Wednesday, May 08, 2024

Kisah Pemuda Bani Tamim Di Akhir Zaman


Kali ini kami ingin berkongsi satu persoalan penting tentang perkara yang terbuku di fikiran kita semua tentang kisah pemuda Bani Tamim yang pernah disebutkan dalam hadis oleh Rasulullah SAW di akhir zaman nanti.

Panji Hitam Bani Tamim

Melihat kepada hadis, keadaan dunia yang parah dan tanda akhir zaman yang jelas, sudah tentu tidak lama lagi akan zahirnya kisah ini. Oleh itu, tentera Bani Tamim seharusnya sudah menyusun strategi yang tersembunyi dari logik akal manusia.

Persoalannya;

1. Pemuda Bani Tamim dari keturunan Abu Bakar r.a. dan Abu Bakar r.a. adalah dari keturunan Bani Tamim, jadi siapakah keturunan Abu Bakar r.a. yang dikenali sehingga hari ini?

2. Diantara keturunannya tersebut adakah dia tinggal di timur dan berbahasa ajam?

3. Setelah itu, adakah keturunan Abu Bakar r.a. tersebut sedang memimpin jemaah yang besar dan sudah semestinya bertaraf antarabangsa kerana pemuda Bani Tamim harus mengumpul umat islam diseluruh dunia tanpa sempadan untuk bersedia dibawah satu khalifah?

4. Sudah tentu pemuda Bani Tamim tidak bergerak dalam hirarki, gerakan atau parti politik atau gerakan ketenteraan radikal saat ini, tetapi bergerak dalam satu pergerakan yang diketahui tetapi tidak diduga bahawa itu adalah sebuah rekrut tentera pejuang walaupun pada zahirnya dilihat bukan. Jadi, pergerakan apa yang dipimpin pemuda Bani Tamim?

5. Sekiranya pemuda Bani Tamim menonjolkan perjuangannya saat ini sebelum fasa yang sepatutnya, maka sudah tentu ketenteraannya telah dihapuskan oleh pihak yahudi.

6. Fasa diakhir zaman ini adalah masa untuk memilih, melihat dan menguji siapakah yang layak menjadi tentera Mahdi, maka tanggungjawab itu dipikul oleh pemuda Bani Tamim.

Fikirkan;

1. Adakah seorang manusia, sama ada agamawan atau tidak yang hanya duduk di negerinya, bekerja dengan selesa, duduk bersama sanak saudara, berada di hadapan tv dan hanya melihat berita dan rancangan hiburan, layak untuk merangkak digunung salji tanpa melalui proses rekrut?

2. Adakah rekrut tersebut berbentuk rekrut tentera biasa yang mudah diketahui oleh pihak musuh yang bila-bila masa sahaja mampu mennghancurkan?

3. Adakah rekrut tersebut seperti 1400 tahun dahulu, kerana sebelum berlakunya Peperangan Badar, sahabat-sahabat dilatih oleh Nabi Muhammad SAW dengan iman dan yakin hanya kepada Allah.

Mereka berjihad di jalan Allah dan sanggup meninggalkan kampung halaman semata-mata untuk menegakkan agama Allah.

Dengan pengorbanan inilah, Allah telah menurunkan malaikat-malaikatnya untuk membantu jamaah Badar pada masa itu.

Logik sekiranya kita semua mengutarakan soalan seperti di atas setelah kita mengagak-agak siapakah pemuda tersebut, lalu mengikuti beliau dibawah kepimpinannya.

Cuba kita selidiki dan mengikuti perkembangannya setelah anda merasakan hint ini dapat membantu.

Segalanya tidak terlepas dari salah dan betul, hanya Allah yang maha mengetahui dan maha benar.

NEGARA QATAR DAN BANI TAMIM

Qatar, negara pulau kecil di Timur Tengah, sekarang sedang disekat oleh Arab Saudi, Mesir, UEA dan rejim-rejim Arab sekutu Amerika dan Zionis Israel.

Negara-negara Arab penyokong Zionis itu marah terhadap Qatar, yang membuka negaranya untuk menjadi suaka ulama-ulama dan pejuang-pejuang Islam.

Qatar memang saat ini membela ramai ulama-ulama yang diburu Arab termasuk Dr Yusuf Qaradhawi.

Qatar juga mengizinkan pejuang-pejuang Hamas dari Palestin untuk tinggal di negaranya, bahkan secara konsisten membantu secara kewangan kerajaan Hamas di Gaza.

Qatar juga melindungi ramai aktivis Ikhwanul Muslimin yang sekarang diburu oleh rejim As Sisi yang bengis dan kejam.

Ketika Presiden Mohammad Mursi berkuasa, Qatar adalah negara pertama dan paling banyak membantu pemerintahan Mursi dengan bantuan kewangan.

Tidak ramai yang tahu, Dinasti Emir Tamim bin Hamad Al Thani yang berkuasa di Qatar sekarang berasal dari Bani Tamim.

Ini bukan saja salah satu kabilah atau suku Arab terbesar, tetapi juga suku sahabat Rasullullah, Abu Bakar As Siddiq.

Bani Tamim juga salah satu suku yang dicintai Rasulullah SAW dan kabilah yang akan membantu Imam Mahdi melawan Dajjal.

Berikut Adalah Hadis-hadisnya:

Dari Ibnu Umar r.a., Rasulullah SAW telah mengambil tangan Ali r.a. dan bersabda, "Akan keluar dari sulbi pemuda ini (Ali) yang memenuhi dunia dengan keadilan (Imam Mahdi). Bilamana kamu melihat yang demikian itu, maka wajib kamu mencari Putera dari Bani Tamim, dia datang dari sebelah Timur dan dia adalah pemegang panji-panji Al Mahdi." (HR. Tabrani)

Dari Abu Hurairah r.a. dia berkata, "Saya akan sentiasa mencintai Bani Tamim, kerana tiga hal yang pernah saya dengar dari Rasulullah SAW tentang mereka: Pertama saya pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: ‘Mereka (Bani Tamim) adalah umatku yang paling gigih melawan Dajjal.

Kedua, ada seorang tawanan wanita dari Bani Tamim di rumah Aisyah. Kemudian Rasulullah bersabda: "Hai Aisyah, bebaskanlah ia! Kerana ia adalah keturunan Ismail."

Ketiga, Rasulullah SAW pernah bersabda ketika ada zakat dari Bani Tamim: "Ini adalah zakat kaum kami."(HR. Bukhari)

Ikrimah r.a. berkata; "Seorang lelaki sahabat Nabi SAW menceritakan kepadaku, bahawa pernah Bani Tamim disebut-sebut di sisi Rasulullah SAW, tiba-tiba seorang lelaki berkata; "Suku dari Bani Tamim ini berlambat-lambat dalam perkara ini (zakat)."

Rasulullah SAW kemudian memandang ke arah lelaki suku Muzainah itu seraya berkata: "Mereka (Bani Tamim) tidak lebih lambat dari kalian."

Suatu hari seorang lelaki juga pernah berkata, "Mereka dari suku Bani Tamim itu lambat dalam memberikan sedekahnya." Ikrimah melanjutkan, "Maka datanglah unta dan kain indah milik suku Bani Tamim. Rasulullah SAW lantas bersabda: "Ini adalah unta kaumku."

Kemudian, suatu hari ada seorang lelaki dari suku Bani Tamim berada di sisi Rasulullah SAW, beliau lalu bersabda, "Janganlah kalian katakan sesuatu kepada Bani Tamim kecuali yang baik, sebab mereka adalah orang-orang yang lemparannya paling jauh kepada Dajjal." (HR. Ahmad)

Antara Hadis-hadis Nabi SAW Mengenai Imam Mahdi

1. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Al-Mahdi akan datang setelah muncul Panji-panji Hitam dari sebelah Timur yang mana pasukan itu selalu tidak pernah kalah dengan pasukan mana pun." (Ibnu Majah)

2. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Orang ramai daripada Timur akan muncul, kemudian menyerahkan kekuasaannya kepada al-Mahdi."

3. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Panji-panji Hitam akan keluar dari Khurasan (Setelah Pemuda Bani Tamim bertemu al-Haris Harras dan pada masa itu juga kawan-kawan al-Mahdi (tentera-tenteranya) keluar menuju Baitulmaqdis."

4. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Al-Mahdi akan dibaiat di antara Hajar Aswad dan Makam Ibrahim oleh sejumlah orang yang mengikuti Perang Badar (iaitu Pemuda Bani Tamim dan pasukannya), kemudian datang kumpulan orang dari Iraq, dan para Wali Abdal dari penduduk Syam untuk berikrar kepadanya. Dan akan datang pula pasukan daripada Syam (sufyani) yang kemudiannya ditelan bumi di al-Baidak dekat Zul Hulaifah. Semuanya binasa melainkan si pembawa berita sahaja." (Abu Daud & Al-Hakim)

5. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Tiga ratus empat belas orang yang di antaranya adalah perempuan, bergabung dengan al-Mahdi yang akan bertindak ke atas setiap pemimpin yang berbuat zalim dan menegakkan keadilan seperti yang diharap-harapkan oleh semua orang. Setelah itu, tidak ada kebaikan lagi di muka bumi ini yang melebihi kebaikan pada masa al-Mahdi.

6. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Pembawa bendera al-Mahdi adalah seorang lelaki daripada suku Tamim yang datang dari Timur."

7. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Jika kamu semua melihat Panji-panji Hitam datang dari arah Khurasan, maka sambutlah ia walaupun kamu terpaksa merangkak di atas salji. Sesungguhnya di tengah-tengah panji-panji itu ada Khalifah Allah yang mendapat petunjuk. Maksudnya ialah al-Mahdi." (Ibnu Majah, Abu Nuaim & Al-Hakim)

8. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Sebelum al-Mahdi (muncul), As-Sufyani akan muncul dengan 360 pasukan berkuda. Kemudian dengan diiringi 30,000 pasukan yang dipimpin oleh Kalb, iaitu bapa saudaranya. As-Sufyani kemudian mengerahkan askarnya ke Iraq. Dalam serangan ini, 100,000 orang terbunuh di Zaura iaitu suatu bandar di Timur. Setelah itu mereka menyerang Kufah pula. Ketika itu muncullah Panji-panji (Hitam) dari Timur. Lantas ada satu pertanyaan, wahai Rasullulah, bagaimana kami dapat mengenalinya? Nabi SAW menjawab, Dia adalah dari keturunanku, perawakannya mirip kepada Bani Israel, seolah-olah wajahnya bercahaya-cahaya laksana bintang, pipi kanannya bertahi lalat hitam. Dia tampan orangnya, yang berusia 40 tahun. Dia akan didatangi oleh Wali-wali Abdal dari Syam, tokoh-tokoh Nujabat dari Mesir, Asoib dari Timur dan para pengikutnya."

9. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Sentiasa akan ada satu toifah dari kalangan umatku yang sanggup menzahirkan kebenaran. Mereka tidak dapat dirosakkan (dikalahkan) oleh orang-orang yang menentangnya, hinggalah datang perintah Allah (hari kiamat)."

10. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Dari Ibnu Masud RA, katanya, ketika kami berada di sisi Rasullulah SAW, tiba-tiba datang sekumpulan anak muda dari kalangan Bani Hasyim. Apabila terlihat mereka, maka kedua-dua mata banginda SAW dilinangi air mata dan wajah baginda berubah. Aku pun bertanya, Mengapakah kami melihat pada wajah Tuan sesuatu yang tidak kami sukai? Baginda menjawab, Kami Ahlul Bait telah Allah pilih untuk kami akhirat lebih dari dunia. Kaum kerabatku akan menerima bencana dari penyingkiran selepasku kelak sehinggalah datang suatu kaum dari Timur yang membawa bersama-sama mereka Panji-panji Hitam. Mereka meminta kebaikan tetapi tidak diberikannya, maka mereka pun berjuang dan beroleh kejayaan lalu diberikanlah apa yang mereka minta itu tetapi mereka tidak menerima sehinggalan mereka menyerahkannya kepada seorang lelaki dari kaum kerabatku yang akan memenuhkan bumi ini dengan keadilan seperti halnya bumi ini dipenuhi dengan kedurjanaan sebelumnya. Sesiapa yang sempat menemuinya, maka datangilah mereka itu, walaupun terpaksa merangkak di atas salji. Sesungguhnya dia adalah al-Mahdi." (Ibnu Majah)

11. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Daripada al-Hasan, bahawa Nabi SAW menyebut bala yang akan menimpa kaum keluarganya, hinggalah Allah mengutuskan Panji-panji Hitam dari Timur. Sesiapa yang menolongnya akan ditolong pula oleh Allah. Sesiapa yang menghinanya akan dihinakan pula oleh Allah, hinggalah mereka mendatangi seorang lelaki yang namanyna seperi nama aku. Mereka pun melantiknya memimpin mereka, maka Allah pun membantu dan menolongnya." (Nuaim bin Hammad)

12. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Akan datang Panji-panji Hitam dari Timur, seolah-olah hati mereka adalah kepingan-kepingan besi. Sesiapa mendengar tentang mereka, hendaklah datang kepada mereka dan berbaiatlah kepada mereka, sekalipun merangkak di atas salji." (Al-Hafiz Abu Naim)

13. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Akan keluar seorang lelaki dari seberang sungai yang dikatakan Al-Haris bin Harras, yang di hadapannya ada seorang lelaki yang dikatakan al-Mansur, dialah yang akan memudahkan urusan atau membela keluarga Nabi SAW seperti pihak Quraisy yang membela Rasulullah SAW. Wajib setiap mukmin menolongnya atau baginda bersabda, Wajib setiap orang mukmin menerimanya." (Abu Daud, an-NasaâI, al-Baihaqi & al-Husin)

14. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Sesungguhnya ketika zahir al-Mahdi, menyerulah malaikat dari atas kepalanya, Ini al-Mahdi Khalifah Allah, maka kamu ikutilah dia. Seluruh manusia tunduk dan patuh kepadanya dan mengecapi kasih sayangnya. Sesungguhnya al-Mahdi itu menguasai Timur dan Barat. Dan adalah yang berbaiat kepadanya di antara Rukun dan Maqam, yang pertama adalah sejumlah pasukan Badar (314 orang). Kemudian Abdal dari Syam mendatanginya, dikuti oleh Nujabak dari Mesir dan Asoib dari Timur. Setelah itu Allah mengutuskan kepadanya tentera dari Khurasan dengan Panji-panji Hitam dan mereka menuju ke Syam. Allah menutus kepadanya 3,000 malaikat dan ahli (Ashabul) Kahfi adalah antara pembantunya."

15. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Sesiapa yang berpegang (teguh) dengan sunnahku ketika umatku sedang rosak, baginya seratus pahala syahid." (Iman Muslim)

16. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Ada tiga orang adik-beradik yang saling berperang sesama sendiri berhampiran tempat simpanan Kaabah kamu. Ketiga-tiganya adalah anak seorang khalifah. Kemudian tidak seorang pun antara mereka yang menjadi khalifah. Kemudian muncullah Bendera Hitam dari arah Timur, lalu mereka membunuh kamu semua (yang sedang berperang saudara itu) dengan satu pembunuhan yang (sangat banyak) belum pernah berlaku sebelum ini oleh sesuatu kaum. Kemudia baginda menuturkan sesuatu yang tidak saya ingatinya. Kemudian baginda bersabda, apabila kamu semua melihatnya, hendaklah berbaiat kepadanya walaupun terpaksa merangkak di atas salji kerana dia adalah Khalifah Allah, iaitu al-Mahdi." (Ibnu Majah)

17. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Akan ada orang-orang yang keluar dari sebelah Timur, lalu mereka mempersiapkan segala urusan untuk al-Mahdi, yakin pemerintahnya." (Ibnu Majah)

18. Sabda Nabi SAW yang maksudnya, "Apabila keluar Panji-panji Hitam dari arah Khurasan, tidak akan ada sesuatu apa pun yang dapat menolaknya hinggalah dipacakkan di Ilya." (At-Tarmizi)

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon