Friday, April 26, 2019

20 Syarikat Penerbangan Paling Selamat 2019


Satu-satunya laman web penarafan keselamatan dan produk di dunia, AirlineRatings.com, telah mengumumkan Qantas sebagai syarikat penerbangan paling selamat untuk tahun 2019.

AirlineRatings juga telah mengumumkan 20 syarikat penerbangan utama paling selamat dan 10 syarikat penerbangan tambang murah paling selamat daripada 405 syarikat penerbangan yang dipantau.

Syarikat Penerbangan Paling Selamat

Syarikat Penerbangan Paling Selamat

Mengikut susunan abjad syarikat-syarikat tersebut adalah:
  1. Air New Zealand
  2. Alaska Airlines
  3. All Nippon Airways
  4. American Airlines
  5. Austrian Airlines
  6. British Airways
  7. Cathay Pacific Airways
  8. Emirates
  9. EVA Air
  10. Finnair
  11. Hawaiian Airlines
  12. KLM
  13. Lufthansa
  14. Qantas
  15. Qatar Airways
  16. Scandinavian Airline System
  17. Singapore Airlines
  18. Swiss Airlines
  19. United Airlines
  20. Kumpulan syarikat penerbangan Virgin (Atlantik dan Australia)

Syarikat-syarikat penerbangan ini berada pada kedudukan depan dalam industri dan berada di barisan hadapan dari segi keselamatan, inovasi dan reka bentuk serta pelancaran pesawat baharu, kata Ketua Pengarang AirlineRatings, Geoffrey Thomas.

Sebagai contoh, Qantas dari Australia telah diiktiraf oleh Persatuan Piawaian Pengiklanan Britain dalam satu kes ujian pada tahun 2008 sebagai syarikat penerbangan paling berpengalaman di dunia.

Ia adalah sesuatu yang luar biasa bahawa Qantas telah menjadi syarikat penerbangan utama di hampir kesemua kemajuan keselamatan operasi dalam tempoh 60 tahun yang lalu dan tidak mempunyai sebarang insiden kematian di dalam era kapal terbang jet.

Akan tetapi, Qantas tidak bersendirian kerana syarikat penerbangan yang sudah lama wujud seperti Hawaiian dan Finnair juga mempunyai rekod yang sempurna di dalam era kapal terbang jet.

Sebagai respon kepada kepentingan awam, editor-editor AirlineRatings juga telah mengenalpasti 10 syarikat penerbangan tambang murah paling selamat di dunia.

Mengikut susunan abjad ia adalah:
  1. Flybe
  2. Frontier
  3. HK Express
  4. Jetblue
  5. Jetstar Australia/Asia
  6. Thomas Cook
  7. Volaris
  8. Vueling
  9. Westjet
  10. Wizz

Dalam membuat pemilihan mereka, AirlineRatings telah mengambil kira pelbagai faktor kritikal termasuk; audit dari badan-badan pentadbiran dan persatuan-persatuan peneraju penerbangan; audit kerajaan; rekod kemalangan dan insiden serius syarikat penerbangan, hayat armada dan keuntungan.

AirlineRatings juga mengumumkan penarafan mereka yang paling rendah bagi syarikat penerbangan (satu bintang dan dua bintang) iaitu:
  1. Ariana Afghan Airlines
  2. Bluewing Airlines
  3. Kam Air
  4. Tara Air
  5. Trigana Air Service

Cara Penilaian

AirlineRatings menilai 405 buah syarikat penerbangan yang dibuat dengan penarafan paling tinggi, tujuh bintang.

Data diperolehi daripada berjuta-juta penumpang semua negara dan telah menjadi standard industri untuk penarafan keselamatan dan produk.

Pasukan pengarang AirlineRatings terdiri daripada individu paling berpengalaman di dunia yang memenangi 50 anugerah dan menerbitkan 28 buku industri.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mstar

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon