Saturday, July 20, 2019

Kegunaan Dan Manfaat Pokok Pulai, Selain Dianggap Disukai Jin


Pokok Pulai atau di sebut pokok Tombirog di Sabah, merupakan salah satu spesies pokok kayu lembut yang mampu hidup sehingga ratusan tahun dengan mencecah ketinggian sehingga 40 meter dan mempunyai diameter batang antara 140–170cm.

Pokok Pulai berhantu
Pokok Pulai.

Pokok pulai biasanya terdapat di pertengahan lapisan kanopi hutan. Ia mempunya ‘crown’ yang berbentuk pagoda. Batang pokok Pulai mempunyai ‘buttress’ dan permukaan yang bergalur serta berwarna kelabu-gelap.

Walau bagaimanapun, permukaan batang pokok ini adalah licin semasa muda dan akan bertambah kasar dan retak ketika membesar.

Kayu pokok Pulai adalah lembut dan berwarna kuning-pucat. Daun-daunnya berbentuk oval, tebal, berkilat dan berwarna hijau gelap di permukaan atas dan hijau-pucat di permukaan bawah.

Bunga pokok ini amat harum dan berwarna putih. Buahnya berbentuk sepasang ‘pod’ berbulu perang dan mempunyai banyak biji.

Biji-biji pokok Pulai berwarna perang gelap, permukaan licin, berbentuk oval dan leper, serta disebarkan melalui angin.

Kegunaan

Kayu lembut Pulai sesuai digunakan untuk membuat rakit kerana keapungan kayu tersebut. Ia juga digunakan sebagai lantai papan rumah, mancis dan perabot ringan.

Untuk perubatan, lateks kulit batang pokok ini boleh digunakan untuk merawat abses dan bisul.

Habitat

Pokok Pulai adalah sebuah tumbuhan tropika yang sering terdapat di kawasan hutan, paya, bukit, tanah lom atau tanah berpasir setinggi 200 meter.

Pokok pulai tumbuh asli di Semenanjung Malaysia, Borneo, Sumatera, Jawa dan Singapura.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: tamantuguproject

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon