Wednesday, May 08, 2019

Caj RM5K Jika Mahu Cermin Kereta Gelap Sepenuhnya!


Pemilik kenderaan di Malaysia tidak perlu lagi risau dikenakan saman oleh pihak berkuasa sekiranya kadar ketelusan cahaya tampak atau cermin gelap kereta mereka melebih had yang ditetapkan, selepas Kementerian Pengangkutan menetapkan tiada lagi had bagi cermin gelap untuk semua kenderaan persendirian.

Kadar cermin gelap

Menurut menterinya, Anthony Loke Siew Fook, kelonggaran itu bagaimanapun, hanyalah untuk cermin kiri dan kanan penumpang serta belakang sahaja.

Sebelum ini, ketelusan cahaya tampak ditetapkan pada kadar 30 peratus seperti digariskan dalam Kaedah-Kaedah Kenderaan Motor (Larangan Mengenai Jenis-Jenis Kaca Tertentu) 1991.

Sehubungan itu, peraturan baharu menetapkan kadar ketelusan cahaya bagi cermin depan kenderaan pula adalah 70 peratus manakala bagi cermin sisi kiri dan kanan pemandu terikat pada 50 peratus.

"Cermin di belakang dan cermin penumpang tidak ada had, boleh gelap. Sebab ramai yang minta supaya di longgarkan untuk memberikan lebih gelap supaya boleh menahan haba dan sebagainya.

"Kita sudah mengambil pertimbangan itu tetapi kita tak boleh berkompromi untuk cermin depan dan untuk cermin pemandu sebab itu yang lebih penting dan itu (had) kita kekalkan sedia ada," kata beliau.

Beliau turut menegaskan, kebenaran itu hanya tertakluk untuk kenderaan motor milik persendirian sahaja.

Bagi kenderaan motor yang didaftar dan digunakan untuk pengangkutan awam dan barangan, kadar ketelusan cahaya tampak atau peratusan cahaya tampak tidak boleh kurang daripada 70 peratus.

Mana-mana individu boleh memohon untuk menggunakan cermin lebih gelap sama ada menerusi menggunakan lapisan filem atau penggunaan kaca lebih gelap yang menjadikan peraturan cahaya tampak adalah kurang, atas sebab khusus seperti faktor keselamatan atau kesihatan.

Tetapi, fi permohonan dan pemprosesan baharu sebanyak RM50 akan dikenakan ke atas setiap kelulusan menggunakan cermin yang lebih gelap bertujuan meningkatkan hasil kerajaan.

Cermin Gelap Penuh

Dalam pada itu, setiap permohonan bagi penggunaan cermin gelap sepenuhnya akan dikenakan bayaran RM5,000 dengan kelulusan untuk dua tahun dan perlu memohon semula dengan kadar caj sama selepas tamat sah laku itu.

Latar belakang kebanyakan mereka yang memohon atas faktor keselamatan adalah tan sri, datuk seri dan orang berkemampuan dan jika dikenakan bayaran, ia mampu memberi pendapatan kepada kerajaan.

Permohonan atas faktor kesihatan dikecualikan daripada bayaran tetapi perlu disahkan pakar kerubatan kerajaan.

Manakala pengecualian fi diberikan kepada permohonan atas faktor kesihatan yang disertakan dengan pengesahan bertulis pakar perubatan kerajaan sekiranya ada alahan atau penyakit kulit perlu elak cahaya matahari dan sebagainya dan akan diluluskan segera.

Peraturan baharu itu memberi tempoh sehingga 5 Ogos 2019 untuk pemilik kenderaan mengubahsuai filem penapisan tampak cahaya dan cermin gelap kereta masing masing.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: astroawani

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon