Sabtu, Jun 22, 2019

Misteri Unggun Asap di Pulau Tok Kunyit


Loading...

Kalau memancing di Pulau Tiga mesti berhati-hati. Jangan pula pulang nanti bawa musibah. Sudah ramai orang terkena, demikian pesanan Wak Man Jono ketika Pak Leh bersama dua rakannya meninggalkan rumah petang itu tiba-tiba menerjah otak Pak Leh yang sibuk mendirikan khemah.

Misteri Unggun Asap
Gambar hiasan.

“Kalau terkena tempias sikit-sikit aku boleh tolong ikhtiarkan tapi kalau teruk, aku minta maaf. Jangan cari fasal dengan tempat itu,” lagi ungkapan orang tua berasal dari Jawa itu mengganggu tumpuan Pak Leh yang menyiapkan tempat tidur.

Pak Leh dan dua rakannya, Omar Lentuk dan Dollah Botak bukan tidak tahu ‘kerenah’ kawasan pulau terbabit.

Namun, tiga sekawan yang memang hantu pancing itu sanggup berdepan risiko asalkan udang galah dikatakan sebesar ibu jari kaki dan ketam nipah memenuhi sampan untuk dibawa pulang.

Selepas selesai mengerjakan solat Maghrib, kira-kira jam 8.30 malam mereka bersedia untuk menikmati makan malam.

Nasi dan lauk ikan sardin dimasak berkuah agak pedas serta sayur sawi digoreng berkicap licin dimakan tiga rakan karib itu.

Tiada aktiviti pada malam itu. Mereka yang mendirikan khemah dalam jarak kira-kira 2 meter antara satu sama lain hanya berbual kosong sementara menunggu mata mengantuk.

“Hang gemar apa Pak Leh? Aku kalau dengan ketam nipah apatah lagi jika dimasak kukus, tujuh lapan ekor habis diratah begitu saja,” kata Omar Lentuk seakan-akan bangga dengan tabiat pemakanan buruknya itu.

“Aku pulak udang galah paling aku minat. Sebab itu aku datang ke sini, yang lain tak dapat pun tak apa,” jawab Pak Leh.

“Oh macam tu. Tapi bukan senang nak dapatkannya. Cuma satu cara, hang selam lubuk buaya baru boleh kenduri sakan meratah udang," balas Omar Lentuk macam memperli.

“His! Hang ni cakap ikut sedap mulut saja. Buat macam aku ni, dapat pun tak apa, tak dapat pun tak apa,” celah Dollah Botak sebelum sempat Pak Leh menjawab.

Dalam pada rancak bersembang, mata Pak Leh melilau memantau persekitaran. Cerita orang yang mengatakan tempat mereka dijadikan lokasi bermalam itu laluan ular tedung selar menggugat keberaniannya sebagai seorang bekas tentera yang pernah meredah hutan memburu komunis.

Namun, cuaca cerah disinari sinaran bulan purnama membantu menstabilkan perasaannya.

“Pak Leh, awatnya aku tak mengantuk ni? Jam dah hampir 1 pagi ni,” kata Omer Lentuk.

“Tak boleh tidur? Bacalah apa-apa surah yang hang tahu,” balas Pak Leh apabila Omar Lentuk menghampiri khemahnya.

Pak Leh tidak mempedulikan rakannya itu. Dia bukan budak-budak lagi hendak didodoi baru boleh lena. Nun di sudut sebelah kirinya, Dollah Botak sudah berdengkur!

Selepas bersarapan pagi keesokan hari, Pak Leh ternampak kepulan asap kira-kira 100 meter dari tempat mereka bermalam. Didesak perasaan ingin tahu, mereka segera bergegas ke situ.

Sebaik sampai, mereka berpandangan sesama sendiri. Terdapat kesan seperti orang memasak dengan kayu api masih berbara tetapi tidak kelihatan sisa makanan atau kesan orang berkhemah.

Jadual memancing yang sepatutnya bermula jam 9 pagi tertangguh lantaran tiga serangkai itu membuat tinjauan di tempat terbabit.

Setelah berpuas hati tiada sebarang tanda tempat itu dikunjungi orang, mereka pun beredar untuk memancing.

Ketika matahari tegak di atas kepala, Pak Leh dan Omar Lentuk memperoleh tangkapan agak lumayan.

Pulau Tok Kunyit atau dikenali juga Pulau Tok Keramat menjadi pilihan bagi menjejak habuan.

Pak Leh memperoleh kira-kira 4 kilogram udang galah manakala Omar Lentuk asyik memburu ketam nipah di celah hutan pokok bakau sekitar pulau itu.

Kira-kira 30 meter di sebelah kanan Omar Lentuk kelihatan Dollah Botak tetap setia menunggu joran meskipun sejak tadi belum disentuh sebarang ikan.

Sesekali terdengar bunyi libasan tangan menghalau agas yang cuba singgah di badannya.

Tepat jam 12.30 tengah hari, Pak Leh mengarahkan yang lain balik ke kawasan perkhemahan untuk makan tengah hari.

Ketika mendapatkan kayu api di kawasan berasap itu, Pak Leh amat terkejut kerana tempat itu cuma dipenuhi pokok senduduk berbunga putih.

Kesan orang memasak yang mereka jumpa sebelum memancing tadi tidak kelihatan.

Terangsang usikan hati, Pak Leh berpatah balik ke kawasan perkhemahan. Hajat tiga sekawan itu untuk makan nasi dimasak menggunakan kayu api tidak kesampaian.

Nasib baik dapur memasak menggunakan tabung gas mini dibawa. Kalau tidak nasi mentahlah menjadi hidangan mereka tengah hari itu.

“Menyedari situasi di situ ada unsur pelik, kami mengambil keputusan pulang selepas menikmati makan tengah hari,” cerita Pak Leh kepada penulis yang kini menetap di Kampung Teluk Bayu, Sungai Petani, Kedah.

Menceritakan pengalamannya sekitar awal 70-an itu, Pak Leh yang kini berusia 63 tahun berkata, kasihan melihat Dollah Botak kerana pulang dengan tangan kosong.

Bagaimanapun, atas prinsip persahabatan, beliau dan Omar Lentuk memberikan sebahagian tangkapan masing-masing supaya Dollah Botak tidak kehampaan.

“Kata-kata Dollah Botak dapat ikan pun tak apa, tak dapat pun tak apa teruji apabila hingga ke saat akhir memancing, sebarang ikan pun tak menyinggah jorannya.

“Apabila peristiwa terbabit diceritakan kepada Wak Man Jono, orang tua itu yakin apa yang kami alami itu sebahagian ‘gurauan’ penghuni Pulau Tok Kunyit.

Wak Man beritahu pernah berlaku beberapa kaki pancing dihalang lembaga seakan-akan buaya yang saiznya lebih kurang Bujang Senang berwarna keemasan apabila mereka berperangai kurang sopan di situ, katanya.

Mengenai asap berkepul itu, kata Pak Leh mungkin ada ‘orang’ dihantar untuk menjaga mereka bermalam pada malam itu kerana kawasan terbabit memang menjadi laluan ular tedung selar memburu biawak air.

“Wak Man Jono amat marahkan saya kerana tidak membawa pulang pokok senduduk berbunga putih kerana itu petanda penghuni di situ mahu memberikan tumbuhan berubat itu kepada kami," katanya mengakhiri.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon