Rabu, Mei 01, 2019

Ketahui Berapa Lama Umur Binatang Peliharaan Anda


Loading...

Bagi anda yang mempunyai haiwan peliharaan, kewujudan mereka merupakan sesuatu yang sangat bermakna kerana mampu memberikan ketenangan dan hiburan namun, tahukah anda berapa purata usia haiwan peliharaan yang kerap menjadi kesayangan kita semua?

Tikus belanda

Berikut adalah senarai purata usia 7 haiwan peliharaan yang kerap menjadi pilihan rakyat Malaysia.

1. Tikus belanda

Berbeza dengan tikus biasa, tikus belanda atau 'hamster' mempunyai tahap penjagaan yang mudah.

Tikus belanda mempunyai jangka hayat lebih pendek berbanding tikus biasa dengan anggaran dua ke tiga tahun dengan penjagaan yang baik.

Harus diingatkan, tikus belanda adalah haiwan nokturnal, jadi gangguan waktu tidurnya akan menyebabkannya kurang selesa.

2. Bengkarung

Bengkarung atau 'chameleon' merupakan salah satu haiwan yang cukup popular di kalangan peminat, berikutan rupanya yang unik.

Namun, chameleon adalah sejenis haiwan yang sensitif serta memerlukan penjagaan yang rapi serta memerlukan persekitaran tertentu.

Berikutan tahap sensitiviti yang agak tinggi, anggaran usia bengkarung tidak panjang dengan 2 ke 3 tahun dianggap normal.

Bengkarung jantan pula mempunyai jangka hayat lebih panjang berbanding bengkarung betina, menjadikannya lebih popular.

3. Arnab

Arnab senang dijaga tetapi sifatnya sensitif serta mudah terganggu namun, bagi individu yang memilih untuk membela arnab kerana kecomelannya, pastikan anda tahu arnab merupakan antara haiwan peliharaan yang panjang umur dengan anggaran 8 ke 12 tahun purata.

Jadi, pastikan tahap komitmen anda berada di tahap sepatutnya sebelum membela arnab.

4. Burung

Terlalu banyak spesies burung sebagai haiwan peliharaan yang ada, jadi jangka hayat burung sebagai haiwan peliharaan berbeza-beza.

Secara puratanya, burung dianggap sebagai haiwan peliharaan yang panjang umurnya, dengan anggaran 10 tahun ke atas adalah kebiasaan.

Bagi sesetengah spesies seperti burung kakak tua, ia dianggarkan mampu hidup sehingga 30 ke 50 tahun.

5. Kucing

Haiwan comel dan gebu ini terkenal dengan sifat degil dan manja yang tidak menentu.

Tidak mendengar arahan, suka buat hal sendiri namun mampu membuatkan pemiliknya riang, kucing yang tinggal di dalam rumah mempunyai jangka hayat lebih panjang berbanding kucing yang hidup di luar kerana perlindungan yang diperolehinya.

Purata jangka hayat kucing adalah sekitar 10 ke 15 tahun dengan penjagaan baik, dengan sesetengah kucing mampu mencapai usia 20 tahun.

6. Anjing

Setia dengan tuannya serta mampu menurut arahan dengan baik sekiranya dilatih, anjing mampu melakukan tugasan yang diberikan jauh berbeza dengan kucing.

Mempunyai banyak spesies berbeza, secara puratanya spesies anjing bersaiz kecil mempunyai jangka hayat lebih panjang berbanding spesies anjing yang besar.

Spesies kecil dikatakan mampu hidup selama berbelas tahun lamanya dan kebiasaannya, anjing mampu hidup di antara 6 ke 15 tahun.

7. Kura-kura

Kura-kura merupakan haiwan peliharaan paling sesuai bagi mereka yang tidak mampu memberikan banyak perhatian, makanannya juga senang disediakan hanya sayur dan daun.

Berikutan cara hidupnya yang perlahan serta kadar metabolisme rendah ditambah dengan proses hibernasi bagi sesetengah spesies, kura-kura mampu hidup lama dengan angka 50 tahun bukanlah sesuatu yang mengejutkan.

Jadi, pastikan anda turut sama melatih anak bagaimana untuk menjaga kura-kura.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon