan oleh trend ais krim yang dibekalkan mereka di Malaysia dan Brunei.

Namun, Kementerian Hal Ehwal Agama Brunei (MoRA) telah mengesahkan gula-gula susu White Rabbit merupakan salah satu produk yang tidak halal selepas laporan ujian makmal mendapati terdapat kandungan protein khinzir dalam ramuannya.

Berikutan pengumuman berkenaan, beberapa pembuat ais krim di Brunei seperti Project Ice Cream dan Rumah Gelato berkata mereka akan menghentikan pengeluaran ais krim berperisa White Rabbit di cawangan-cawangan mereka.

Pihak mereka juga akan mengambil langkah-langkah yang perlu untuk membersihkan peralatan dan kemudahan dengan betul untuk mengembalikan keyakinan pelanggan mereka.

MoRa juga mengingatkan dan memberi amaran kepada para pedagang berlesen bahawa label makanan palsu dan mengelirukan adalah kesalahan di bawah Akta Kesihatan Awam (Makanan) dan pesalah boleh didenda dan/atau dipenjarakan sehingga lima tahun.

Pada tahun 2008 lalu, jenama White Rabbit Creamy Candy telah diarahkan untuk ditarik kembali dari pasaran Malaysia dan telah dimusnahkan setelah pihak Kementerian Kesihatan mengesahkan produk China itu mengandungi 135 bahagian daripada setiap satu juta (ppm) melamin berbanding had standard 2.5ppm.

Pihak Singapura turut mengambil tindakan serupa sebelum itu kerana sebab yang sama.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

1 comment

  1. Diorg Ni pun kenalah minta Sunil halal cecepat supaya dpt memudahkan oengguna. Kalau masih dijual di kedai Kan bahaya

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon