Thursday, September 12, 2019

Ayam Kampung MARDI: Potensi Pendapatan Lumayan


Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) sebelum ini telah memperkenalkan baka ayam kampung MARDI yang lebih baik daripada ayam kampung asli dari segi pertumbuhan, kadar peneluran dan keseragaman warna bulu.

Ayam Kampung MARDI

Dagingnya pula teruji rendah lemak dan lebih pejal daripada ayam kampung kacukan yang biasa dijual di pasaran.

Pemeliharaan baka ayam kampung MARDI ini memerlukan kaedah pemeliharaan dan pemakanan yang ringkas dan mudah berbanding ayam pedaging.

Malah, kadar tumbesaran Ayam Kampung MARDI boleh mencecah berat 1.5 kilogram (kg) dalam tempoh 12 minggu.

Berat ayam kampung MARDI yang diternak secara teratur dengan pemberian makanan komersial yang seimbang mampu mencapai 1.5 kilogram (kg) bagi jantan dan 1.3 kg bagi ayam betina pada umur 12 minggu dan telurnya menetas selepas 21 hari.

Baka Ayam MARDI

Usaha menambakbaik baka ayam kampung telah dimulakan seawal tahun 2000 di Ibupejabat MARDI, Serdang, Selangor.

Ayam kampung jantan telah dikahwinkan dengan ayam Sasso betina yang dibawa masuk dari Perancis untuk menghasilkan ayam kampung terpilih MARDI.

Ayam kampung terpilih itu mempunyai ciri-ciri seperti ayam kampung, tetapi dengan prestasi pertumbuhan mirip kepada ayam pedaging menyebabkan ia kurang diterima ramai sebagai ayam kampung.

Kemudian, pembiakbakaan ayam kampung dari selatan dan utara kemudiannya menghasilkan Ayam Kampung MARDI yang ada sekarang.

Namun, Ayam Kampung MARDI yang dihasilkan dari kedua-dua baka itu pada mulanya menampakkan ketidakseragaman dari aspek warna bulu.

Menerusi 'line breading' didapati ada ayam berwarna merah dan pudar. Jadi pemilihan dilakukan ketika pengeluaran anak ayam.

Pada peringkat pertama (F1), 'line breading' ayam yang 'dikahwinkan' dari utara dan selatan menghasilkan 1,000 ekor anak ayam, yang dipilih dari 600 hingga 700 ekor ayam kampung yang mempunyai ciri ditetapkan seperti warna balung, bulu dan panjang kaki.

Semua baka anak ayam itu kemudian dikahwinkan semula sebelum ke peringkat generasi keempat (F4) yang mempunyai 95 peratus keseragaman Ayam Kampung MARDI.

Berbanding baka kacukan seperti 'Sasso' dari Perancis, baka Ayam Kampung MARDI yang kini sudah melalui peringkat generasi kelima (F5) adalah lebih baik termasuk dagingnya lebih pejal.

Kadar pertumbuhannya juga sekata, sama dengan pertumbuhan ayam asli.

Malah, Ayam Kampung MARDI mempunyai kadar pertumbuhan purata 1.5 kilogram dalam tempoh 12 minggu, juga mempunyai kadar bertelur 65 peratus lebih baik berbanding ayam kampung asli.

Seekor Ayam Kampung MARDI mampu mengeluarkan sehingga 200 biji telur setahun.

Cara Penternakan

Walaupun baka dipertingkatkan, Ayam Kampung MARDI masih mengekalkan sifat asal ayam kampung asli iaitu mengais dan mengeram.

Kelebihan ayam MARDI ialah, ia boleh diternak dalam skala yang besar atau dilepas bebas di ladang sawit, getah dan kebun buah-buahan.

Kaedah penternakan dan kandangnya mudah serta ringkas berbanding dengan ayam pedaging malah, ayam Kampung MARDI tidak mempunyai skop pengurusan tinggi kerana penternakannya sama dengan ayam kampung biasa.

Kajian dijalankan terhadap ayam Kampung MARDI ini mendapati, ia menggunakan makanan komersial sedia ada, tidak memerlukan ubi kayu dan rumbia.

Ayam Kampung MARDI juga boleh diternak dalam reban intensif terbuka dengan nisbah 1:10 jantan kepada betina, sekali gus memberikan pulangan lumayan kepada penternak.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon