Thursday, April 25, 2019

Muhammad Azeem, Raja Pecut Malaysia Dalam Pembikinan


Larian seorang pelajar, Muhammad Azeem Mohd Fahmi, yang menyertai acara 100 meter di Kejohanan Majlis Sukan Sekolah Malaysia 2019 (MSSM) menjadi bualan hangat netizen di laman Facebook, menerusi video yang dimuat naik Team Malaysia, kerana larian remaja berusia 15 tahun itu cukup pantas meninggalkan peserta lain.

Muhammad Azeem Raja Pecut
Muhammad Azeem.

Atlet muda berasal dari Perak itu berjaya mencatatkan larian 10.63 saat dan kita berharap bakat Muhammad Azeem dapat digilap dan tidak dibazirkan.

Nama atlet muda tersebut sebenarnya tidak asing lagi di dunia pecut kerana sebelum ini, Mohammad Azeem telah memecahkan dua rekod temasya pada Kejohanan Olahraga Remaja Asia Tenggara 2019 di Kompleks Sukan Ilagan di Bandar Ilagan, Filipina pada 3 Mac 2019 lalu.

Digelar "Putera Pecut" ASEAN, Mohammad Azeem meraih pingat emas acara 100 meter dengan mencatat rekod kejohanan iaitu 10.63s, sekali gus catatan terbaharu kebangsaan di bawah 15 tahun.

Usain Bolt Malaysia

Kementerian Belia dan Sukan (KBS) memberi jaminan bahawa atlet pecut muda negara, Muhammad Azeem Mohd Fahmi atau 'Usain Bolt Malaysia' tidak hanya akan menjadi jaguh kampung.

Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata, pihaknya telah mengarahkan Majlis Sukan Negara (MSN) dan Institut Sukan Negara (ISN) untuk mencari peluang termasuk menghantar Muhammad Azeem menyertai program latihan di peringkat antarabangsa.

“Usain Bolt Malaysia ini sangat berbakat saya telah mengarahkan pihak MSN dan ISN untuk memberikan bantuan secukupnya untuk melatih beliau bukan sahaja untuk bawah 14 dan 15 tahun, tetapi untuk tempoh 5 hingga 10 tahun akan datang.

“Kalau ada program-program profesional, kita akan minta MSN dan ISN (pertimbangkan), seperti program podium yang boleh diserapkan, kita akan serapkan lebih awal. Kalau ada program latihan luar negara, kita akan hantar beliau,” katanya.

Tumpuan kementerian kini ialah kepada memastikan atlet muda negara, khususnya dalam sukan pecut, menyerlah di peringkat Olimpik.

“Kita ada Khairul Hafiz Jantan (pelari pecut negara) tetapi kita perlu melatih mereka lebih, khususnya golongan muda, supaya dapat melangkah ke hadapan lebih cepat.

“Kita akan melatih beliau (Muhammad Azeem) sebaik mungkin,” katanya.

Jangan Bagi Tekanan

"Perjalanannya masih jauh, jangan beri tekanan," jelas jurulatih kepada jaguh pecut remaja Muhammad Azeem Mohd Fahmi.

Jurulatih Olahraga Negeri Perak, Muhammad Amir Izwan, 50, memberitahu apa yang dikecapi Azeem sekarang adalah hasil usahanya sendiri.

"Memang ada orang cakap 'nanti boleh jadi Usain Bolt', tetapi bagi saya ia masih jauh. Biar dia membesar dan kecapi usia remajanya dengan tenang.

"Saya tidak mahu jika terlalu tinggi harapan atau banyak tekanan yang diterima, sebarang kemungkinan boleh berlaku seperti kecederaan dan sebagainya," ujarnya ketika dihubungi.

Berdisiplin tinggi

Muhammad Amir mengulas tentang video larian pantas Azeem yang tular di media sosial dan ramai netizen berpandangan anak muda itu mampu pergi jauh sekiranya bakatnya digilap.

Jelas Amir, tugasnya sebagai jurulatih hanya ketika latihan sahaja, tetapi selebihnya adalah tanggungjawab atlet itu sendiri ketika berada di balapan.

"Saya hanya berpesan kepada Azeem supaya buat yang terbaik dan paling penting memberi fokus ketika di garisan pelepasan.

"Selain dari itu saya hanya serahkan kepadanya. Saya tahu dia seorang atlet yang matang walaupun usianya baru 15 tahun. Bagi saya kalah atau menang, adalah nombor dua. Yang penting dia 'enjoy' dengan larian sendiri.

"Dan biar juga dia harumkan nama sekolah, negeri dan negara dengan caranya tersendiri," jelasnya.

Amir yang telah melatih Azeem selama tiga tahun turut berkongsi kelebihan yang ada pada pemenang pingat emas Kejohanan Olahraga Remaja Asia Tenggara ini.

"Dia sangat berdisiplin. Bukan memuji tetapi itulah sebabnya dia berada di tempatnya sekarang. Selain disiplin, setiap arahan yang kami bagi dia akan ikut. Dia juga akan buat lebih latihan daripada apa yang diberi.

"Saya juga berterima kasih kepada guru di sekolah rendahnya yang berjaya mencungkil bakat Azeem ini. Di peringkat negeri, saya dan pasukan jurulatih hanya menggilap dan memberi pendedahan kepadanya," tambah Amir.

Rekod 100 meter negara masih menjadi milik Khairul Hafiz Jantan yang dirakam ketika Sukan Malaysia (Sukma) 2016 dengan catatan 10.18 saat.

Saksikan lariannya di bawah.

BACA INI JUGA:


sumber: astroawani

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon