Monday, May 13, 2019

'Rosmah Mansor Perdana Menteri Sebenar, Dia Mahu Semuanya'


Pada 4 Oktober 2018, Rosmah didakwa dengan 17 pertuduhan melibatkan wang haram di mana 12 dakwaan berkaitan deposit haram RM7,097,750 melalui 235 transaksi ke akaun Affin Bank antara 4 Disember 2013 dan 8 Jun 2017.

Rosmah Perdana Menteri

Manakala lima lagi pertuduhan kerana gagal mengisytihar jumlah RM7,097,750 yang sama kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri sebagai cukai pendapatan.

Pada 15 November 2018 pula, Rosmah didakwa dengan dua pertuduhan melibatkan rasuah.

Ketamakan Rosmah telah dibongkar oleh seorang bekas rakan niaga Najib, Deepak Jaikishan kepada Al Jazeera dalam satu temubual yang mula disiarkan sejak 9 Mei 2019.

Dalam temubualnya bersama wartawan sensasi Mary Ann Jolley untuk program 101 East, Deepak menyifatkan bahawa Rosmah adalah seorang Perdana Menteri 'de facto'.

Ini memberi makna Rosmah itu adalah Perdana Menteri 'sebenar', walaupun tidak dilantik secara rasmi oleh kerajaan.

"Mana-mana Menteri Kabinet yang menentang dan tidak bersetuju dengannya akan serta-merta dipecat. Boleh kata dialah Perdana Menteri 'de facto' kita," kata Deepak.

"Dia tamak, dia mahukan semuanya!"

Deepak memberitahu, peniaga dari serata dunia menghadiahkan barang kemas dan pelbagai barangan mewah kepada Rosmah sebagai pertukaran kepada kontrak pembangunan yang lumayan.

"Berlian, terutamanya yang mahal dan tidak ternilai adalah cara dia menyimpan duit.

"Ini satu cara mudah baginya untuk menyedut wang dan menyimpannya di tempat yang mudah.

"Mereka tidak pernah membayangkan akan kalah pada pilihan raya. Mereka tidak pernah membayangkan polis akan menggeledah rumah mereka," kata Deepak lagi.

Bukan setakat berlian, Deepak berkata, Rosmah dan Najib turut terlibat dalam macam-macam urusan perniagaan yang membolehkan mereka memiliki rumah, kereta, dan wang.

"Saya telah memberikan mereka sejumlah wang tunai, hartanah, kereta mewah dan semua ini diberikan di Malaysia atau di UK.

"Saya membeli kereta Bentley Flying Spur untuk Datin Rosmah dan sebuah rumah di Malaysia yang didaftarkan di bawah nama saudara kandung kepada Datuk Najib, iaitu Datuk Nazim, sebagai sebahagian daripada ganjaran," jelasnya lagi.

Saksikan video penuh berjudul 'Malaysia: Power and Corruption' di bawah.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:



sumber: says

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon