Tuesday, April 09, 2019

Kajian Mendapati Lelaki Paling Curang


Pada tahun 2018 yang lepas, ada satu laman web, Trustify, telah menjalankan satu kajian tentang punca-punca berlakunya CURANG, terhadap responden lelaki dan wanita, bagi mencari punca kenapa ianya terjadi.

Lelaki Paling Curang

Mereka juga telah menemuramah salah seorang penyiasat persendirian di rangkaian Trustify yang menganggarkan 90% kes yang dia kendalikan adalah berkaitan isu curang.

Trustify mengambil keputusan untuk melakukan kajian (survey) kepada pasangan yang sudah berkahwin untuk melihat beberapa aspek penting tentang kecurangan.

Kebanyakan dapatan kajian ini akan membuatkan ramai terkejut, tapi kalau difikir panjang-panjang – sebenarnya logik juga.

Ini beberapa dapatan daripada kajian yang telah dilakukan;

55% lelaki mengaku menipu pasangan dengan lima atau lebih wanita. Memang playboy betul lelaki ni.

50% wanita mengakui menipu pasangan dengan seorang lelaki. Maksudnya, wanita walaupun dalam kecurangan ada kesetiaan.

32% lelaki berjumpa skandal diorang dalam talian. Hati-hatilah kalau pasangan anda aktif guna media sosial, jangan-jangan..

22% wanita bertemu dengan skandal dalam beberapa jenis tempat sosial (bar atau apa-apa pesta) atau pernah ada hubungan intim dengan orang itu.

23% lelaki kata penyebab utama diorang mencari skandal kerana kurangnya kepuasan seksual.

28% wanita mengatakan punca mereka curang disebabkan kurangnya kepuasan emosi.

40% wanita mengakui bahawa mereka tidak akan meneruskan hubungan jika pasangan mereka curang, manakala 60% lelaki mengatakan mereka akan teruskan.

Wanita lebih bersifat positif jika pasangan curang berbanding lelaki

Hampir 200 orang yang terlibat dalam kajian ini, dengan majoriti responden datang dari mereka yang berusia 25-54 tahun (68% lelaki, 77% wanita).

Untuk responden lelaki, 38% masih berkahwin dan 20% telah bercerai, manakala untuk responden wanita pula 20% masih berkahwin dan 17% sudah bercerai.

Salah satu perkara menarik – kebanyakan peserta kajian ini mengaku yang mereka melakukan kecurangan dengan orang yang sudah dikenali.

Tak kisahlah kenal melalui kerja, sekolah, kawan atau pernah menjalinkan hubungan dengan orang itu dulu.

Apabila responden ini ditanya – adakah anda pernah melakukan kecurangan semasa masih berkahwin? 36% responden lelaki dan 21% responden wanita menjawab pernah.

Bila ditanya – adakah pasangan anda pernah melakukan kecurangan, 58% responden lelaki dan 65% responden wanita menjawab, pernah.

Ada satu soalan yang best ketika ditanya – adakah mereka fikir jika pasangan itu melakukan kecurangan, perkahwinan akan berakhir?

40% lelaki berkata perkahwinan mereka berakhir disebabkan kecurangan, manakala hanya 19% wanita yang fikir macam itu.

Jadi, tak hairanlah kalau isteri Aliff Aziz, walaupun suaminya itu seekor buaya darat, masih mahu meneruskan perkahwinan walaupun sudah beberapa kali dicurangi.

Selain daripada masalah kepuasan seksual, ada juga yang curang semata-mata untuk membalas dendam.

Selain daripada kekurangan kepuasan seksual dalam perkahwinan, keinginan untuk perhatian lebih (14%) dan keinginan untuk pengalaman baru (14%) adalah antara sebab utama lelaki mengambil keputusan untuk curang.

Bagi wanita pula, 22% mengatakan sebab mereka tidak setia adalah kerana keinginan untuk membalas dendam.

Apa yang pelik adalah, tiada siapa yang menjawab mereka melakukan kecurangan sebab sudah tidak sayang dengan pasangan. Mereka mungkin masih sayang dengan pasangan, tetapi atas sebab-sebab diatas, diorang pun curang.

Mereka juga ditanya, macam mana pasangan yang melakukan kecurangan ini boleh terkantoi.

Secara umumnya, 68% lelaki dan 39% wanita yang melakukan kecurangan berkata, pasangan tidak tahu yang mereka curang.

Bagi pasangan yang ditipu, separuh daripada pasangan kantoi melalui bukti elektronik: mesej teks, e-mel atau gambar yang disimpan secara online.

Wanita Paling Setia

Pengkaji kecurangan ini juga bertanya responden mereka, seandainya kecurangan ini tidak akan membawa apa-apa kesan buruk dan dibolehkan, adakah mereka akan berlaku curang?

56% lelaki dan 70% wanita berkata mereka tidak akan curang. Terbaiklah, nampaknya dunia ni masih ramai orang yang memilih untuk setia.

Responden juga ditanya – adakah mengurat boleh dikira sebagai kecurangan? 63% lelaki berkata tidak, tetapi responden wanita terpecah dua, 43% kata ya dan 47% katakan tidak.

Tapi, majoriti responden setuju ‘one night stand’ adalah kecurangan sebab 92% lelaki dan 95% wanita setuju ia dianggap curang.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: soscili

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon