Wednesday, May 08, 2019

10 Manfaat Minyak Badam Untuk Kecantikan Anda Patut Amalkan


Selain jitu dengan kepelbagaian variasi nutrisi seperti Vitamin A, B dan E, khasiat dan manfaat minyak badam (almond) juga mengandungi asid lemak yang memiliki kemampuan untuk mengembalikan kelembapan serta keanjalan alami kulit.

Manfaat Minyak Badam

Berikut 10 fakta menakjubkan tentang minyak badam (almond) yang wajib kaum wanita ketahui, malah dipraktikkan selalu.

1. Katakan “TIDAK!” kepada Mata Panda

Atasi lingkaran hitam di sekitar kawasan mata dengan mengoleskan secara nipis minyak badam secara pusingan arah jam atau lawan arah jam di lokasi mata sebelum tidur pada malam hari secara teratur.

Berikan urutan ringan menggunakan jari manis dan biarkan ia semalaman, meresap dan menjalankan magisnya. Keesokannya, kulit di sekitar lingkaran mata, pasti akan terasa kenyal dan lebih terhidrat.

Tiada lagi mata panda atau mata ikan buntal, usah biarkan “daya penarik dari mata turun ke hati”, terjejas.

Sapukan minyak badam pada kadar yang kerap ya.

2. Wajah terlihat sentiasa awet muda

Salah satu fungsi minyak badam (almond) adalah untuk melancarkan peredaran darah kerana apabila minyak badam dioleskan pada wajah yang telah dibersihkan, ia dapat mengurangkan kerutan dan garis-garis sipi atau tegar penuaan yang biasanya muncul di sekitar mulut dan kawasan mata.

Usah benarkan, wajah anda tampak lebih “berusia” berbanding umur anda yang sebenar.

Pegang pada prinsip, ‘age is just a number’, anda pasti akan lebih mengukirkan senyuman tanpa segan-silu kerana tiada lagi garis-garis kedutan pada raut wajah. Bukankah begitu?

3. Tanggalkan cela solekan semudah ABC

Minyak badam (almond) juga dipercayai berfungsi sebagai pembersih solekan, sekali gus dapat menegangkan kulit yang kendur.

Oles minyak badam (almond) pada wajah terutama pada mata dan bibir, kemudian bersihkan sisa minyak dan kotoran dengan menggunakan kapas.

Ia pasti lebih bersih; usah biarkan saki-baki kotoran masih melekat pada roma wajah; oh tidak!

4. Ungkapkan “Selamat tinggal wahai kulit mati”

Atasi kulit yang terlihat kusam dengan perawatan skrub alami menggunakan minyak badam (almond).

Caranya, campur minyak badam dengan sesudu susu, sedikit perahan lemon dan sesudu gula kasar.

Oles ke seluruh permukaan kulit dan berikan urutan lembut dengan gerakan membulat agar kotoran dan sel kulit mati disingkir secara sempurna.

Biarkan tepekan itu selama beberapa saat sebelum dibilas dengan air suam.

5. Tidakkah anda mengidamkan rambut indah mengurai secara alami?

Bagi yang bermasalah rambut sarat dengan kepingan kelemumur dan habuk-habuk kulit kering, oleskan minyak badam (almond) pada helaian rambut dan kulit kepala dalam keadaan basah dan urut secara manja.

Usah terlalu banyak dan biarkan selama 15 minit, lalu bilas dengan syampu dan berbaldi air.

Umumnya kelemumur akan berkurangan selepas tiga kali rawatan. Bukan mitos, tapi fakta. Wajib cuba ya.

6. Pupur muka secara alami; bukan yang tipikal di farmasi

Minyak badam juga berfungsi sebagai pupur alami yang cukup praktikal. Caranya, tutup rambut yang telah dioleskan sedikit minyak badam (almond) dengan topi plastik (‘shower cap’) dan biarkan ia “berkahwin” selama beberapa saat.

Kemudian, bilas dengan air sejuk. Lakukan perawatan ini seminggu sekali untuk memperbaiki tekstur rambut.

7. Penyelamat bibir pecah atau ‘chapped lips’

Oleskan minyak badam (almond) pada bibir mungilmu setiap pagi, terutama sebelum anda memulakan sebarang solekan bibir agar bibir tidak pecah merekah dan kekal hidrat sentiasa.

Minyak badam juga dapat mencerahkan warna permukaan kulit bibir hinggakan bibir anda bakal terlihat lebih segar. Tidakkah anda ingin bibir yang merah menyala bak biji saga?

8. Kulit kepala tidak kemerahan dan menghalang iritasi

Cubalah, dengan menyapukan minyak badam (almond) pada kulit kepala dan sungguh pun anda menyarungkan hijab, perapian rambut, usahlah diabaikan.

9. Merawat tumit

Jika anda punya masalah kulit tumit merekah, kulit tangan dan kulit kaki kering, gunakan minyak badam. Usah biarkan ia melarat, belailah ia dengan sapuan secara nipis.

10. Meningkatkan daya ingatan

Mudah saja, hanya tambahkan minyak badam (almond) ke dalam susu Omega dan campur-baurkannya secara padu. Inshaa-Allah, memori anda bakal dipertingkatkan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: hijabista

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon