Saturday, April 27, 2019

Sambutan Hari Tapir Sedunia, Haiwan Yang Hampir Pupus


Sambutan Hari Tapir Sedunia, World Tapir Day disambut pada 27 April setiap tahun bertujuan untuk meningkatkan kesedaran masyarakat tentang ancaman kepupusan spesies ini termasuk Tapir Malaya kerana populasi Tapir Malaya (Tapirus Indicus) kian kritikal kesan dari aktiviti pembangunan yang pesat dan bilangannya terus merosot.

Gambar Tapir

Pada Disember tahun 2015 lepas, kerajaan Malaysia telah meminjamkan dua ekor Tapir Malaya kepada Kerajaan Jepun untuk tempoh 10 tahun menerusi Program Konservasi Tapir Malaya dan hasil program tersebut, seekor tapir jantan telah dilahirkan pada 14 Mac 2016 di Nagasaki Biopark, Jepun.

Tapir Malaya juga dikenali sebagai Badak Lampong, Tenuk atau Cipan merupakan spesis tapir terbesar di dunia dan spesis ini boleh didapati di Kemboja, Myanmar, Thailand, Malaysia dan Indonesia.

Punca tapir hampir pupus

Jika menyebut soal tapir, umum sebelum ini mungkin hanya mendengar berita mengenai mamalia hitam putih itu yang kerap mati akibat dilanggar kenderaan.

Namun, tidak ramai menyedari haiwan dikenali sebagai Tapir Malaya itu hakikatnya tergolong daripada kumpulan spesies yang kian pupus berikutan jumlahnya hanya antara 1,200 hingga 1,500 ekor di seluruh Semenanjung ketika ini.

Spesies paling besar dalam keluarga tapir itu memiliki purata berat badan antara 300 hingga mencecah 540 kilogram (kg) dan satu-satunya versi yang memiliki warna berbelang apabila dewasa.

Haiwan Dilindungi

Tapir tidak tergolong sebagai haiwan yang diburu secara haram namun sudah dikelaskan sebagai spesies yang dilindungi sepenuhnya di dalam Jadual Kedua Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 (Akta 716).

Mamalia itu berperanan penting dalam ekosistem sebagai ejen penyebaran biji benih di dalam hutan tempatan.

Tenuk Malaysia

Tapir (Tenuk) Malaysia (Tapirus indicus), merupakan tapir terbesar di dunia dan hanya spesies tapirinilah satu-satunya berasal dari Asia. Nama saintifiknya berasal dari Hindia Timur yang bermaksud habitat semula jadi spesies.

Tapir Malaysia menetap di Asia Tenggara khususnya Malaysia, selatan dan bahagian tengah Sumatera (Indonesia), Myanmar (latitud selatan pada titik 18° U) dan Thailand (sepanjang sempadan barat hinggalah ke selatan sempadan Thailand-Malaysia.

Selain itu tapir turut kelihatan di kawasan selatan Kemboja dan Vietnam walaupun tiada pengesahan dibuat dan mungkin juga terdapat di Laos.

Tapir Malaysia hanya tinggal di kawasan pergunungan terpencil dan habitat asalnya sudah pupus akibat pemburuan manusia dan pembangunan.

Corak

Haiwan ini mudah dikenali berdasarkan coraknya iaitu putih dan hitam. Warna putih menyaluti dari bahagian bahu hinggalah ke bahagian punggung. Manakala selebihnya berwarna hitam kecuali hujung telinga di mana sepunya dengan spesies tenuk yang lain yang berwarna putih.

Corak sebegini amat berguna sebagai penyamaran di mana corak tersebut membuatkan ia sukar dikenalpasti sebagai tapir dan pemangsa mungkin mengecamnya sebagai batu yang besar lebih-lebih lagi jika tapir ini duduk telentang untuk berehat mahupun tidur.

Kitaran hidup

Musim mengawan berlaku pada bulan April hingga Jun. Tempoh kehamilan Tapir Malaysia ialah kira-kira 390 hingga 403 hari (lebih kurang 13 bulan), di mana anak pertamanya mempunyai berat sekitar 15 paun (6.8 kg).

Kebiasannya tapir betina akan melahirkan anaknya dengan purata 2 tahun sekali. Tapir Malaysia merupakan tenuk terbesar ketika lahir dan membesar lebih cepat berbanding spesies tapir yang lain.

Ketika muda, tapir ini tinggal bersama ibunya selama 6 hingga 8 bulan. Sama seperti spesies tapirmuda yang lain, tapir ini mempunyai bulu berwarna perang dengan bejalur putih dan berbintik-bintik di mana corak ni membolehkan mereka untuk berssembunyi dengan berkesan ketika berada di kawasan hutan yang kelihatan bertelau-telau cahayanya.

Perubahan warna tapir muda kepada perwarnaan tapir dewasa berlaku antara 4 hingga 7 bulan selepas lahir. Tempoh bercerai susu pula berlaku ketika berumur 6 hingga 8 bulan.

Tempoh kematangannya kira-kira 2.5 hingga 3.5 tahun. Tapir Malaysia mampu hidup lebih 30 tahun sama ada hidup dalam kurungan ataupun hidup liar.

Tingkah laku

Tapir Malaysia merupakan haiwan yang suka bersendirian dan mempertahankan kawasan daratan yang luas sebagai wilayahnya walaupun sebenarnya kawasan tersebut pernah dijajah oleh tenuk lain.

Tapir menandakan kawasan wilayahnya dengan mengencing atas tumbuh-tumbuhan terutama batang pokok dan biasanya meredah di kawasan semak.

Tapir ini merupakan haiwan vegetarian, makan pucuk yang lembut serta daun lebih daripada 115 spesies tumbuh-tumbuhan (terutama sekali 30 spesies yang diminatinya), bergerak perlahan meredah hutan dan berjenti sejenak untuk makan serta mengambil perhatian terhadap bau jejak yang ditinggalkan oleh tenuk lain di kawasan ini.

Bagaimanapun, apabila diancam atau takut, tapir mampu berlari pantas meskipun berbadan besar dan juga mempertahankan dirinya dengan cengkaman kuat serta gigi yang tajam. Tapir Malaysia berkomunikasi melalui decitan dan siulan.

Kebiasannya tapir ini lebih suka tinggal berhampiran sungai dan sering membersihkan diri dan berenang serta mempunyai kemampuan untuk memanjat cerun yang curam.

Tapir ini hanya aktif pada waktu malam walaupun tidak tergolong dalam kumpulan haiwan nokturnal. Selain itu, tapir lebih cenderung untuk makan selepas matahari terbenam atau sebelum matahari terbit dan semestinya makan sekejap pada tengah malam. Kelakuan sebegini tergolong sebagai haiwan krekuspul.

Variasi Brevetianus

Sebilangan kecil Tapir Malaysia melanistik telah dikenalpasti dengan seluruh badannya berwarna hitam. Pada tahun 1924, tapir terbabit telah dihantar ke Zoo Rotterdam, Belanda dan diklasifikasikan sebagai subspesies yang dikenali sebagai Tapirus indicus var. brevetianus selepas ditemui oleh Kapten K. Brevet.

Pada tahun 2000, dua ekor tapir melastik telah dikenalpasti ketika sedang membuat kajian tentang harimau di Hutan Simpan Jerangau di Malaysia.

Kemunculan variasi ini mungkin disebabkan oleh keabnomalan genetik di mana kejadian ini serupa dengan kemunculan harimau kumbang di dalam kawasan populasi jaguar bintik. Bagaimanapun, maklumat tentang brevetianus masih kurang.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon