Saturday, December 09, 2017

Khasiat Badam Mengurangkan Kolesterol, Darah Tinggi dan Serangan Jantung


Satu kajian yang dijalankan di University of Toronto ke atas 27 orang pesakit yang mempunyai paras kolesterol yang tinggi menunjukkan pengambilan purata 74gm (2 genggam) Badam setiap hari selama sebulan telah berjaya menurunkan 9.4% paras kolesterol di dalam badan mereka.

Khasiat Badam Untuk Kolesterol

Nisbah LDL (kolesterol jahat), HDL (kolesterol baik) didapati menurun sebanyak 12%. Penurunan nisbah ini menunjukkan menurunnya risiko serangan jantung (cardiovascular).

Asid folik yang terdapat di dalam Badam dipercayai dapat menurunkan paras homocystein, iaitu sejenis asid amino yang boleh menyebabkan saluran darah menjadi sempit; dengan itu juga mengurangkan risiko penyakit jantung dan darah tinggi.

34.5gm Badam (segenggam) mengandungi 99mg magnesium (24.7% dari keperluan harian) serta 257mg kalium (potassium).

Magnesium berperanan melembutkan saluran darah dan dengan itu pengaliran darah, oksigen serta nutrient di dalam badan berjalan dengan elok.

Kajian menunjukkan kekurangan magnesium bukan sahaja boleh menyebabkan serangan jantung, tetapi kekurangan magnesium selepas serangan jantung boleh menyebabkan kecederaan (radikal bebas) pada jantung.

Kalium adalah penting untuk sistem transmisi saraf dan otot. Ia amat penting di dalam mengawal tekanan darah serta perjalanan jantung.

Pengawalan tekanan darah serta jantung menjadi lebih berkesan dengan badam kerana kandungan sodium yang rendah (hanya 0.3mg bagi setiap suku cawan badam).

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 8 Khasiat Badam Untuk Kesihatan Tubuh Dan Diet Sihat

sumber: ilham4u

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon