Tuesday, June 25, 2019

Semburit Adalah Kemaluan Wanita, Kenapa DBP Tukar Perkataan Liwat?


Sejak viralnya video seks gay yang didakwa membabitkan individu mirip Azmin Ali, rakyat Malaysia mula disajikan dengan satu perkataan yang begitu janggal ketika pertama kali di dengar, sebab rasa macam pelik dan kelakar sangat, SEMBURIT.

Maksud Semburit

Sebelum isu video gay ini muncul, tidak pernah pula melihat orang ramai mahupun media-media memakai perkataan 'semburit' ini.

Namun, sejak akhir-akhir ini, perkataan Semburit ini semakin mendapat perhatian dan semakin popular di kalangan masyarakat Malaysia.

Persoalannya, memang wujud ke perkataan Semburit? Oh, rupa-rupanya memang wujud!

Tinjauan mendapati bahawa perkataan 'Semburit' dan 'Bersemburit' membawa makna yang sama iaitu perbuatan sumbang sesama lelaki.

Kedua-dua perkataan ini telah diterbitkan secara rasmi oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di dalam Kamus Dewan Edisi Keempat.

Walaupun begitu, perkataan 'semburit' dianggap tidak sesuai dan tidak senonoh terutamanya kepada masyarakat di negeri-negeri utara.

Memetik laporan Utusan Malaysia, Ketua UMNO Bahagian Sungai Petani, Datuk Shahanim Mohamad Yusof meminta DBP mengkaji semula penggunaan perkataan Semburit dan menukar kepada perkataan lain yang lebih sesuai, atau lebih baik kekalkan perkataan liwat yang telah sinonim dengan masyarakat Malaysia.

Ini kerana, Semburit membawa maksud yang amat berbeza kepada penduduk di utara Semenanjung.

Sebenarnya, perkataan Semburit tidak manis digunakan kerana ia menggambarkan bahagian kemaluan wanita, walaupun tidak terkandung dalam kamus dewan tetapi masyarakat di sini sudah lama memahami perkataan itu dengan maksud lain.

Kita percaya DBP mempunyai jutaan perkataan lain yang boleh digantikan dengan perkataan itu misalnya kata pinjaman seperti ‘selfie’ yang ditukar kepada swafoto dan ‘hashtag’ kepada tanda pagar, walaupun kesemua penukaran ini kedengaran terlalu janggal.

Juga dipersoalkan adalah, kenapa perkataan Semburit yang membabitkan kemaluan wanita pula digunakan?

Bagi seorang wanita dan ibu, amat memalukan apabila perkataan ini mula digunakan, apatah lagi kanak-kanak sekolah juga telah mula menuturkannya dan mereka menganggap ia perkataan biasa kerana terkandung dalam kamus dewan.

Tidak adil perkataan Semburit digunakan kerana perbuatan songsang itu adalah liwat antara seorang lelaki dengan lelaki lain, tetapi mengapa perkataan yang membabitkan kemaluan wanita pula digunakan?

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: says

2 comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon