Wednesday, July 10, 2019

5 Orang Jutawan Yang Muflis Sekelip Mata


Deretan nama ini suatu ketika dahulu merupakan antara manusia paling kaya di dunia, tetapi malangnya kini mereka jatuh muflis hampir langsung tanpa sebarang harta. Benarlah seperti kata pepatah, dunia ini ibarat putaran roda. Ada masanya, kita berada di atas dan ada masanya kita berada di bawah.

Senarai ini hanyalah sebahagian daripada kisah ramai lagi jutawan yang berakhir dengan kisah tragis.

1. Eike Batista

Jutawan Yang Muflis

Pada tahun 1980, Eike Batista menubuhkan syarikat Commodity Empire yang terlibat dalam industri minyak.

Pada tahun 2012, industri minyak telah melonjakkan kekayaan beliau menjadi orang ketujuh terkaya di dunia dengan memiliki aset sebanyak AS$30 bilion.

Tidak lama selepas itu, industri pengeluaran minyak semakin perlahan, menyebabkan pelabur semakin berkurangan lantas menyebabkan peningkatan hutang dan kejatuhan di bursa saham.

Pada tahun 2013, beliau telah disahkan muflis dengan nilai kerugian AS$1 bilion.

2. Jordan Belfort

Jutawan Yang Muflis

Beliau merupakan pemilik saham dan memiliki syarikat Stratton Oakmont pada tahun 1989, iaitu sebuah syarikat yang melakukan perdagangan secara haram untuk mengaut keuntungan berlipat ganda.

Keuntungan syarikatnya melonjak dan pada usia 25 tahun, beliau mempunyai aset kekayaan berjumlah AS$85 juta.

Beliau telah membelanjakan wangnya untuk membeli kereta mewah, kapal layar dan berpesta serta berparti di rumah agamnya. Beliau juga terlibat dengan aktiviti penggunaan dadah.

Pada tahun 1995, pihak berkuasa menutup syarikat miliknya kerana didapati melakukan pengubahan wang secara haram.

Jordan Belfort ditahan di dalam penjara selama empat tahun dan dikenakan denda sebanyak AS$110.4 juta ke atas jenayah penipuan yang pernah dilakukannya.

3. Johnny Unitas

Jutawan Yang Muflis

Beliau merupakan salah seorang pemain bola sepak Amerika Syarikat yang paling mahal dibayar pada tahun 1970, sebanyak AS$1.3 juta oleh National Football League (NFL).

Beliau melaburkan wangnya untuk memulakan perniagaan restoran, perniagaan hartanah dan meminjam jutaan dolar daripada City of Baltimore untuk membeli syarikat pengeluar papan litar.

Malangya, setiap wang yang dilaburkan untuk bisnes barunya tidak berjaya dan disahkan muflis pada tahun 1991.

Beliau hidup susah dan memiliki hutang keliling pinggang sehinggalah kematian menjemputnya.

4. Sean Quinn

Jutawan Yang Muflis

Pada tahun 1973, Sean Quinn menubuhkan syarikat QUINN yang bermula sebagai syarikat kuari dan akhirnya membesar menjadi sebuah syarikat binaan yang terbesar.

Pada tahun 2008, beliau menjadi salah seorang jutawan di Ireland yang memegang aset sebanyak AS$6 bilion.

Beliau melaburkan duit ke dalam sebuah bank terbesar, Anglo Irish Bank dan memegang saham sebanyak 25 peratus.

Malangnya, Irish Bank muflis pada tahun 2008 kerana masalah kewangan, sekali gus mengakibatkan Sean Quinn dibebani hutang yang banyak dan diisytihar muflis pada tahun 2012.

5. Marion Jones

Jutawan Yang Muflis

Pada tahun 2000 pada Sukan Olimpik Sydney, pelari pecut Marion Jones berjaya meraih tiga butir pingat emas dan dua pingat gangsa sekali gus menjadikan beliau ikon sukan di Amerika Syarikat.

Kejayaan beliau berjaya menarik perhatian syarikat jenama terkenal seperti Gatorade dan Nike melantiknya sebagai duta jenama tersebut dengan tawaran bayaran jutaan dolar.

Walau bagaimanapun, pada tahun 2007, selepas disiasat, beliau akhirnya mengaku mengambil steroid untuk meningkatkan prestasinya sebagai pelarik trek.

Tawaran iklan dan tajaan serta pingat yang telah dimenanginya ditarik balik dan diarah untuk membayar ribuan dolar untuk denda ke atasnya.

Selepas enam bulan ditahan di penjara di atas pertuduhan dadah terlarang yang diambilnya, Marion Jines tidak lagi aktif dalam acara sukan trek dan tidak mempunyai sumber pendapatan

Akhirnya, beliau disahkan muflis dan hanya mempunyai wang AS$2,000 sahaja.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: utusan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon