Saturday, May 11, 2019

Apa Itu Notis Perlucutan Hak Yang Dikenakan Terhadap Najb?


Dalam hantaran Facebook, Najib Razak berkongsi soalan yang dikatakan daripada seorang sahabat berkenaan notis pelucutan hak terhadapnya, isterinya Rosmah Mansor, tiga anak mereka dan 13 individu serta syarikat.

Apa itu Notis Perlucutan Hak
Notis Perlucutan Hak terhadap Najib-Rosmah.

Bekas perdana menteri itu berkata soalan itu memeningkan dan beliau tidak dapat menjawabnya.

"Ada seorang sahabat yang hantar soalan ini kepada saya tapi saya tak tahu bagaimana untuk jawab.

"(Soalannya berbunyi) DSN (Datuk Seri Najib) telah didakwa mahkamah menerima wang RM2.6b 1MDB. DSN telah didakwa mahkamah memulangkan wang RM2.6b 1MDB. Tetapi PH (Pakatan Harapan) nak lucut hak harta DSN dan keluarga yang PH tuduh dibeli dengan wang RM2.6b 1MDB yang telah dipulangkan.

"Macam mana ni?"

Artikel ini akan cuba membantu sahabat Najib tersebut dan juga pihak lain untuk lebih memahami isu yang diperkatakan itu.

Apa itu notis pelucutan hak?

Jabatan Peguam Negara telah memfailkan notis usul berhubung pelucutan hak terhadap ratusan barangan yang dirampas daripada Najib, Rosmah, dan 16 individu lain termasuk anak mereka Riza Aziz, Nor Ashman, dan Nooryana Najwa, serta ibu Jho Low, Goh Gaik Ewe.

Ia bagi merampas lebih RM18 juta dalam beberapa akaun bank, wang tunai RM537,000 dalam pelbagai mata wang, 263 beg tangan mewah, 14 jam tangan, 27 pasang kasut, 27 buah kenderaan model Nissan Urvan, dan rumah Goh di Pulau Pinang.

Notis usul sama turut difailkan terhadap Obyu Holdings Sdn Bhd, yang dikaitkan dengan rakan Najib, Bustari Yusof.

Adakah barangan itu dibeli dengan wang RM2.6 bilion?

Barangan tersebut disita untuk siasatan terhadap skandal 1MDB, tetapi pihak berkuasa belum mengesahkan sama ada ia berkaitan dengan wang RM2.6 bilion.

Bagaimanapun, harus dimaklumkan pertuduhan terhadap Najib bukan saja berkaitan isu RM2.6 bilion.

Dalam pertuduhan berkaitan 1MDB terhadapnya, Najib juga didakwa menyalahgunakan kuasa dan pengaruh dalam kerajaan dan 1MDB untuk mendapatkan habuan berjumlah RM60 juta, RM90.9 juta dan RM49.9 juta - secara berasingan - sebelum dan selepas beliau menerima dan "mengembalikan" wang RM2.6 bilion.

Adakah Najib memulangkan keseluruhan RM2.6 bilion?

Skandal RM2.6 bilion merujuk kepada AS$681 juta yang dipindah ke akaun bank peribadi Najib pada Mac dan April 2013.

Nilai jumlah tersebut pada masa itu ialah RM2.08 bilion, bagaimanapun ketika skandal itu muncul kali pertama pada 2015, kadar tukaran mata wang menunjukkan nilainya pada RM2.6 bilion.

Daripada AS$681 juta, Najib telah memulangkan AS$620 juta (RM2.03 bilion).

Dengan baki AS$61 juta itu, Najib didakwa mengagihkannya kepada lima penerima, iaitu Umno (RM20 juta); Umno Batu Kawan (RM100,000); Lim Soo Peng (RM246,000); ORB Solutions Sdn Bhd (RM2 Juta) dan Semarak Consortium Sdn Bhd (RM303,000).

Selepas diagihkan, baki RM162.4 juta kemudian didakwa dipindah ke salah satu akaun Ambanknya.

Apa kata Najib berkenaan barangan yang disita?

Najib mendakwa polis mengambil langkah pelucutan hak terhadap aset dengan jumlah keseluruhan RM711 juta itu kerana pemulangan barangan akan membuktikan dirinya tidak bersalah.

Beliau berkata tempoh maksimum setahun untuk penyitaan akan tamat dalam masa sepuluh hari, iaitu pada 18 Mei 2019, bermakna polis perlu memulangkan kembali barangan itu.

Najib sekali lagi mengatakan barangan itu ialah hadiah dan derma, antaranya daripada tetamu kehormat luar negara.

Siapa individu-individu, yayasan dan syarikat yang dinamakan itu selain Najib dan keluarganya?

1. Mohd Kyizzad Mesran

Tidak banyak yang diketahui tentang Mohd Kyizzad. Dia pernah berkhidmat di Jabatan Perdana Menteri di bahagian pengurusan aset.

2. Senijauhar Sdn Bhd

Senijauhar Sdn Bhd adalah sebuah syarikat yang mempunyai kaitan dengan Umno Johor.

Menurut Suruhanjaya Syarikat Malaysia, para pengarahnya adalah Pengerusi Umno Johor, Hasni Mohamad; ketua Umno Kluang, Jais Sarday, dan Adun Semarang, Samsolbari Jamali.

Ketika dihubungi, Hasni berkata syarikat itu ditubuhkan untuk menguruskan aset Umno Johor termasuk 27 kenderaan Nissan Urvan yang dirampas oleh pihak berkuasa tahun lalu. Van-van berkenaan digunakan oleh Skuad Sayang Wanita Umno negeri.

Katanya, syarikat itu masih belum menerima notis pelupusan hak untuk van-van berkenaan.

3. Aiman Ruslan

Tidak banyak yang diketahui mengenainya kecuali beliau pernah berkhidmat dengan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).

The Edge, yang memetik notis pelucuthakan, berkata kenderaan Nissan X-Trail 4WD yang didaftarkan atas nama wanita itu telah disita pada 13 Ogos 2018 dan tidak jelas bagaimana beliau dikaitkan dengan Najib.

4. Yayasan Rakyat 1Malaysia

Yayasan Rakyat 1Malaysia adalah yayasan yang dipengerusikan Najib yang menyenaraikan matlamatnya sebagai membantu rakyat Malaysia yang kurang bernasib baik melalui pendidikan dan sukan.

Mengikut notis pelucuthakan itu, RM6.87 juta dirampas dari yayasan itu pada 16 Ogos tahun 2018 lalu.

Wall Street Journal sebelum ini melaporkan bahawa Yayasan Rakyat 1Malaysia telah digunakan untuk menyalurkan sumbangan berjuta-juta ringgit daripada Kumpulan Genting sebagai balasan kepada 1MDB yang membeli aset kuasa kumpulan itu pada harga yang melambung.

Laporan itu berkata, ini adalah cara tidak langsung untuk 1MDB menyalurkan wang untuk digunakan pada pilihan raya umum ke-13.

5. Yayasan Semesta

Mengikut notis pelucuthakan itu, RM4,757.02 dirampas dari akaun bank Yayasan Semesta di Petaling Jaya pada 17 Januari tahun 2019.

Yayasan Semesta berdaftar di Petaling Jaya dan beroperasi dari sebuah masjid tempatan dan tidak jelas bagaimana yayasan ini dikaitkan dengan Najib.

6. Yayasan Mustika Kasih

Menurut notis pelucuthakan, sebanyak RM100,000 telah dirampas dari Yayasan Mustika Kasih pada 17 Januari tahun 2019.

Yayasan itu sebelum ini bekerjasama dengan kerajaan dan yayasan lain untuk membantu orang ramai untuk menunaikan umrah dan tidak jelas bagaimana yayasan ini dikaitkan dengan Najib.

7. Rembulan Kembara Sdn Bhd

Syarikat itu dahulunya dikenali sebagai Goldfin Group Sdn Bhd dan berpangkalan di Pulau Pinang.

Sebagai Goldfin Group, ia adalah antara beberapa syarikat swasta yang menyumbang kepada Dana Kesejahteraan Kanak-kanak Antarabangsa yang dilancarkan oleh Rosmah pada Februari 2013. Dana itu ditubuhkan berikutan lawatannya ke Gaza.

RM35,510 dirampas dari akaun bank Rembulan Kembara pada 11 Mac tahun 2019.

8. Goh Gaik Ewe

Goh adalah ibu ahli perniagaan Jho Low yang kini menjadi buruan. Banglo keluarga itu di Pulau Pinang adalah antara barangan yang disenaraikan dalam notis pelucuthakan dan RM852,515 juga dirampas dari akaunnya.

9. Ng Chong Hwa

Lebih dikenali sebagai Roger Ng, bekas ahli perbankan Goldman Sachs yang juga sekutu Jho Low yang telah diekstradisi ke Amerika Syarikat untuk menghadapi tuduhan pengubahan wang haram.

RM1.45 juta telah dirampas dari akaun banknya pada 11 Mac tahun 2019.

10. Lim Hwee Bin

Lim adalah isteri Ng dan menurut Bloomberg, penyiasat sedang menyiasat pemindahan AS$17.5 juta kepadanya, sejurus selepas penjualan bon 1MDB pada Mei 2012 dan RM429,234 yang disita berjaya dirampas dari akaunnya pada tahun 2019.

11. Kee Kok Thiam

Menurut The Edge, Kee telah ditugaskan oleh Ketua Pegawai Eksekutif SRC International Nik Faisal Ariff Kamil untuk memasukkan wang tunai ke dalam akaun AmBank Najib.

Beliau juga dihubungi oleh Jho Low untuk membantu mengatur layanan VIP untuk Nawaf Obaid, adik kepada Tarek Obaid dari PetroSaudi International dan RM1.52 juta telah dirampas dari akaunnya pada 11 Mac tahun 2019.

12. Tan Vern Tact

Tan adalah pengarah eksekutif di Utama Banking Group Bhd (UBG) dan pengarah bukan eksekutif di Loh & Loh dan Putrajaya Perdana.

Syarikat-syarikat ini dikaitkan dengan Jho Low dan RM6.44 juta dirampas dari akaunnya pada 11 Mac tahun 2019.

13. Geh Choh Hun

Geh adalah orang kepercayaan Low. Beliau mempengerusikan Kelab Kebajikan 1Malaysia Pulau Pinang, yang aktif dalam menganjurkan makan malam dan mengagihkan sumbangan wang tunai kepada beberapa pertubuhan, termasuk NGO dan tiga kumpulan media tempatan Cina, semasa pilihan raya umum 2013.

RM133,388 telah dirampas dari akaunnya pada 11 Mac tahun 2019.

14: Obyu Holding Sdn Bhd

Obyu Holdings dimiliki oleh Bustari Yusof, adik bekas menteri kerja raya, Fadillah Yusof. Bustari adalah orang kepercayaan rapat Najib.

Menurut Bernama, AGC sedang berusaha untuk menyita dari Obyu Holdings sebanyak 11,990 unit barang kemas, jam tangan 401 utas dan 16 unit aksesori jam tangan, cermin mata 234 unit dan 306 beg tangan serta wang tunai berjumlah RM114,164,393.44 dalam pelbagai denominasi.

Semakan di mahkamah mendapati kes berkenaan telah dibawa di hadapan Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Jenayah.

Bagaimanapun, tarikh kes itu akan didengar di mahkamah mana belum ditetapkan lagi.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

3 comments

  1. PENIPU betul si PEGUAM PENDATANG PARIA rasis DAPembunuh/hindrafHOMO/TAMIL EELAM HARAM JADAH ni!!! Jadi kalau mcm. tu, POLIS/SPRM pi SERBU dan SITA semua HARTA kat semua INDIVIDU terutamanya si PENYAMUN2/PEROMPAK2/PERASUAH2 mahathir PARIA KERALA anak beranak/anwaq HOMO jijik-daim HOMO dan TUAN2 guan eng/DAP bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael depa, utk. suruh depa BUKTIkan mana dpt. DUIT depa yg. $berBILLION oi?!!!!!!!!!!!!!!!! Maka, CELAKA betul PENIPUAN ni!!!! Lihat blog BANGKAI ANJING DAPembunuh ni di –

    1. https://www.milosuam.net/2019/05/najib-dan-rosmah-boleh-dapat-kembali.html#axzz5nQ88nNzT

    Najib dan Rosmah boleh dapat kembali harta dirampas jika berjaya buktikan ia diperoleh secara halal

    09 May 2019;

    Si PENDATANG2 PARIA DAPembunuh, si PEGUAM NEGARA PARIA dan KETUA POLIS KOMERSIAL PARIA HARAM JADAH PENIPU tu mmg. dah mengANJINGkan habis2an, UNDG2 PERLEMBAGAAN/NEGARA, kita, mcm. TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA kami ni KEPALA2 BAPA si PENDATANG2 PARIA HARAM JADAH ni punya!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SEBENAQnya, pemimpin AGUNG Orang ASAL Islam/Melayu kita, mantan PM/PRESIDEN UMNO amat GEMILANG kami, YAM Orang Kaya Indera Syahbandar-ke 11 PAHANG, YAB DS Mohd. Najib ibni Tun Abd. Razak terCINTA kita, keturunan Almarhum DYMM Sultan Hasanuddin dr. EMPAYAR Melayu BUGIS Sulawesi amat GEMILANG kita, yg. MENENTANG Penjajah Belanda/Zionis KEPARAT, di KEPULAUAN MELAYU, pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni, dan seluruh keluarga YAB DS Najib ini, mahu diROMPAK $berBILLION habis2an, termsk. HARTANAH mereka, dgn. amat KEJAM dan JIJIK, melalui MO PENIPU pelucutkan hak HARAM JADAH, dahlah tu dlm. kes SIVIL, bukan JENAYAH - SETELAH rejim PH bangkai ANJING sdg. KETAKUTAN akibat wang UMNO sbnyk. hampir $45 JUTA serta $400 JUTA aset dan wang peribadi YAB DS Najib dan keluarga, telah LESAP semasa SERBUAN2 HARAM tanpa ikut SOP, dgn. amat JIJIK oleh KETUA POLIS Komersial PARIA haram jadah dan REJIM PH bangkai ANJING tu!! Sdgkan TAK dak BUKTI lansung pun segala HARTA dan WANG YAB DS Najib dan KELUARGA, serta WANG UMNO ni berkaitan IMDB, yg. makin diBUKTIkan di MAHKAMAH!!!!

    Kat BARAT pun TAK pernah, pemimpin2 negara dr. ORANG ASAL depa diROMPAK sewenangnya mcm. ni, apalagi oleh GENG PENDATANG SAMSENG rasis HARAM JADAH mcm. si puaka2 DAPembunuh bangkai ANJING homo jijik ZIONIS ISrael ni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MAMPOS lu PENGGANAS/PENJAJAH/PERASUAH/PENYANGAK/PENIPU DAP bangkai ANJING homo JIJIK rasis Zionis ISrael!!!!!! Lihat di -

    2. 5. https://www.malaysia-today.net/2016/12/05/the-worlds-biggest-media-conspiracy-by-george-soros-clare-rewcastle-and-dr-mahathir-to-destroy-najib-1mdb-and-kadem-al-qubaisi/

    The world’s biggest media conspiracy by George Soros, Clare Rewcastle and Dr. Mahathir to destroy Najib, 1MDB and Kadem Al Qubaisi

    By THE THIRD FORCE

    Malaysia Today
    Last updated Dec 9, 2016;

    3. https://www.malaysia-today.net/2019/05/08/it-seems-the-police-lost-rm400-million-worth-of-valuables/

    It seems the police lost RM400 million worth of valuables

    By Raja Petra Kamarudin

    Malaysia Today
    Last updated May 8, 2019;

    4. http://taipingmali.blogspot.com/2019/05/zalim.html

    Zalim

    Sumber: YAB DS Mohd Najib Tun Abd. Razak

    Taiping Mali blogspot com
    8 Mei 2019;

    5. https://mykmu.net/2019/05/08/rampasan-aset-najib-kenapa-tiada-pendakwaan-hanya-pelucuthakkan/

    Rampasan aset Najib ; Kenapa tiada pendakwaan hanya pelucuthakkan?

    Oleh RHG

    MYKMU net
    May 8, 2019; dan di

    6. http://anotherbrickinwall.blogspot.com/2019/05/black-thursday-face-saving-for-police.html

    Black Thursday: Face saving for police, More AG drama at SRC trial

    Another Brick in Wall blogspot com
    May 09, 2019.


    ReplyDelete
  2. Ini si mahathir PARIA KERALA, 'hero' PEROMPAK/PERASUAH tu! Bila POLIS/SPRM bangkai ANJING nak SITA semau HARTA ni oi?!!! Lihat di -

    https://troopersantidapclub.blogspot.com/2016/09/mahathir-dan-kekayaan-yang-disembunyikan.html

    ANTI-DAP CLUB blogspot com

    MAHATHIR DAN KEKAYAAN YANG DISEMBUNYIKAN....!!!

    Satu kelebihan Mahahtir dan Daim, ialah kelicikan mereka dalam menyembunyikan kekayaan mereka. Barangkali inilah sebabnya Mahathir masih bertahan sedangkan Suharto telah pun jatuh. Bagi mereka yang hampir dengan Mahahtir dan keluarganya, mereka tidak dapat lari daripada merasa kagum atau hairan dengan kekayaan Mahathir. Bagi mereka yangtidak peka dengan penyelewengan Mahathir mereka akan rasa kagum dengan kekayaannya.

    Tetapi mereka yang peka dengan keadaan sebenar akan tentu hairan bagaimana dia boleh menjadi begitu kaya.

    Di antara harta milik Mahathir ialarumah-rumah mewah yang terdapat di berbagai tempat. Sebagai contoh, sesiapa yang berada di tol plaza Sg. Besi dapat melihat sebuah bungalo besar yang terletak di atas banjaran bukit di The Mines. Ini adalah satu dari rumahnya. Dia juga memiliki sebuah rumah di Subang yang dibina oleh Rin Kei Meng. Selain ini, terdapat juga sebuah lagi rumahnya di Langkawi yang dibina oleh Ting Phek Khing, sebuah lagi di Country Height (kini diduduki Mirzan) dan yang terbaru ialah di Bukti Tinggi. Rumah di Bukti Tinggi ini dibangunkan oleh Vincent Tan dengan harga RM21 juta.

    Selain itu, Mahathir juga memiliki rumah-rumah lain di luar negara.Ini termasuklah sebuah mahligai di London yang dibeli menggunakan nama Daim, sebuah di Vancouver yang dibeli menggunakan nama Mirzan, sebuah lagi di Florida di atas namanya sendiri. Mahathir juga memiliki sebuah ladang (ranch) di Argentina.

    Satu peristiwa yang mendedahkan kekayaan Mahathir ialah apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim mengetahui mengenai tindakan Daim memindahkan RM1 bilion ke akaun di sebuah bank Switzerland sebelum Malaysia mengenakan kawalan ke atas ringgit. Anwar telah melaporkan mengenai hal ini kepada Mahathir. Tetapi Mahahtir hanya mendiamkan hal ini. Hanya selepas itu baru Anwar ketahui bahawa rupanya akaun itu adalah akaun bersama Mahathir dan Daim. Patutlah Mahathir dan Daim mahadiam mengenai pemindahan wang ini.

    Persoalan yang rakyat berhak ketahui ialah dari manakah Mahathir memperolehi kekayaan yang sebegini banyak? Gajinya sebagai Perdana Menteri tidak sampai RM30,000 sebulan. Sekiranya dia tidak membelanjakan sesen dari wang ini dia akan mengumpul RM360,000 setahun. Dalam masa sepuluh tahun ini menjadi RM3.6 juta. Ini bererti dalam 17 tahun dia menjadi Perdana Menteri gaji terkumpulnya tidak akan melebihi RM6.12 juta. Ini bererti kalau diharapkan pada gajinya sahaja, Mahathir tidak mampu membayar kos pembinaan rumahnya di Bukti Tinggi. Apatah lagi untuk membeli rumah-rumah lain, termasuk di London, Florida, Vancouver dan Argentina. Dari manakah datangnya wang yang sebegini banyak? Di sinilah kita dapat melihat kelicikan Mahathir. Dia menggunakan berbagai proksi untuk memegang kekayaannya. Di antara proksinya yang paling penting ialah anak-anaknya dan Daim Zainuddin. Daim pula akan menggunakan proksi untuk memegang kepentingannya. Amalan Daim ialah tidak memegang lebih dari 10% saham mana-mana syarikat di atas namanya sendiri. Sebahagian besar kekayaannya dan Mahathir dipegang oleh proksi seperti Halim Saad, Allahyarham Tan Sri Yahya Ahmad, Kadir Jasin , Ting Phek Khing, Eric Chia, Vincent Tan, anak-anak Taib Mahmud dan lain-lain lagi. Dengan ini mereka memastikan kekayaan sebenar mereka tesembunyi dari pengetahun rakyat…….

    ReplyDelete
  3. Dan bila juga POLIS nak SITA semua HARTA2 PEROMPAK/PERASUAH anwar HOMO-guan eng/kit siang BANGKAI2 ANJING DAP homo jijik ZIONIS ISrael ni, serta TOKEY2 CINA depa ni oi?!! Lihat di -

    1. https://www.malaysia-today.net/2019/04/08/penang-undersea-tunnel-corruption-scandal-tommy-thomas-is-proving-to-be-a-bigger-crook-than-guan-eng/

    Penang Undersea Tunnel Corruption Scandal: Tommy Thomas is proving to be a bigger crook than Guan Eng

    By Raja Petra Kamarudin

    Malaysia Today
    Last updated Apr 8, 2019;

    2. https://www.malaysia-today.net/2019/04/15/what-about-the-rm400-billion-that-malaysia-lost-since-1980/

    What about the RM400 billion that Malaysia lost since 1980?

    By Raja Petra Kamarudin

    Malaysia Today
    Last updated Apr 15, 2019;

    3. https://www.malaysia-today.net/2017/10/13/mahathirs-rm160-billion-banking-empire/

    Mahathir’s RM160 billion banking empire

    Raja Petra Kamaruddin

    Malaysia Today
    Oct 20, 2017;

    4. https://journal-neo.org/2018/09/02/washington-post-covers-up-us-meddling-in-malaysia/

    Washington Post Covers Up US Meddling in Malaysia

    Tony Cartalucci

    New Eastern Outlook
    02.09.18;

    5. https://williamblum.org/chapters/rogue-state/trojan-horse-the-national-endowment-for-democracy

    Trojan Horse: The National Endowment for Democracy: This is a chapter from Rogue State: A Guide to the World’s Only Superpower

    by William Blum;

    6. http://landdestroyer.blogspot.com/2015/08/us-vs-china-us-mobs-seek-to-overthrow.html

    US vs China: US-Backed Mobs Seek to Overthrow Malaysian Government

    Tony Cartalucci

    Land Destroyer
    August 24, 2015;

    7. https://www.malaysia-today.net/2019/04/13/now-lets-talk-about-pkrs-funder-john-soh

    Now let’s talk about PKR’s funder, John Soh

    By Raja Petra Kamaruddin

    Malaysia Today
    Last updated Apr 13, 2019;dan di

    8. https://www.malaysia-today.net/2019/04/28/robert-kuoks-brother-was-a-communist-terrorist/

    Robert Kuok’s brother was a Communist Terrorist

    By Raja Petra Kamarudin
    Last updated Apr 28, 2019.


    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon