Selasa, April 23, 2019

Kajian Membuktikan Individu Kesepian Akan Berdiri Jauh Dari Pasangannya


Loading...

Satu kajian yang diterbitkan oleh Universiti Chicago pada September 2018, melaporkan bahawa seseorang yang merasa sunyi dan kesepian akan melakukan satu perkara yang tidak disedari secara automatik - beliau akan berdiri, duduk atau menjarakkan diri dari padangan, rakan dan ahli keluarga.

Wanita Kesepian

Ini kerana mereka yang sunyi secara psikologinya, mempunyai 'ruang lingkungan peribadi' yang jauh lebih besar berbanding orang lain, tak kiralah sama ada individu tersebut sudah berkahwin atau tidak, apa jantinanya, faktor tahap kebimbangan dan faktor tahap kemurungan individu tersebut.

Kajian yang dijalankan melibatkan 600 orang individu lelaki dan wanita menunjukkan satu perkara yang konsisten iaitu mereka yang kesunyian, akan meletakkan jarak dua kali ganda di antara dia dengan orang yang lebih intim dengannya.

Kajian pertama berjaya mengaitkan kesunyian dengan jarak fizikal

Laporan tersebut menyifatkan kajian yang dijalankan adalah pertama kali dapat dilihat wujud hubungan jarak individu dengan tahap kesunyian seseorang.

Diramalkan hasil kajian ini dapat membantu pihak perubatan, khasnya pakar psikologi dalam meramal tahap kesunyian seseorang dengan lebih baik serta dapat membantu dalam mengenalpasti individu yang bermasalah sunyi.

Kajian tersebut juga mendapati walaupun seseorang individu itu diberikan interaksi sosial pada kadar yang lebih tinggi, jarak mereka dengan individu seperti pasangan mereka tetap tidak berubah.

Penyelidik berpendapat, fenomena ini wujud disebabkan rasa sunyi seseorang individu sebenarnya berpunca daripada perbezaan dalam hidupnya sendiri.

Faktor 'apa yang dia ada' yang berbeza dengan 'apa yang dia sebenarnya mahukan' dikatakan menjadi punca sebenar seseorang itu merasa perasaan sunyi.

Rasa sunyi juga dikatakan mampu berlaku pada mana-mana individu, tatkala dia berada dalam kumpulan manusia ataupun sudah pun berkahwin dan bahagia dengan perkahwinannya.

Kesunyian perlu ditangani dengan segera

Penemuan terbaru ini selari dengan model 'evolusi kesunyian' yang dikeluarkan oleh Dr. Stephanie Cacipppo, pakar dalam psikologi Universiti Chicago.

Dalam kajian yang dijalankan Dr. Cacippo, beliau mendapati rasa sunyi sebenarnya memainkan peranan yang besar pada seseorang sehingga mampu mempengaruhi tahap fizikal individu, keupayaan untuk tidur dan juga faktor kematian mengejut lebih awal.

Model yang diperkenalkan Dr. Cacippo mendapati walaupun rasa sunyi seseorang akan menyebabkan dia mahu berusaha mendekatkan diri dengan orang lain, secara nalurinya individu tersebut akan bertindak menjauhkan diri mereka tanpa sedar.

Atas sebab itulah, dua kajian berkenaan kesunyian ini dirasakan amat penting dalam mendidik lebih ramai individu berkenaan isu ini.

Ketika ini penyelidik sedang dalam peringkat memperkenalkan hasil kajian mereka kepada National Institutes of Health, bagi mempercepatkan pengenalan program yang dapat mengenalpasti individu yang mengalami masalah kesunyian lebih awal.

Jadi, mulai hari ini perhatikan pasangan anda. Lihat jarak yang diletakkan di antara dia dan anda.

Sekiranya wujud jarak besar yang tidak disengajakan setiap kali, besar kemungkinan pasangan anda sebenarnya seorang yang sentiasa merasa sunyi, walaupun anda ada di sebelahnya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon