Tuesday, July 09, 2019

Fakta Bahawa LGBT Adalah Penyakit


Kalau seseorang itu sudah kurus, tetapi dia masih lagi rasa gemuk, sampaikan tidak mahu makan sehingga menyebabkan fungsi fisiologi dan psikologinya kacau bilau ke tahap kurang zat, kurang vitamin, kurang garam mineral dan protein, keadaan ini kita panggil Anorexia Nervosa, sejenis penyakit.

LGBT Adalah Penyakit

Jika seseorang itu tidak menyukai salah satu anggota atau bahagian badannya, seperti kulit, mata, rambut dan bentuk badannya sehingga ke tahap dia berasa terlalu stres, hilang keyakinan diri dan langsung tidak mahu berjumpa orang lain, itu kita panggil Body Dysmorphic Disorder, juga sejenis penyakit.

Jika seseorang itu tidak mampu mengawal pemakanannya, sehingga ke tahap makan dengan banyak, kemudian mengeluarkan makanan tersebut dengan cara muntah mahupun mengambil ubat laxatives (ubat untuk sembelit) dan kitaran ini berulang-ulang, diagnosis yang diberikan adalah Bulimia Nervosa, juga merupakan satu jenis penyakit (eating disorder).

Namun, apa yang pelik dan menghairankan adalah, mengapa sekiranya seseorang itu dilahirkan sebagai seorang lelaki dan tiba-tiba dia ingin menjadi seorang perempuan, mempunyai nafsu dan keinginan untuk melakukan aktiviti semburit bersama lelaki lain, tidak dikira sebagai sejenis penyakit?

Memetik kenyataan yang dikeluarkan oleh World Health Organization (WHO) di dalam salah satu buletin di laman web mereka, mengeluarkan kenyataan dalam ICD-10 berbunyi, “sexual orientation by itself is not to be considered a disorder”, yang secara mudahnya mengatakan bahawa isu homoseksual, heteroseksual atau biseksual adalah bukan sejenis penyakit.

Isu LGBTQ ini (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender dan Queer/Questioning) adalah satu jenis penyakit dan LGBTQ ini bukanlah sesuatu yang telah ‘imprinted’ dalam minda seseorang sebaik sahaja dia dilahirkan.

Terdapat banyak punca dan faktor yang menjadikan seseorang itu LGBTQ, antaranya adalah sexual abuse semasa kecil, trauma akibat dipisahkan oleh pasangan masing-masing, serta percampuran dengan golongan yang sama sewaktu membesar.

Kita tidak mengecam pelaku LQBTQ untuk mengamalkan budaya ini, sebaliknya, ingin dinyatakan bahawa perkara ini menunjukkan anda mempunyai satu penyakit yang memerlukan rawatan dan bimbingan daripada perawat profesional baik dari segi kaunseling ataupun terapi.

LGBTQ adalah salah satu jenis penyakit. Ia tidak normal. Contoh; seorang lelaki itu tidak suka akan kemaluannya yang begitu dan sebaliknya akan membuat pembedahan mengubah kemaluannya daripada lelaki kepada wanita serta mencucuk hormone estrogen bagi menaikkan payudaranya untuk menampakkan dia sebagai seorang perempuan dengan harapan ada lelaki lain yang ingin bersetubuh dengannya. Adakah itu normal?

Ada satu maklumat menarik daripada Professor Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar, seorang pensyarah dan penyelidik di fakulti perubatan dan kesihatan di USIM beserta presiden The International Women’s Alliance for Family and Quality Education (WAFIQ) mengenai statistik di negara Malaysia ini mengenai penularan wabak Human Immunodeficiency Virus (HIV) yang amat membimbangkan.

Penulisan artikel ini pasti akan mendapat kecaman dan tentangan hebat daripada segelintir masyarakat, yang akan menganggap ini adalah bersifat prejudis, pendapat dan tiada fakta.

Justeru, mari kita lihat angka statistik yang direkodkan pada 2005 sehingga 2016 mengenai faktor yang menyebabkan seseorang itu mendapat HIV dengan menggunakan konsep “numbers don’t lie”.

Sebelum itu, kita lihat terlebih dahulu apakah risiko utama seseorang itu mendapat jangkitan HIV berdasarkan kepada 3,397 kes HIV terbaharu di Malaysia, yang terang-terangan menunjukkan bahawa 46% daripadanya adalah disebabkan oleh homoseksual/ biseksual.

Peningkatan ini sejajar dengan usaha kononnya rakyat Malaysia perlu mengikitiraf golongan ini, serta kemunculan golongan-golongan yang begitu lantang bersuara tanpa dikenakan apa-apa tindakan daripada sebuah negara yang mengiktiraf agama Islam sebagai agama rasmi.

Rata-rata golongan ini berada pada usia diantara 20-29 tahun dan diikuti dengan 30-39 tahun.

Umur awal dewasa inilah yang dikatakan amat vulnerable dan mudah terpedaya dengan ajakan songsang sahabat rapat mahupun kenalan.

Jadi, sebelum ini kita tahu, perbuatan Intravenous Drug User (IDU) merupakan penyumbang utama masalah penularan penyakit HIV ini, namun, dunia semakin berubah.

Jika kita lihat pada tahun 2005–2010, IDU merupakan punca utama penularan wabak ini, tetapi, selepas tahun 2010, kita sendiri dapat melihat perbezaan yang semakin ketara dikalangan masyarakat kita yang mana amat memeranjatkan apabila pada tahun 2016, 84% daripada kes baru ini adalah disebabkan oleh homoseksual/biseksual/heterosexual berbanding hanya 11% sahaja disebabkan oleh IDU.

Walau bagaimanapun, pecahan kecil mendapati jumlah Bisekual dan Homoseksual ini lebih tinggi (1553) berbanding heteroseksual yang memang diketahui menyumbang kepada risiko penularan wabak HIV ini.

Jika kita lihat statistik lain mengenai punca HIV di 2 buah negara, iaitu Amerika Syarikat dan Filipina, kewujudan kes-kes HIV terbaru ini lebih teruk, yang mana di Amerika Syarikat, 70% penghidap HIV adalah daripada golongan ini dan di Filipina, 83% penghidap HIV adalah daripada golongan ini.

Kini, anda sendiri boleh lihat kenaikan kes-kes penyakit ini, yang menunjukkan trend semakin meningkat.

Bukankah agama Islam, Kristian dan lain-lain agama juga melarang dan mengharamkan perhubungan jijik sebegini.

Selagi kerajaan dan rakyat mendiamkan diri, semakin teruklah kes ini meningkat tanpa kita ketahui, di mana setiap percubaan untuk menghentikan budaya ini berakhir dengan tiada apa-apa penambahbaikkan mahupun penguatkuasaan yang sepatutnya dilakukan bagi menghukum si pelaku budaya songsang ini.

LGBT Adam dan Hawa

Ingatlah, usaha yang dilakukan untuk menghentikan keadaan ini bukan bertujuan untuk menidakkan hak dan suara golongan LQBTQ, sebaliknya usaha ini adalah salah satu kaedah bagi menghalang jangkitan kuman HIV ini daripada tersebar.

Bagaimana negara kita melarang penggunaan dadah dan mengenakan hukuman berat bagi setiap pesalah yang mana sebelum ini menjadi punca penularan wabak ini daripada berlaku, begitu jugalah usaha yang seharusnya dilakukan untuk membanteras golongan-golongan ini.

Terima kasih kepada Professor Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar atas kesudian beliau untuk berkongsi data ini dan Dr Naim Razak, seorang pegawai perubatan daripada Kementerian Kesihatan Malaysia atas usaha yang dilaksanakan bagi menyebarkan lagi pemahaman dan realiti masyarakat di Malaysia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon